Opinia Timisoarei

Colterm da in judecata Primaria Timisoara ca sa recupereze o datorie de aproape 70 de milioane de lei, ce ar putea reprezenta o deturnare de fonduri a administratiei Fritz. Cristian Amza: Daca nu cumparam certificatele de poluare, se opreste sistemul de termoficare

TIMISOARA. Guvernul a trimis la Primaria Timisoara sume istorice pentru ca abonatii Colterm sa nu se trezeasca cu facturi uriase in iarna 2021-2022, dupa ce administratia Fritz a dublat pretul gigacaloriei.
Pentru protectia timisorenilor abonati la Colterm, Guvernul a stabilit o schema de compensare, iar Ministerul Dezvoltarii a alocat Primariei Timisoara 67.840.130 de lei reprezentand subventii aferente consumului de gaze naturale in perioada noiembrie 2021 – 31 martie 2022, tinand cont si de cresterea pretului la gaze la nivel mondial.

Opiniatimisoarei.ro arata in urma cu cateva luni ca un control al Curtii de Conturi la Primaria Timisoara a scos la iveala decizii halucinante legate de acesti bani.

CITESTE SI: Deturnare de fonduri in administratia Fritz? O parte din subventia de la Guvern pentru ajutorarea populatiei, ‘bagata’ in pierderi tehnologice ale Colterm, iar aproape 10 milioane de lei, ‘pierduti’ in facturi gresite ale Societatii de Termoficare. Ce a descoperit Curtea de Conturi la Primaria Timisoara

Subventia de la bugetul de stat pentru acoperirea cresterii pretului gigacaloriei in cuantum de 50% din diferenta rezultata intre pretul de achizitie a gazelor naturale si pretul plafonat de 0,250 lei/kWh trebuia virata de Primaria Timisoara in contul Colterm.
Primaria trebuia sa functioneze ca un intermediar: sa primeasca banii de la Guvern si mai apoi sa-i dea mai departe Colterm, in baza legii, cerand doar acte justificative societatii de termoficare pentru cheltuieli. Lucrurile insa aveau sa ia o alta intorsatura.

Subventia de la Guvern pentru populatie a mers si in… ‘pierderi induse tehnologic’ la Colterm

Mai mult, banii, 67.840.130 de lei, au fost utilizati in totalitate pentru achitarea facturilor emise in 2022, in valoare de 52.802.405 lei, precum si pentru o factura din 14 decembrie 2021, de 15.037.725 lei, ca sa acopere pierderi tehnologice induse aferente anului 2020.

Potrivit inspectorilor Curtii de Conturi, aceasta inseamna incalcarea Legii 259/2021 care aproba OUG 118/2021 privind schemele de compensare, „subventia nu a fost alocata Colterm pe baza documentelor justificative transmise Ministerului Dezvoltarii, in fapt, Primaria procedand la achitarea, pe baza de facturi emise de Colterm, a contravalorii pierderilor induse tehnologic aferente anului 2020, respectiv la achitarea contravalorii ‘subventiei diferenta de pret Energie Termica facturata populatiei pentru luna ianuarie 2022’, stabilita in baza deconturilor prezentate„, se arata in procesul verbal intocmit la finalizarea controlului de catre Curtea de Conturi.

Primaria Timisoara si-a ‘acoperit’ propria subventie cu cea de la Guvern

Auditorii atrageau atentia ca, pe langa Codul Fiscal, a fost incalcata si legea contabilitatii, intrucat banii s-au achitat in baza unor facturi purtatoare de TVA, or asta nu trebuia sa se intample.

Pe cale de consecință, procedând astfel, respectiv la achitarea contravalorii facturilor emise având ca obiect „energie termică livrată populației”, și nu la virarea în contul producătorului pe baza actului normativ care a prevăzut acordarea subvenției în sumă de 67.840.130 lei, de la bugetul de stat, cu titlul de „SUBVENȚIE” cu scopul acoperirii costurilor legate de achiziția: de gaze naturale, destinate producerii de energie termică în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022, respectiv în vederea asigurării continuității activității”, la nivelul operatorului de termie, valoarea totală a subvenției acordate de 67.840.130 lei a fost diminuată cu contravaloarea taxei pe valoarea adăugată înscrisă în facturile emise, în valoare totală de 9.735.254 lei, care, – achitată producătorului de energie termică, pe bază de facturilor emise de acesta, intră sub incidența prevederilor Codului Fiscal privind taxa pe valoarea adăugată.

În concluzie, UATM Timișoara a utilizat subventia acordata de la bugetul de stat, în sprijinul exclusiv al autorității locale, de compensare a efortului financiar al bugetului local (subvenție la energia termică livrată populației, aprobată prin HCL) și nu pentru acoperirea exclusivă a costurilor legate de achiziția de gaze naturale destinate producerii de energie termică în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022„, explicau auditorii Curtii de Conturi.

Adica, administratia Fritz a luat banii de la Guvern si i-a folosit pentru acoperirea subventiei pe care o dadea Primaria Timisoara de la bugetul local in fiecare an ca sa mentina un pret redus la gigacaloria facturata populatiei.

Inspectorii au cerut clarificari pe marginea celor constatate, insa primarul Dominic Fritz nu le-a prezentat niciun punct de vedere.

Organele de control urmeaza sa stabileasca daca la mijloc este vorba de o deturnare de fonduri sau e doar rezultatul interpretarii gresite a legii.

Colterm da in judecata Primaria Timisoara

Zilele trecute, in 2 martie, administratorul special al Colterm, Cristian Amza, transmitea conducerii Primariei Timisoara, firmei de insolventa, dar si Consiliului Local o instiintare de emitere factura cu privire la recuperarea datoriei municipalitatii catre compania de termoficare, odata ce, conform ordinului comun al Ministerului Dezvoltarii, celui de Finante si Ministerului Energiei, banii au fost folositi de catre societate exclusiv destinatiei reglementate, aceea de a achizitiona gaze naturale pentru producerea de caldura si apa calda intre 1 noiembrie 2021 si 31 martie 2022, iar aceasta suma trebuia sa intre in conturile Colterm pe langa subventia locala acordata pentru diferenta de pret.

Apreciem ca aceste sume trebuiau sa intre in conturile societatii suplimentar valorii subventiei locale acordate pentru diferenta de pret, si nu sa fie folosite pentru achitarea acestora„, se arata in documentul transmis de Cristian Amza, administrator special Colterm.

Acesta reaminteste obligatia companiei de termoficare de a achizitiona certificatele de poluare aferente anului 2022 pana in 30 aprilie, sub sanctiunea celei de-a treia amenzi de milioane de euro.

Avand in vedere faptul ca la data prezentei societatea noastra nu dispune de lichiditati pentru a-si putea respecta obligatia de mai sus si, in acelasi timp, apreciem ca are de incasat de la Municipiul Timisoara suma de 67.840.130 lei, a fost intocmita factura nr. 93/01.03.2023„, se mai arata in documentul companiei de termoficare transmis de catre administratorul special al societatii in insolventa.

Cristian Amza atrage atentia ca urmeaza ca Primaria Timisoara sa fie data in judecata.

Avand in vedere multiplele solicitari pe aceasta tema, soldate fara un raspuns favorabil, intelegem sa ne prevalam de prevederile art.3 al. 5 din OG nr 36/2006, sens in care vom notifica autoritatile competente pentru a pune in aplicare prevederile indicate mai sus, respectiv ne vom adresa instantei de judecata„, transmite Cristian Amza.

Administratorul special al Colterm reaminteste riscul de faliment la care este expusa societatea de termoficare in conditiile in care nu va cumpara certificatele de emisii cu efect de sera.

Neindeplinirea obligatiilor privind achizitia certificatelor EUA va avea un impact negativ semnificativ (risc de faliment) in desfasurarea activitatii Societatii (in fapt, oprirea sistemului de termoficare centralizata a Municipiului Timisoara), va rugam sa acordati atentia necesara acestui subiect„, incheie notificarea Cristian Amza.

Va reamintim, de peste 80 de milioane de lei e nevoie pentru cumpararea certificatelor de poluare aferente anului trecut. Colterm, prin administratorul judiciar, a instiintat Primaria Timisoara si a solicitat banii pentru achizitionarea a 227.000 de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, aceasta pe langa banii prevazuti in bugetul pe acest an drept subventii si pierderi tehnologice, care erau initial estimati la un necesar de 180 de milioane, iar in cele din urma au ramas doar 165.

Daca administratia Fritz nu va lua o decizie, desi i-au fost oferite mai multe solutii de catre firma de insolventa si nu numai, Colterm va intra in faliment la data de 1 mai, iar cei aproximativ 50.000 de abonati, persoane fizice, scoli, spitale si alte institutii vor ramane fara apa calda si caldura.

Consilierul local Roxana Iliescu: E grav că valoarea datoriei Municipiului Timișoara catre Colterm era mai mare decat valoarea de achizitie a acestor certificate si in 2021 si in 2022

Roxana Iliescu, consilierul local al PRO Romania atrage atentia ca in ultimele saptamani administratia Fritz nu a mai facut niciun demers pentru rezolvarea situatiei de la Colterm care se indreapta spre faliment.

Acum o lună, în data de 07.02 am convocat Plen Extraordinar având un singur punct pe ordinea de zi, Notificarea primită de la Colterm privind necesitatea cumpărării Certificatelor de CO2 pentru a evita o nouă amendă și riscul major de intrare în faliment a societății.
În acel plen, primarul Fritz și-a asumat responsabilitatea implicării în demersurile privind achiziționarea acestor Certificate.
Ce s-a întâmplat până în prezent? Nimic din partea municipalității!
Colterm trebuie să achiziționeze un număr de 227.000 de Certificate CO2. Valoarea acestora în prezent este de 100.862.910 lei (la începutul anului valoarea era de aproximativ 80 mil., dar între timp, valoarea unui certificat pe piața bursieră a crescut și în opinia mea o să mai crească odată ce se apropie termenul limită de cumpărare, 30 aprilie 2023).
Conform unui Raport întocmit de reprezentanții Colterm, în cazul în care nu se achiziționează, valoarea amenzii ar fi de 112.069.900 lei, reprezentând 23,03% din totalul creanțelor înscrise la acest moment în tabelul preliminar de creanțe al societății.
Cu tot cu această nouă amendă, Agenția Fondului de Mediu ar ajunge să dețină creanțe în cuantum de 391.658.364 lei, reprezentând aproximativ 80,50% din totalul pasivului Colterm (cele două amenzi aferente neconformării pe anii 2020, 2021, amenda care s-ar aplica pentru neconformarea pe anul 2022, plus contravaloarea certificatelor necesare pe 2022)!
Da, ați citit bine! Dacă cumva ați uitat, administrația Fritz a refuzat să achiziționeze aceste Certificate pentru conformarea pe anul 2020 și 2021, ce a avut drept consecință încasarea a două amenzi, astfel:
În 25.05.2021 amendă în valoare de 106.000.000 lei plus obligația de cumpărare a 201.463 Certificate CO2 – la prețul actual de 90 euro/ Certificat, înseamnă aproximativ 18 mil. euro!
În 05.05.2022 amendă în valoare de 71.862.921 lei plus obligația de cumpărare a 131.049 Certificate CO2 – la prețul actual însemnând aproximativ 12 mil. euro!
Ce mi se pare extrem de grav și nu-i văd deloc bine din această cauză pe “salvatorii” sistemului de termoficare din Timișoara, este faptul că valoarea datoriei Mun. Timișoara către Colterm era mai mare decât valoarea de achiziție a acestor certificate și în 2021 și în 2022. Numai că, ce să vezi, “salvatorii” s-au făcut că plouă, nu au respectat Hotărârile luate de Consiliul Local sau le-au respectat cu întârziere și au făcut plățile când deja trecuse termenul limită de cumpărare a certificatelor, astfel că societatea a ajuns să fie amendată… De administrarea dezastruoasă a societății înainte de intrarea în insolvență nu mai zic nimic… si nici de modul în care municipiul și-a respectat obligațiile (altele decât plata datoriilor) și înainte și după intrarea societății in insolvență.
Și în acest an suntem în aceeași situație… valoarea datoriei municipalității către Colterm este mult peste valoarea certificatelor pe care Colterm ar trebui să le cumpere!
În plus față de subvenția reprezentând diferența de preț și tarif la energia termică livrată populației (care se întinde la aproximativ 150 mil lei intr-un an) și achitarea pierderilor tehnologice induse (numai astea se ridică la aproximativ 85-88 mil. lei plus TVA), sunt șanse mari ca municipalitatea să fie nevoită să achite Colterm și suma de 67.840.130 lei, reprezentând banii primiți de la Guvern pentru acoperirea costurilor legate de achiziția de gaze naturale destinate producerii de energie termică in perioada 01.11.2021-31.03.2022.
Cu acești bani, municipiul și-a achitat propria datorie la societate constând in plata subvenției diferență de preț și tarif la energie termică livrată populației, în loc să-i transfere conform destinației ce rezultă din Ordinul comun MF, ME, MDLP, respectiv pentru acoperirea costurilor legate de achiziția de gaze naturale.
Din aceste considerente, Colterm a emis deja factura fiscală pentru suma de 67.840.130 lei și solicită achitarea, prevalându-se totodată și de dispozițiile art. 3 alin 5 din OG 36/2006, sens în care au notificat autoritățile competente pentru recuperarea acestei sume.„, a transmis Roxana Iliescu pe pagina sa de Facebook.
Exit mobile version