Opinia Timisoarei

Momentul in care se lanseaza licitatia pentru construirea Autostrazii Timisoara – Moravita. Lucrarile ar putea porni deodata cu drumul expres Oradea – Arad, anunta ministrul Transporturilor

TIMISOARA. Autostrada Timisoara – Moravita este pe cel mai scurt traseu al culoarului paneuropean Gdansk – Salonic, iar lucrarile ar putea incepe deodata cu cele de la Drumul Expres Oradea – Arad.

CITESTE SI: Stratagema prin care zone destinate initial doar caselor se vor umple cu blocuri la Timisoara. Masterplanul din nordul orasului, o paine buna de mancat pentru firma familiei arhitectului-sef Gabriel Almajan

O spune ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu care a venit la Timisoara cu noi precizari legate de acest proiect de infrastructura atat de asteptat.

In acest moment, Studiul de Fezabilitate pentru soseaua de mare viteza Timisoara – Moravita are doar o luna intarziere. Va fi gata in septembrie, sustine ministrul

E undeva cu o luna intarziat Studiul de Fezabilitate pe Timisoara – Moravita. Undeva in septembrie va fi finalizat, ceea ce inseamna ca in toamna va putea fi lansat in licitatie.
E cel mai scurt traseu Gdansk – Salonic.

Am avut o discutie si cu Ilie Bolojan (presedintele CJ Bihor, n.r.) despre drumul expres Oradea – Arad. Vor termina si ei Studul de Fezabilitate undeva in aceeasi perioada cu Timisoara – Moravita. Astfel incat sa fie lansata in aceasta toamna partea de executie de la Oradea la Moravita, sigur, separat„, a declarat ministrul Transporturilor, vineri, la Timisoara.

Sorin Grindeanu a precizat ca este in legatura permanenta cu autoritatile din Serbia si a reamintit situatia halucinanta in care a fost pusa Romania de premierul Dacian Ciolos in urma cu aproape 7 ani cand a declarat ca Autostrada Timisoara – Moravita care sa ne lege de Belgrad nu este prioritara pentru tara noastra.

Sunt intalniri periodice cu Serbia. La unele a fost prezent si prefectul judetului Timis si Institutia prefectului a monitorizat aceste lucruri. Noi mergem inainte.
A avut ghinion dl presedinte Aleksandar Vučić. In 2016 eram intamplator si presedinte al CJ Timis si a facut o intalnire la nivel de guverne, era prim ministru atunci. Intalnirea s-a petrecut la Consiliul Judetean Timis intre o echipa condusa de la Aleksandar Vučić din partea Serbiei si de dl Dacian Ciolos din partea Romaniei. In presa a aparut ca dl Ciolos a considerat atunci ca acest proiect, Timisoara – Pancevo, nu e prioritar pentru Romania si nu a considerat ca aceasta zona este una care sa prezinte interes. Anul trecut am fost la Salonic la intalnirea balcanica si am avut o discutie cu presedintele Aleksandar Vučić, am solicitat o intalnire cu pe acest proiect. Stiti care a fost prima reactie? <Voi ati spus ca nu vreti>. La 2 saptamani am semnat un parteneriat cu omologul meu. Accidente precum a fost cel cu Ciolos sper sa nu se mai intample„, a conchis Sorin Grindeanu.

Va reamintim, in ceea ce priveste Studiul de Fezabilitate pentru Timisoara – Moravita, pretul acestuia a fost majorat si s-a acordat o prelungire a termenului de finalizare.

SF-ul pentru Autostrada Timisoara – Moravita, care ar urma sa realizeze conexiunea cu Serbia si sa fie legata de soseaua de mare viteza Belgrad – Vatin, conform unui memorandum semnat vara trecuta la Timisoara de ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, si Tomislav Momirovic, ministrul Constructiilor, Transporturilor si Infrastructurii din Serbia, a fost majorat cu peste 16%, de la 8.727.474 lei fara TVA la 10.155.287 lei fara TVA, adica, la final va costa aproape 2 milioane si jumatate de euro cu TVA. Diferenta a fost luata din rezerva prevazuta in contractul de finantare cu bani europeni.

Demersul a fost justificat prin cele trei crize care au dus la instabilitatea din piata constructiilor: criza economica post – Covid, criza energiei si criza cauzata de conflictul militar din Ucraina, potrivit informatiilor din SEAP.

Termenul pentru finalizarea SF, care era initial 4 mai 2022, a fost prelungit deja de doua ori, ultima oara pana pe 9 septembrie 2023.

Noua autostrada va avea 73 de kilometri.

Trecerea spre Serbia se va face printr-un punct de trecere a frontierei nou, ce se va afla la aproximativ 1,55 km fata de actuala vama de la Moravita.

Autostrada Timisoara – Moravita (A9) se va desprinde din A1, in zona Remetea Mare, continuand prin Giroc si Jebel.

Va reamintim, CNAIR si Ministerul Transporturilor au semnat inca din august 2019 contractul de finantare pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timisoara-Moravita„, pentru a obtine fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, in cadrul Axei Prioritare 1.

La licitatia pentru SF lansata in martie 2019 s-au inscris doua asocieri  si a fost castigata de Search Corporation SRL – Egis Romania SA. Contractul pentru documentatie a fost semnat de CNAIR in 4 mai 2020.

Viitoarea autostrada care ar urma sa lege Timisoara de Pancevo asigura conexiunea rapida cu capitala Serbiei, pentru ca de la Pancevo pana la Belgrad e drum cu doua benzi de circulatie pe sens, cu regim de autostrada.

Exit mobile version