A fost descoperita cea mai mare gaura neagra cunoscuta pana acum. Cat de departe e de Pamant?

Observatorul cu raze X Chandra al NASA si o serie de alte telescoape au fost folosite de astronomi pentru a descoperi una dintre cele mai puternice gauri negre cunoscute pana in prezent. Obiectul cosmic a impiedicat formarea a mii de miliarde de stele.

Gaura neagra se afla intr-un roi de galaxii numit RX J1532.9 + 3021 (pe scurt RX J1532), situat la circa 3,9 miliarde de ani lumina distanta de Pamant. Imaginea alaturata este un compozit de date in raze X prelevate de Chandra, care arata gazul fierbinte din nor in culoarea violet, si date optice obtinute de  Telescopul spatial Hubble care arata galaxiile in galben. Roiul este foarte luminos in raze X sugerand ca este foarte mare, cu o masa de circa un cvadrilion – o mie de trilioane – mai mare decat cea a Soarelui. Potrivit NASA, in centrul roiului se gaseste o galaxie eliptica mare ce contine o gaura neagra supermasiva.

Volumul mare de gaz fierbinte aflat in apropierea centrului roiului reprezinta un puzzle. Gazul fierbinte ar trebui sa se raceasca, iar gazul dens din centrul roiului ar trebui sa se raceasca cel mai rapid. Presiunea inregistrata in gazul racit din zona centrala ar trebui sa scada, iar gazul afllat la distante mai mari ar trebui sa se apropie de aceasta zona, in proces formandu-se mii de miliarde de stele de-a lungul drumului. Cu toate acestea, astronomii nu au gasit nicio dovada a unei explozii de stele originand din centrul acestui roi.

Citeste mai mult!