Ziua in care un banatean a zburat din Timis… in cartile de istorie. Traian Vuia se ridica pentru intaia oara de la pamant cu un aparat mai greu decat aerul

TIMISOARA. La inceputul secolului al XX-lea Timisoara era in plina dezvoltare sub conducerea primarului Carol Telbisz. In capitala Banatului se daduse deja in folosinta prima linie de transport cu tramvaiul electric, strazile erau pavate si demarau planurile pentru constructia unuia dintre podurile istorice ale orasului, podul Decebal. In primii ani ai veacului trecut, un tanar, nascut la 70 de kilometri de capitala Banatului, avea sa intre in istorie.

Ziua de 18 martie este una de referinta in aviatia mondiala.

Traian Vuia a venit pe lume in 17 august 1872, la Surducu Mic, fiind fiul preotului Simion Popescu si al Anei Vuia, care era a doua sotie a acestuia.

Clasele primare le-a facut la scoala din Bujor, pentru ca liceul sa il termine la Lugoj. Tanarul Vuia studiaza apoi la Budapesta, mai intai la Politehnica si apoi la Drept. Prima facultate nu o incheie din cauza problemelor financiare, insa absolva Dreptul si isi ia si doctoratul in stiinte juridice. Dar visul lui nu era sa lucreze in acest domeniu, ci voia… sa zboare.

In 1902, Traian Vuia pleaca la Paris pentru a construi un aeroplan mobil.

Ma duc departe, la Paris, dar lasa, mama, sa nu-ti para rau; ca am sa viu de acolo in zbor sau n-am sa mai vin niciodata acasa”, ii spunea Traian Vuia mamei sale la plecarea catre capitala Frantei, scrie istorie-pe-scurt.ro.

La inceputul lui 1903 incepe marea aventura a tanarului Traian Vuia.

La 16 februarie 1903 a inaintat Academiei de Stiinte din Paris un memoriu despre „aeroplanul-automobil” pe care il proiectase, dar proiectul sau a fost respins de forul stiintific francez pentru ca acesta din urma considera ca aparatele de zbor mai grele decat aerul nu puteau sa zboare. Mai mult, aparatul conceput de Vuia avea cateva caracteristici care nu au fost intelese, la inceput, de catre contemporanii săi: avea o singura elice in loc de doua, cum se credea ca e absolut necesar, iar motorul proiectat parea de nerealizat cu mijloacele tehnice ale vremii„, scrie enciclopediaromaniei.ro.

Tanarul si ambitiosul Vuia nu se descurajeaza si la insistentele amicului sau din liceul Coriolan Brediceanu, isi breveteaza inventia in 1903, iar doi ani mai tarziu era gata pentru teste. La inceputul lui 1906 il testeaza de doua ori, dar nu resuseste sa ridice aparatul de la sol, insa in 18 martie 1906 vine si primul succes al banateanului.

Este ziua in care Traian Vuia devine primul om din istorie care se desprinde de sol cu un aparat mai greu decat aerul.

Avionul lui Vuia era realizat dintr-un cadru de tevi de otel, cu aripi de panza, bombate, ceea ce ii dadea aspectul unui liliac. Motorul functiona cu anhidrida carbonica pe post de combustibil, iar trenul de aterizare era constituit din patru roti cu pneuri. Acest prim zbor cu mijloace proprii de zbor s-a efectuat in Franta, la Montesson. Aparatul de zbor al lui Traian Vuia a pornit de pe loc cu ajutorul propriului sau motor, a rulat cca 50 metri, apoi s-a desprins de la sol si a zburat 12 metri la o inaltime de 1 metru. Un vant lateral puternic a facut ca aparatul sa nu poată zbura mai mult, dar premiera era realizata: primul zbor mecanic din istoria omenirii fusese infaptuit„, scrie enciclopediaromaniei.ro.

Dupa zborul de la Montesson, Vuia a continuat sa isi imbunatateasca aparatul, iar la mai bine de un an a reusit sa zboare pe o distanta de 60 de metri, deteriorandu-si insa aparatul de zbor.

In Primul Razboi Mondial, Traian Vuia a lucrat pentru armata franceza, insa la finalul conflagratiei a fost unul dintre cei care au militat pentru Unire. Si-a continuat activitatea in Franta, iar la ani buni dupa razboi, intre 1932 si 1934 a revenit in Romania. La finele celui de-al doilea Razboi Mondial, Traian Vuia s-a intors definitiv in tara si avea sa moara in 1950 la Bucuresti.

Avionul nu a fost singura inventie cu care se poate mandri Traian Vuia. Timiseanul a mai brevetat de asemenea un generator de abur, in 1925, si doua tipuri de elicoptere, in 1918 si 1922.

In zilele noastre, Traian Vuia nu a fost uitat. In localitatea care acum ii poarta numele, dar care in trecut se numea Bujor, exista un muzeu care ii este dedicat.

In amintirea acestui pionier al aviatiei, Aeroportul Timisoara poarta numele lui Traian Vuia din 2002, iar din 2018, sigla aeroportului este reprezentata de o aripa stilizata.

 

In Timisoara exista si o strada de 1185 de metri care are numele aviatorului. Aceasta leaga strada Glad de Gavril Musicescu, intersectandu-se cu bulevardul Liviu Rebreanu si cu strada Mures.

Intre timp, in Franta, autoritatile din Montesson au descoperit in 14 septembrie 2013 o placheta care aminteste de momentul istoric in care timiseanul de 34 de ani, la acea vreme, se ridica de la sol cu un aparat mai greu ca aerul.

Sursa foto: descopera.ro, romaniatv.net, aeronews.ro

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. 117 ani mai tarziu Timisoara ofera parade ghei si pietonii ajung la spital din cauza biciclistilor si trotinistilor….progresul inlocuit cu progresism in frunte cu un primar/primat neamt care vorbeste de „smart city” dar nesimtitul nu-i in stare nici macar sa manance moderat, de cand e primar s-a facut cat un porc ingrasandu-se fara rusine aprox. 1.5kg lunar.
    Deci astia care visati sa cintrolati lumea…mai bine incercati sa cintrolati cat bagati la burdihan, porcinelor.

    • Art Vandeley , arhitectul ?

    • esti cam obsedat de fritulica si de ghei. cat plateste pesede-penele-aceeasi mizerie pentru obesia asta?