Opinia Timisoarei

Planuri futuriste anti-zgomot la Timisoara: Robu vrea asfalt cauciucat, metrou, 100 de tramvaie noi si 100 de autobuze electrice. Care sunt cele mai poluate strazi din oras?

TIMISOARA. Podurile noi peste Bega, centura de ocolire, asfaltul cauciucat pe strazi, metroul sau parcarile supraterane ne scapa de zgomot. Cel putin asa considera reprezentantii Primariei Timisoara, care au intocmit un plan de actiune pentru prevenirea si reducerea zgomotului ambiant. Nu stim insa in ce orizont de timp vom scapa de sunetele suparatoare.

Specialistii din primarie sustin ca mai intai vor fi identificate zonele cele mai intens poluate pe baza cartografierii acustice, iar apoi vor fi stabilite solutiile de diminuare a zgomotului ambiental.

„Zgomotul generat de mijloacele de transport rutier, feroviar si aerian, precum si de activitatile industriale este prezent si in municipiul Timisoara si atenteaza la confortul, viata si sanatatea locuitorilor”, recunosc reprezentantii municipalitatii.

UE atrage atentia ca sunetul ambiental reprezinta una dintre problemele principale de mediu din Europa. Specialistii europeni sustin ca orasele trebuie sa-si revizuiasca la fiecare 5 ani harta de zgomot.

„Pe baza datelor rezultate din harta strategica de zgomot intocmita de firma Enviro Consult Bucuresti trebuie intocmite Planurile de actiune pentru prevenirea si reducerea zgomotului ambiant in municipiul Timisoara, acestea constituind obiectul acestui raport elaborat de colectivul de cercetare al Laboratorului de Acustica si Vibratii din Universitatea „Politehnica” din Timisoara. Planurile de actiune inseamna planuri proiectate pentru administrarea emisiilor de zgomot si efectele acestuia, inclusiv reducerea zgomotului, daca este necesar”, ne-a declarat viceprimarul Dan Diaconu.

Propuneri futuriste sa scapam de zgomot: asfalt cauciucat, metrou si tramvaie noi

Ce propune conducerea Primariei Timisoara pentru a ne scapa de sunetele suparatoare? Inchiderea centurii ocolitoare, inchiderea inelelor de drumuri, realizarea de noduri de circulatie denivelate, construirea a 5 poduri peste canalul Bega, dezvoltarea retelei pentru transportul nemotorizat – biciclete si pietoni, aplicarea unui strat de asfalt cauciucat pe un insemnat numar de artere de circulatie din zonele de penetratie si din interiorul orasului, montarea de ecrane acustice intre strazi si cartiere, spitale, gradinite, scoli, universitati, fluidizarea traficului prin semaforizare, sensuri unice, pasaje auto si pietonale, infiintarea si cresterea densitatii plantatiilor de aliniament, conservarea si extinderea spatiilor verzi publice si pastrarea caracterului verde al zonelor existente de locuinte individuale, eliminarea liniei de transport feroviar de suprafata intre garile Timisoara Nord si Timisoara Est, inlocuirea transportului de suprafata prin cel subteran prin construirea unor linii de metrou cu legaturi intre zonele importante ale orasului, retehnologizarea si reconversia economica prin zonele industriale, cresterea competivitatii economice bazate pe promovarea de industrii noi, creative si ecologice, dar si realizarea de plantatii masive de arbori.

Ne va scapa de zgomot si finalizarea programului de reabilitare termica si izolare fonica a cladirilor prin anvelopare si montarea de ferestre si usi fonoizolante, amenajarea Garii de Nord si Autogarii, realizarea de parcari subterane si supraterane, reamenajarea canalului Bega, extinderea si modernizarea aeroportului, inlocuirea mijloacelor de transport in comun cu altele noi prin achizitionarea a 100 de tramvaie noi si 100 de autobuze electrice, reabilitarea liniilor de tramvai pe strazile Drubeta, Victor Hugo, Bogdanestilor, reabilitarea complexa si modernizarea tuturor cartierelor la nivel de carosabil, trotuare, locuri de parcare, piste de biciclete, spatii verzi, locuri de joaca, terenuri de sport.

Lista lui Robu continua cu modernizarea bv. Regele Carol, realizarea unei noi linii de tramvai intre Gara de Nord si Spitalul de Copii, transformarea zonei Catedralei Mitropolitane in spatiu pietonal prin realizarea unui pasaj subteran in „T”, modernizarea strazilor Bogdanestilor, Ana Ipatescu si extinderea la 4 benzi a Caii Girocului, realizarea pasajelor subterane auto Piata Victoriei, Solventul si largirea pasajelor Popa Sapca si Jiul, refunctionalizarea inelului 1 de circulatie ca inel cu sens unic si realizarea inelelor de circulatie 2, 3 si 4 si se incheie cu construirea parcarilor supraterane I.C. Bratianu si Bega. Parte din propunerile lui Robu au ca termen anul 2025.

Care sunt cele mai poluate strazi din Timisoara?

Oricum, principalele surse de zgomot sunt strazile, calea ferata, aeroportul si zonele industriale, conform hartii de zgomot actualizate anul trecut. Potrivit firmei care a intocmit harta de zgomot, cele mai poluate strazi din Timisoara sunt: Calea Torontalului, Calea Aradului, Calea Sever Bocu, Calea Dorobantilor, Str. Andrei Saguna, Calea Buziasului, Bulevardul Liviu Rebreanu, Bulevardul Iosif Bulbuca, Calea Martirilor 1989, Str. Cluj, Bulevardul 16 Decembrie 1989, Calea Sagului, Bulevardul Mihai Viteazu, Bulevardul Ferdinand I, Bulevardul General Ion Dragalina, Calea Circumvalatiunii, Str. Oituz, Str. Locotenent Ovidiu Balea, Str. Simion Barnutiu, Str. Divizia 9 Cavalerie, Bulevardul Cetatii, Str. Stefan cel Mare, Str. Ioan Slavici si Str. Alexandru Ioan Cuza. Aici, nivelul de zgomot depaseste pe anumite portiuni 75dB.

Avem si strazi unde nivelul de zgomot ajunge la aceste valori: Amurgului, Popa Sapca, Avram Imbroane, Iepurelui, Corneliu Coposu, Aleea F.C. Ripensia, Banatul, Tudor Vladimirescu, Bulevardul Republicii, Bucovina, Linistei, Take Ionescu, Gheorghe Adam, Strada Dacilor, Michelangelo, Str. Aries, Nicolae Andreescu, Iuliu Maniu, Calea Bogdanestilor, Miresei, Sf. Apostoli Petru si Pavel, Demetriade, Baba Dochia, Bd. Revolutiei 1989, 20 Dec. 1989, Budai Deleanu, Gh. Dima, Pop de Basesti, Plavosin.

Arterele pe care nivelul de zgomot este sub 65-70 de decibeli sunt Calea Ghirodei, Maresal C. Prezan, Mures, Emil Zola, Dambovita, Carol I, Liege, Splaiul Nistrului, Bd. Sudului, Maresal A. Averescu, Chisodei, Ana Ipatescu, Nicolae Titulescu, Venus, Drubeta, Brancoveanu, Bujorilor, Ardealul, B.P. Hasdeu.

Si trenurile fac un zgomot destul de mare, afectand timisorenii din apropierea strazilor Alexandru Ioan Cuza, Popa Sapca si Demetriade. In veciniatatea Colterm CET Centru si Fabrica de Bere este inregistrata poluare fonica din activitati industriale.

Documentul mai arata ca 24.294 de timisoreni sunt expusi la nivel de zgomot peste limita de 65 decibeli din pricina traficului rutier pe timp de zi, respectiv 45.562 sunt expusi la nivel de peste 50 dB pe timp de noapte.

Cu toate asta, specialistii din primarie numesc o „situatie actuala relativ buna a poluarii fonice in Timisoara”, care se datoreaza faptului ca administratia locala a fost preocupata de reducerea zgomotului in oras inca din anul 1996.

Specialistii din primarie considera ca reducerea zgomotului in blocuri si cladirile de locuit contribuie in mod direct la cresterea productivitatii muncii, „prin faptul ca un lucrator care traieste intr-un mediu linistit va avea un randament mult mai ridicat in timpul orelor de productie”. Ei sunt deschisi insa si la sugestii privind reducerea poluarii fonice.

Cum vor timisorenii sa scape de zgomot?

Reprezentantii Primariei Timisoara au intocmit 300 de chestionare pe acest subiect. Oamenii s-au declarat deranjati de zgomotul stradal, de sunetele suparatoare din mijloacele de transport. Potrivit raspunsurilor, 34% din timisoreni sunt deranjati de zgomot dimineata, 55% in timpul zilei, 34% seara si 41% pe timp de noapte. 17% din respondenti au avut probleme de sanatate din aceasta cauza, devenind mai stresati si avand dureri de cap.

„Vibratiile produse de mijloacele de transport pe arterele de circulatie din Timisoara au afectat 31% dintre cladirilor subiectilor chestionati, 69% dintre cladiri fiind neafectate. Efectele vibratiilor asupra cladirilor s-au manifestat prin crapaturi ale peretilor si tavanelor, deplasari si afundari ale fundatiilor si degradarea cladirilor”, se mai arata in Planul de actiune al primariei.

Ce au propus oamenii ca sa scapam de zgomot? Interzicerea claxonatului, transport in comun gratuit, interzicerea camioanelor in oras, montarea de panouri antizgomot pe strada Gheorghe Lazar, precum si mai multe zone verzi sau asfalt absorbant si mijloace de transport in comun silentioase.

Descarcati Planul de actiune al Primariei Timisoara pentru reducerea zgomotului din oras!

Exit mobile version