Vom merge cu trenul pana la Aeroportul Timisoara. Spaniolii vor construi calea ferata de peste 70 de milioane de euro si vor amenaja o noua gara. S-a semnat contractul

TIMIȘOARA. Timișoara va deveni al doilea oraș al României legat feroviar de aeroport, după București.

CITESTE SI: Mai aproape de deschiderea santierului pe Centura Vest Timisoara. Va avea aproape 14 km, 4 benzi si 10 poduri si pasaje

Să ajungem la Aeroportul Timișoara cu trenul, un proiect mai vechi al fostului director Daniel Idolu, al Consiliului Județean Timiș și al Primăriei Ghiroda, a reintrat în 2023 în atenția Ministerului Transporturilor, care a întocmit documentațiile și a organizat licitația pentru construirea unei cai ferate de 5 km și modernizarea pe întreaga lungime a legăturii între stația Timișoara Est și Radna, precum și pentru amenajarea unei gări.

În septembrie 2024 a fost desemnat câștigătorul licitației – compania spaniolă FCC Construccion SA, iar după identificarea finanțării, in 28 august 2025 a fost și semnat de către CFR și antreprenor contractul pentru această linie la Aeroportul Timișoara.

Lucrările vor începe cu bani de la Bugetul de Stat și s-a luat decizia pornirii proiectului pentru a nu fi anulată achiziția, întrucât s-a scurs un an de la încheierea procedurii de licitație, și, mai mult, s-a ținut seama de contextul în care mobilitatea militară devine prioritară la nivel european, spun pentru opiniatimisoarei.ro surse din randul CFR.

Perioada de proiectare și execuție a lucrărilor va fi de 2 ani și 5 luni. Șantierul s-ar putea deschide în mai 2026, având în vedere primele 8 luni sunt dedicate proiectării.

Investitia cuprinde modernizarea liniei existente Timișoara Est-Radna, pe întreaga lungime de 5,2 km, construirea unei linii de cale ferată dublă și electrificată (de la punctul de racordare) până la Aeroport, în lungime totală de 5 km, și amenajarea noii stații în imediata vecinătate a Aeroportului.

Este vorba de secția 213, pe care se circulă acum cu călători doar de la Timișoara Est la Remetea Mică, pe o distanță de 37 km din totalul de 67 km cât are toată secția. Pe aici merg in acest moment doar trenurile operatorului privat Regio Călători, care a închiriat secția de la CNCF CFR SA. De asemenea, proiectul presupune și construirea peroanelor în Halta Viile Giarmata (situată la 9 km de Timișoara Est), cu o lungime utilă de 200 m, noteaza clubferoviar.ro.

Cand va fi gata, viteza maxima de circulație va fi de 80 km/oră pentru trenurile de marfă și respectiv 120 km/oră pentru trenurile de călători.

În proiect mai este prevăzută montarea sistemelor de sonorizare și avizare a călătorilor, teleafișaj pentru informare, sisteme de supraveghere video, montarea de instalații de telecomunicații digitale, echipamente pentru aplicații informatice, instalații de radiocomunicații și cablu subteran de fibră optică pe traseul Timișoara Est-Giarmata-Terminal Aeroport Internațional Traian Vuia Timișoara.

Spaniolii de la FCC au în lucru în acest moment și Lotul 2 al magistralei de cale ferată Caransebeș – Lugoj – Timișoara – Arad, care se modernizează, fiind cel mai avansat segment dintre cele 4, cu 16 km de linie nouă dați deja în folosință. Vineri, primele trenuri au ajuns la peroanele reabilitate din Gara Lugoj.

 

 

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Lumea are si autobuze din 30 in 30 de minute dar pleaca goale ! In schimb e plin de uber/bolt si taxi + masini personale si se parcheaza neregulamentar pe sosea ! Omu prefera 100 de lei la taxi in loc de 5 lei la bus ….busul face 25 de minute . Taxiul 20 deci?

    • E clar ca vor doar sa toace banul public …

  2. 70 milioane euro pt 5km linie, ce ieftin 😏
    14000 euro metrul liniar

  3. Asta mai lipsea …mai bine largiti parcarea aeroportului ….numai tocati bani aiurea

  4. lasa ca o sa vina sarbii si ungurii sa plece in vacante exotice din Timisoara, in locuri in care de la budapesta/belgrad nu or sa poata….vin cu autocarele pana la huniade si apoi iau trenu pana la aeroport :))))))))))

  5. NU e proiectul lui Idolu. Terminati cu prostia asta !!
    E o solutie prezentata in proiectul din 2009 – Timisoara Vision 2030 – de pe vremea lui Ciuhandu.

  6. Sa puna taxe de parcare astfel incat sa descurajeze traficul auto acolo. Cine vrea sa se plimbe cu masina pana acolo, sa scoata banu’.

    • ori esti idiot ori esti rau intentionat

  7. foarte buna ideea chiar daca sant legaturi cu atobuzul. trenul ofera o flexibilitate si predictibiltate mai mare

  8. O investiție benefica. Nu înțeleg din articol daca se reabilitează întreaga ruta pana la Radna. Poate sufăr de un episod de analfabetism functional

  9. Linia noua va fi electrificata, ganditi-va ca Constanta – Mangalia nu este electrificata.
    Pe langa avantajul ca va lega direct terminalul din aeroport cu gara feroviara, vor fi scari rulate, pasarela de sticla, se va pute circula pe feroviar pe un viitor tren metropolitan in tot orasul descurajand astfel traficul rutier, ride sharing, etc
    Este prevazuta si o noua statie pe langa cea actuala care va fi modernizata in Giramata Vii pe str Naturii, urmeaza Gara de Est care va fi modernizata, statia noua de la Iulius si poate mai apar si altele pe noua retea care se va construi inspre Resita cu statii noi in sudul orasului.
    Spor la treaba si bafta cu finantarea

    • Degeaba le explici.Aici toti stiu mai bine ,ce trebuie facut.Pt unii nimic nu-i bine.

      • Gresit !!! nu halim furtul pe fatza …furtul asta marca USR

        • Anca esti praf… in primul rand nu are nici o treaba usr-ul este un proiect mult mia vechi, dar chiar mi-asi dori sa se implice si usr-ul, macar asa stiu ca se face un lucru bun. .. cand mergi citybreak-uri..daca mergi… banuies cca te folosesti foarte mult de tren si alte mijloace de transport in comun… aceste trebuie prioritizate!!!

  10. Din punct de vedere economic nu face nici un sens, 700 Milioane + intrtinerea, angajatii +++ Nu exista volumul de trafic sa amortizeze acest proiect stupid, sa nu mai vorbim de profit.

    • 70 de milioane, nu 700 ca nu e bechtel.

    • Poate dorim sa facem din actuala „autogara” Timisoara un viitor mare hub aerian. Acu’ vreo 2 luni s-a reusit performanta sa urce pasageri intr-un alt avion, am trait live scena.

  11. 70 mil eur pt o alta aberatie marca Simonis recte pesede de teme!
    Se pare ca finantarea de la bugetul de stat, adica din programul Anghel Saligny pentru IROSIREA banului public!

    Cu aceeasi bani ati fi facut desteptilor din CJT o linie de metrou usor …ca o continuare a tramvaiului 4 sau 9 catre Mosnita Noua, Mosnita Veche, Remetea Mare, Aeroport, Ghiroda!
    Si alta linie de la Ronat la Cerneteaz, Covaci, Giarmata Dumbravita Giarmata Vii

    In patru zone metropolitane din Romania se vor dezvolta linii de metrou usor sau trenuri regionale (cum sint si in toata Europa….trenurile rosii Suburban train in Germania, Austria, Danemarca etc)

    Atat in primarie cat si la CJ si ADR avem doar plenzne si pocnitori!
    Habar nu au sa ia niste harti ale liniilor de tramvai si sa te transpune pe soselele si localitatile existente pentru proiecte de extindere!
    ADR doar finanteaza aberatia de pot peste Bega!
    Care e bun nu zic nu, dar este insuficient fara lagirea pe doua benzi a strazii Campina ca o legatura intre Grigore Alexandrestu ci str. Sf. Apostoli Petru si Pavel (catre gara mica)

    Hai incompetentilor, dati cu pietre!

    • Uite unde era mintea luminata!

  12. Trenul de legătură de la Aeroportul Otopeni la Gara de Nord Bucuresti chiar este eficient! Circulă din 20 min, costa 5 lei biletul ! Deci, se renteaza. Si la TM este tramvai in fața Garii Mici ( care cu ocazia asta poate va circula mai bine ) iar peste pasarela este autobuzul 40. Poate cu ocazia asta se va mai resuscita zona respectivă. Daca am retinut bine din articol, noua linie va prelua si parte din traficul dinspre Giarmata Vii / Remetea Mica