Opinia Timisoarei

Avem autobuze electrice noi, dar nu le putem folosi. Doar 5 din 37 sunt scoase pe traseu in Timisoara, pentru ca Administratia Fritz n-a reusit nici acum sa instaleze statiile de alimentare si nici sa inmatriculeze mijloacele de transport

TIMISOARA. Nu mai putin de 32 de autobuze electrice nou-noute de la Karsan stau trase pe dreapta sub cerul liber, pentru ca Primaria Timisoara nu e in stare sa le scoata pe strazi.

CITESTE SI: Primaria Timisoara ia credit ca sa finalizeze doua santiere care nu sufera amanare. Cat este imprumutul? 

Primele autobuze electrice au ajuns la Timisoara inca dinainte de Revelion, iar de atunci si pana acum, numarul mijloacelor de transport receptionate se ridica la 37.

Doar 5 dintre ele pot fi folosite de timisoreni, aceasta intrucat, nici dupa o jumatate de an Primaria Timisoara nu a reusit  macar sa lanseze licitatia pentru amenajarea platformei de garare pe care sa fie instalate statiile de incarcare pentru mijloacele de transport, si nici sa inmatriculeze autobuzele.

Surse din sanul Primariei Timisoara sustin ca lucrurile sunt taraganate pentru ca administratia Fritz nu vede drept o prioritate grabirea demersurilor si rezolvarea problemelor, ci doar postarea de fotografii pe Facebook in care sa se laude ca… modernizeaza transportul public pentru timisoreni.

„Nu s-a lansat licitatia pentru executia platformei, chiar daca Studiul de Fezabilitate este finalizat inca de la sfarsitul anului trecut, pentru ca se misca foarte greu cu actele. Sunt autobuze venite din ianuarie, februarie, care stau. Stau si pentru ca nu avem statii de incarcare si nu am putea face fata cu cele provizorii, dar si pentru ca nu au fost inca in stare sa le inmatriculeze„, au precizat pentru opiniatimisoarei.ro surse din Primaria Timisoara.

Situatia a fost semnalata si de consilierul local Roxana Iliescu. Aceasta a cerut lamuriri in privinta situatiei si a atras atentia ca toate aceste demersuri ar fi trebuit realizate inca dinainte ca primul autobuz electric din Turcia sa ajunga la Timisoara.

Conform Caietului de sarcini/Contract, livrarea si instalarea statiilor de incarcare pe amplasamentele deja pregatite ar fi trebuit realizata inca dinaintea livrarii autobuzelor electrice!
Statiile de incarcare au fost livrate, instalarea lor, nu!
In una din fotografiile de mai jos, unde vedeti balariile de un metru, municipiul ar fi trebuit deja sa fi pregatit platforma de beton, cu statiile de incarcare si celelalte elemente prevazute in proiect.
Proiectul aferent realizarii intregii infrastructuri privind statiile de incarcare lenta si rapida, atat de la baza STPT cat si in locatiile prestabilite din oras, a fost blocat de administratia Fritz in anul 2021 pentru modificari. Desi inca din decembrie anul trecut au supus la vot documentatia aferenta, nu au organizat licitatia privind asigurarea infrastructurii nici pana in zi de astazi„, a scris Roxana Iliescu pe pagina sa de Facebook.

Va reamintim, pentru noile autobuze electrice ar fi trebuit sa fie deja amenajata de catre primarie o platforma speciala de garare, in incinta depoului STPT din Dambovita. Aceasta va fi prevazuta cu copertine si un post de transformare, dar ar putea fi montata si o centrala fotovoltaica pentru economisirea curentului electric.

Conform Studiului de Fezabilitate aprobat in decembrie 2022, in depoul din Dambovita, pe platforma, ar trebui sa functioneze 44 de statii de incarcare lenta si 4 de incarcare rapida.

Alte 11 statii de incarcare rapida pentru autobuzele electrice Karsan trebuiau montate in oras, dupa cum urmeaza:
– Calea Sagului – 3 statii
– Calea Buziasului – 2 statii
– Calea Stan Vidrighin (depou STPT) – 1 statie
– Strada Traian Grozavescu – 2 statii
– Strada Oituz – 2 statii
– Strada Paul Morand – 1 statie

Din 44 de statii, livrate deja Timisoarei, insa, doar 11 sunt si montate, si functionale: 10 cu incarcare lenta si doar una cu incarcare rapida.

Nici inmatricularea autobuzelor electrice Karsan nu a reprezentat o prioritate pentru administratia Fritz care, intr-o jumatate de an, a reusit sa faca demersurile doar pentru 5 mijloace de transport din cele 32 ajunse la Timisoara.

Abia saptamana viitoare este posibil ca alte 11 autobuze sa fie inmatriculate.

***

Va reamintim, printr-un proiect cu bani europeni, Ministerul Dezvoltarii a cumparat pentru Timisoara 44 de autobuze electrice noi, avand fiecare o lungime de 18 metri.

Demersurile au inceput inca din februari 2019, in baza documentatiei intocmite de administratia Robu.

In vara lui 2021, in august, a fost anuntat castigatorul licitatiei, firma Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS din Turcia, si a fost semnat contractul cu Primaria Timisoara.

Noua administratie a cerut producatorului ca cele 44 de autobuze sa nu mai fie alb-violet, ci galben cu negru.

Exit mobile version