Trenurile intre Timisoara si Bucuresti fac mai multe ore pe drum decat cele din 1939, calea ferata de pe magistrala e praf

Intre Timisoara si Bucuresti trenurile fac acum 10 ore pe 533 km. Trenurile din 1939 erau mai rapide. O modernizare completa nu a mai fost facuta de 25 de ani si probabil vor mai trece alti 20-30 de ani pana cand trenurile vor reveni macar la timpii din 1996.

O investitie ”ca la carte” ar costa 4 miliarde de euro si ar fi mare nevoie de ea, fiindca sunt destule portiuni unde trenurile sunt limitate la 30 km/h si unde s-au petrecut multe accidente.

Colegii de la Hotnews.ro facut istoria magistralei M900 si au scris despre vremurile cand trenul era mai rapid decat masina, dar si despre situatia actuala cand trenurile abia se taraie.

Pe cateva magistrale vitezele au crescut in ultimii 10 ani, exemple fiind cea spre Constanta si spre Suceava, in timp ce in Ardeal se fac lucrari de reabilitare si incep sa se vada, timid, rezultatele.

Nicio alta magistrala nu s-a degradat in 25 de ani mai mult decat M900 Bucuresti – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timisoara, iar cele mai rapide trenuri fac aproape 10 ore, cu 3 ore mai mult decat cu masina si cu peste 3 ore mai mult decat trenurile Intercity din anii 90′.

Cat facea cel mai rapid tren Bucuresti – Timisoara in diversi ani

1900: Peste 13 ore
1934: 10 ore si 40 de minute
1939: 9 ore si 17 minute
1960: 8 ore si 23 de minute
1971: 7 ore si 25 de minute
1978: 7 ore si 10 minute
1989: 7 ore si 50 de minute
1994: 7 ore si 18 minute
1996: 6 ore si 28 minute
1998: 6 ore si 25 de minute
2005: 7 ore si 24 minute
2008: 7 ore si 38 de minute
2014: 8 ore si 30 de minute
2020: 9 ore si 46 de minute

Bucuresti – Timisoara 575 km pe ruta din 1900, 1934 si 1939, via Pitesti – Slatina. Dupa 1950 magistrala a ajuns la traseul actual (533 km, via Videle – Rosiori).

Ghidul de calatorie Baedeker pentru Austro – Ungaria descria in 1913 drumul de la Budapesta catre Regatul Romaniei via Timisoara – Baile Herculane. Descrieri similare erau si in ghidul Bradshaw.

Intr-un capitol este descris traseul trenului prin Timisoara – ”Lugos” (Lugoj) (dupa care peisajul devine muntos catre ”Karansebes”, ”oras de 6.000 de locuitori, in majoritate romani”. Apoi se vorbeste de o urcare si de tunelul Porta Orientalis, construit de austrieci si numit asa pentru ca era pe calea ferata Timisoara – Varciorova, considerata atunci ca fiind principalul drum catre Orient si numita ca atare ”Orientbahn” (calea ferata orientala). La intrarea in tunelul de aproape 1 km scria Ad Orientem, iar tunelul (la 460 m alt) se afla intre Teregova si Domasnea, la 50 km de Varciorova.

Iesirea din tunel se facea intr-o zona atractiva la Mehadia si apoi se merge catre ”Herkulesfurdo” (Baile Herculane) intr-o zona cu vii si livezi; valea Cernei”, mai spunea ghidul Bradshaw care nota ca Orsova este ultima statie din Ungaria si apoi urmeaza granita romana de la ”Verciorova”.

Catre Bucuresti ghidul mentioneaza Craiova si ”Pitesci” si faptul ca sunt putine lucruri interesante de vazut pe geam, in afara de cateva rauri.

Mersul trenului Orient Express intre Timisoara si Bucuresti la 1900

Timisoara 5.15 – Baile Herculane (9.07 – 9.08) – Orsova (9.33 – 9.39) – Varciorova frontiera (10.47 – 10.57) – Turnu Severin (11.17 -11.21) – Filiasi 13.00 – 13.04) – Craiova (13.41 – 13.51) – Slatina (15.04 – 15.14) – Pitesci (16.51 – 16.57) – Bucuresti (18.55).

Trebuie spus ca erau cu 41 de km mai mult decat in prezent fiindca se mergea prin Piatra Olt si Pitesti, nu prin Rosiorii de Vede – Videle. Asadar, erau 250 km de la Bucuresti la Craiova, si nu 209 km pe ruta mai scurta. Erau in total 574 km intre Bucuresti si Timisoara, din care 190 km in Austro-Ungaria.

La 1906 un tren expres facea opt ore pe cei 380 km de la Bucuresti pana la granita (Varciorova) de acolo existau ”legaturi cu trenul ungar 702 de la Paris, Munchen, Londra, Koln, Viena si Budapesta”. Ca dovada ca tehnologia a avansat, drumul Bucuresti – Varciorova dura 6 ore in 1939, dar trenurile rapide nu mai opreau acolo pentru ca nu mai exista granita.

In 1934 acceleratul 11 pleca din Bucuresti la 13.10 si ajungea la Timisoara la 23.46, tot atat facea si rapidul Simplon. Amanunt interesant: exista si halta Adakaleh, la 20 de km de Turnu Severin si 2 km de Orsova.

Cinci ani mai tarziu deja cele mai rapide trenuri faceau sub 9 ore si 20 de minute, asadar mai bine decat acum. Spre exemplu, rapidul Simplon 11 pleca la 10.05 din capitala si ajungea in Timisoara la 19.22. Si la intors timpul de parcurs era aproape la fel.

In anii 80 cele mai cunoscute trenuri erau rapidele Traian (numerele 15 si 16) si Bucuresti – Express (numerele 11 si 12).

Ei bine, in prezent, trenul IR 1692 de la CFR Calatori face 9 ore si 46 de minute intre Timisoara si Bucuresti IR 1692 (5.20 – 15.06), iar trenul international IR 79 face 10 ore si 25 de minute.

In a doua parte a anilor 90 dupa ce se modernizase in parte linia, trenurile Intercity faceau chiar si 6 ore si jumatate, timpi care acum sunt absolut SF si probabil nu vor fi atinsi din nou nici macar in 2030.

Cel mai rapid tren din istorie intre cele doua orase a fost IC 913 in anii 1995 – 1996. Facea doar 6 ore si 25 de minute si oprea in doua doua locuri pe 533 km, la Craiova si Drobeta Turnu Severin.

In prezent se inregistreaza 90 de restrictii de viteza, avand o lungime totala de 272 km.

In Planul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de Transport pentru perioada 2020 – 2030 sunt redate costurile estimative ale modernizarii, iar totalul pentru Bucuresti – Timisoara se apropie de 4 miliarde euro.
Continuarea pe Hotnews.ro

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Cine are treburi la București călătorește cu avionul, mai rapid și mai ieftin.

  2. Milano – Roma, 574 km, 2 ore 40 minute

  3. Minunat!