Opinia Timisoarei

Lucrarile ramase de facut pe Centura de Sud Timisoara intra in licitatie. Anuntul CNAIR pentru un nou sens giratoriu la Urseni

TIMISOARA. Dupa ce zeci de oameni au protestat in urma cu cateva zile pe santierul Centurii Sud de la Timisoara, cerand amenajarea unui nou sens giratoriu la intersectia cu Calea Urseni, iar ministrul Transporturilor a precizat ca, deocamdata, nu poate fi realizat, pentru ca asta ar intarzia si mai mult proiectul, reprezentantii CNAIR intaresc spusele lui Sorin Grindeanu si propun o solutie.

O spune purtatorul de cuvant al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Alin Serbanescu.

Acesta a intervenit intr-o emisiune la TVR Timisoara, unde a sustinut ca autoritatile locale s-ar putea mobiliza pentru a realiza aceasta intersectie de tip sens giratoriu, in afara proiectului Centurii Sud, care sa ajunga sa fie in cele din urma conectate la finalizarea soselei.

Acest proiect, la ora actuala, nu mai poate suferi un upgrade. In primul rand ca s-a scos la o anumita suma, suma asta o poti majora in noua licitatie, dar nu o poti majora la nesfarsit. Practic, cand lansam astfel de obiective, discutam cu autoritatile locale. Pana la acest protest, sau sa zicem pana acum un an, nimeni nu vorbea de fapt despre aceasta intersectie. Noi oferim acolo o intersectie in cruce, perpendiculara pe centura, dar nu putem tot timpul sa modificam un proiect si sa-l tot modificam si sa-l upgradam pentru ca nu mai terminam niciodata, mai ales ca e pe bani europeni.
Dar, exista o solutie foarte simpla, din punctul meu de vedere, un proiect implementat de autoritatile locale si judetene cu pasaj denivelat. Eu nu stiu de ce se feresc autoritatile locale sa atraga fonduri permanent pe care le au la dispozitie pentru dezvoltarea regionala si permanent imping diverse proiecte la CNAIR. Pot sa faca un pasaj denivelat. Daca se grabesc, credeti-ma ca pot sa ajunga, practic, odata cu finalizarea centurii, sa aiba 80% din pasajul denivelat finalizat. Acest tip de a amagi cetatenii de acolo a autoritatilor nu face decat sa intarzie o solutie simpla, fireasca.

Nu aveam cum sa incadram si acest sens giratoriu intre alte doua sensuri giratorii. Pentru ca acolo sunt alte doua, la doi kilometri intr-o parte si doi in cealalta. Deci, veneam cu al treilea sens, trebuia sa il si explici, sa explici si cheltuiala, adica nu se justifica. Facem o salba de sensuri giratorii, cand solutia este foarte simpla si la indemana autoritatilor locale, iar, daca se grabesc si vor sa colaboreze cu noi, sa stiti ca pot sa ajunga sa deschida aproape in aceeasi perioada cu centura„, a declarat purtatorul de cuvant al CNAIR.

Serbanescu a mai spus ca, pana la finele acestei saptamani, licitatia pentru gasirea unui constructor care sa continue Centura Sud de la Timisoara va fi lansata in SEAP.

default

Daca mergem pe scenariul optimist… Daca scoatem la sfarsitul saptamanii acesteia la licitatie, sa zicem ca avem o data limita de depunere a ofertelor in maximum o luna. Si sa spunem ca mergem cursiv, nu se depun contestatii, nu se fac 1000 de solicitari de clarificari, sa spunem ca in 3 luni maximum am avea un castigator desemnat si ca inca intr-o luna, pana isi aduce actele, sa avem si contractul semnat. Dupa care restul de executat, pentru ca a ajuns aproape de 60% la reziliere, asa sa spunem ca ar mai avea 8 luni, maxim un an pana finalizeaza lucrarile. Deci, anul viitor in iulie-august, sa punem si posibilele intarzieri, ca stim foarte bine ca mai apar si astea..„, a mai precizat Alin Serbanescu, purtatorul de cuvant al CNAIR.

Va reamintim, prevazut in contractul initial cu antreprenorul Tirrena Scavi pentru primavara lui 2022, termenul de finalizare a Centurii Sud Timisoara a fost prelungit pentru luna decembrie 2023. Constructorul a intampinat probleme si a ajuns si de 2 ori pe Lista Neagra a CNAIR. Cum nici noul termen nu a fost respectat, reprezentantii Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au decis sa rezilieze contractul.

Centura Sud de la Timisoara are o lungime de 25,69 km, iar vechiul antreprenor a ajuns la 60% realizare inainte de a fi rupt contractul. Valoarea investitiei este de 272.432.921,95 lei fara TVA, avand finantarea asigurata de la bugetul de stat si din fonduri europene.

UPDATE: In urma declaratiilor lui Alin Serbanescu, purtatorul de cuvant al CNAIR, vicepresedintele CJ Timis, Alexandru Proteasa a reactionat.

CITESTE SI: Un nou sens giratoriu pe Centura Sud de la Timisoara care sa asigure conexiunea cu Urseni, cerut de vicepresedintele CJT, Alexandru Proteasa

”Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, contrazis de purtatorul de cuvant al CNAIR, Alin Serbanescu. Singurii care au de suferit sunt tot timisorenii.

Sorin Grindeanu ne promitea, luna trecuta, ca din primavara reincep lucrarile la Centura de Sud a Timisoarei. Din spusele lui Alin Serbanescu reiese ca, cel putin pana in luna iulie, nu vom vedea progres la fata locului. Declaratiile trec, santierul ramane.
La propunerea de a modifica proiectul in acel moment oportun din februarie, domnul Grindeanu a invocat un singur motiv pentru care nu doreste un astfel de demers: ”sa nu mai oprim lucrarile acum”. Întelegem, deci, ca lucrurile se vor a fi facute pe repede inainte, in stilul ordonantelor de Guvern care l-au facut celebru, fara a se lua in calcul impactul negativ asupra cetatenilor. Personal, consider ca timisorenii merita mai mult, merita lucrari gandite pe termen lung, care sa le fie de ajutor, nu care sa le produca un deserviciu. Dar, la fel ca in ianuarie 2017, protestele oamenilor nu par sa il impresioneze pe fostul premier al Romaniei.
Tot luna trecuta, ministrul Transporturilor ne reamintea de promisiunea conform careia ministerul pe care il conduce isi va asuma investitia pentru o solutie ulterioara. Purtatorul de cuvant al CNAIR il contrazice pe domnul Grindeanu si arunca lucrarea in carca autoritatilor judetene si locale carora le si recomanda sa se grabeasca si sa gaseasca buget. Evident, intersectia respectiva nu implica niciun drum judetean, prin urmare CJ Timis nu poate avea vreo implicare.
Pentru Alin Serbanescu, sensul giratoriu de pe Calea Urseni este o ”cheltuiala care nu se justifica”, insa ii reamintesc ca drumul de ocolire este menit tocmai sa deserveasca localitati precum Urseni. Iar pentru ca vorbim despre o centura ocolitoare, nu despre un drum de mare viteza, sensurile giratorii sunt absolut necesare si normale, dupa cum se poate observa, spre exemplu, in cazul centurii Brasovului unde intre unele giratii este mai putin de 1,5 km.
Finalmente, as vrea sa punctez si faptul ca in proiectul initial a fost prevazuta o trecere peste centura. Aceasta a disparut dupa actualizarea proiectului, iar acum CNAIR se comporta de parca subiectul este nou si surprinzator.
Domnule Grindeanu, ma astept sa luati atitudine, sa iesiti cu un raspuns ferm pe care sa vi-l asumati si sa va puneti de acord cu CNAIR in rezolutii si declaratii, ca dovada de buna credinta si de responsabilitate”, a transmis Alexandru Proteasa.

Exit mobile version