Licitatie cu repetitie pentru Autostrada Rusinii Nationale. Se cauta un constructor care sa faca cei nici 10 km cu peste 300 de milioane de euro de pe Lugoj – Deva

TIMISOARA. A fost reluata licitatia pentru Lotul 2 al autostrazii Lugoj-Deva, supranumita si Autostrada Rusinii Nationale, aceasta dupa ce licitatia anterioara castigata de o asociere din Turcia a fost anulata din cauza unor neconformitati. Cei care doresc sa depuna oferte, au un termen,pana la data de 9 iunie a.c.

„CNAIR a relansat (21.04.2022) procedura de atribuire a contractului “Proiectare si executie lucrari pentru obiectivul major de investitii: Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Sectiunea E si finalizare Sectiunea D”, prin transmiterea spre publicare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a Anuntului de Participare. Termenul prevazut in Anuntul de participare pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru data de 09.06.2022. Contractul este finantat din Fonduri Externe Nerambursabile”, transmite CNAIR.

Durata contractului este de 117 de luni si cuprinde: 15 luni perioada de proiectare, 42 de luni perioada de executie a lucrarilor si 60 de luni perioada de garantie a lucrarilor.

Durata poate varia in functie de perioada de garantie a lucrarilor, precum si in functie de durata de executie a contractului ofertata de operatorul economic desemnat castigator (care poate scadea pana la 45 de luni, din care 11 luni pentru proiectare si 34 de luni pentru executia lucrarilor).

Obiectul contractului il reprezinta proiectarea, executia si finalizarea lucrarilor Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Sectiunea E si finalizare Sectiunea D in lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat.

Conform conditiilor din Acordului de mediu a fost prevazuta realizarea a doua tuneluri in cadrul Sectiunii E2, in contextul evitarii problemelor de stabilitate si a impactului negativ cu implicatii majore asupra mediului. Lungimea celor doua tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din doua galerii unidirectionale, prevazute pe fiecare cale de circulatie cu platforma de 11,25 m.

***

Va reamintim, in ianuarie, licitatia pentru segmentul lipsa din Autostrada Vestului a fost deblocata de Curtea de Apel Bucuresti care s-a pronuntat in privinta contestatiei depusa de una dintre firme, Aktor, la preselectia facuta de CNAIR anul trecut.

Judecatorii au respins plangerea, astfel ca procedura a mers mai departe, iar Compania Nationala pentru Administrarea Infrastructurii din Romania a fixat pentru 14 februarie termenul limita pentru redepunerea ofertelor pentru cele 6 firme ramase in cursa: Mapa, Alsim Alarko, Kolin, Strabag, Pizzarotti si Terna.

La noul termen limita, o singura asociere a redepus oferta, astfel ca aceasta a intrat intr-o noua evaluare tehnica si financiara. Este vorba de  turcii de la MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S., a caror oferta a fost declarata drept neconforma la inceputul lunii martie.

Tronsonul de autostrada dintre localitatile Margina (Timis) si Holdea (Hunedoara), parte din Lotul 2 al Autostrazii A1 Lugoj – Deva (contract reziliat), are o lungime de putin peste 9 kilometri si costa peste 300 de milioane de euro, cu termen de realizare 38 de luni, din care 10 pentru proiectare si 28 pentru executie.

Finantarea este, in acest moment, asigurata prin PNRR, termenul limita de receptie fiind 2026.

Valoarea estimata a contractului este de 1.363.135.841,00 Lei fara TVA, adica aproape 325 de milioane de euro cu TVA.

Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel.

Cei putin peste 9 kilometri ar trebui sa fie gata, asadar, in 3 ani.

Termenul de finalizare prevazut este 10 luni proiectare și 28 de luni executie conform factorilor de evaluare din Documentatia de Atribuire. Obiectul contractului il reprezinta proiectarea, executia și finalizarea lucrarilor pentru obiectivul major de investitii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Sectiunea E și finalizare Sectiunea D in lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat.

Conform conditiilor din Acordului de mediu a fost prevazuta realizarea a doua tuneluri in cadrul Sectiunii E2 in contexul evitarii problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicatii majore asupra mediului.

Lungimea celor doua tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din doua galerii unidirectionale prevazute pe fiecare cale de circulatie cu platforma de 11,25 m.

Istoria ‘Rusinii nationale’ – Lotul 2 al Autostrazii Lugoj-Deva, ramas nefinalizat intre Margina si Holdea

In anul 2013, in timp ce drumurile se aflau in subordinea lui Dan Sova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrarile la Lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fara TVA, finantarea urmand sa fie asigurata in proportie de 85% din fonduri europene.
In acelasi an, Agentia de Protectie a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului initial prin realizarea unor tuneluri, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele.

Compania de drumuri a solicitat constructorului in 2015 sa elaboreze un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a razgandit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri. In paranteza fie spus, tunelurile reprezentau si singura varianta prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord sa finanteze nicio solutie care ar fi mutilat cadrul natural.

In primavara anului 2017, in timp ce in fruntea transporturilor era Razvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat partial contractul pentru lotul 2, pe portiunea de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proasta, cum avea sa se dovedeasca 3 ani mai tarziu.

Salini Impregilo a castigat in 2020 procesul privind rezilierea abuziva a contractului la Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul roman sa repuna in contract constructorul si totodata sa plateasca despagubiri de 232 milioane de lei, plus alte cateva milioane drept cheltuieli de judecata.

Intre timp, in 2019 a fost reluata licitatia pentru gasirea unui constructor si mai apoi blocata.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Niciun articol in ultima vreme despre modul cum se lucreaza pe Centura Sud? Tot 1% / luna e progresul?

  2. Apelați la o firma din R. Chineza , sigur in 2 ani va va face si continuarea pana la … ,Iasi!
    Atenție fără șpagă si fara „cât ne pica si nouă ca – dupa cate am auzit – la dânșii nu prra ține

    • te rog sa ne lasi cu Chinezii tai in pace!
      iti dau o autostrada si iti iau libertatea in urmatoarele decenii….simplu.
      din fonduri europene, ar trebuie sa fie acceptati doar constructori din tarile democrate si liberale…nici macar turcii nu ar avea ce sa caute.

  3. Dar, nu se mai găsesc niște picheri, c-ăștia-i făceau pe-ai 10 kilometri-ntr-o lună?!

  4. Au scos-o la licitație la același preț? Mă îndoiesc că vor avea ofertanți la ce creșteri de prețuri sunt in ultima vreme la fier, beton, asfalt, motorină…

  5. Dar despre recuperarea daunelor și pedepsirea vinovaților pentru acest act de sabotaj se mai aude ceva? Sau dacă tot plătim din viata noastră timpul în plus petrecut pe drum și din buzunar costurile suplimentare, putem pune mâna de la mână și cele câteva sute de milioane daune stabilite de tribunal.
    În mod sigur cei ce ne-au reprezentat la proces și-au încasat onorariile și niște prime grase, așa ca bomboane pe colivă.

  6. Nu pot să cred mai mare rușine nu există iar se fac studii vai de capul nostru nu știu ce să mai zic oare ce au făcut miniștri de transport în acești ani toți care au fost.

  7. Dacă nu pica nimic …..nu pot fura ceva…..mai bine nu fac !!!!! De aceea în România se face în 5 ani ce afară termină într-un an !!!!!! Țară fără viitor!!!!!💩💩

  8. Numai în țara asta de rahat stai vreo 10 ani să faci 10 km de autostrada. Licitație,neconformitate,iarăși licitație, contestație,din nou …..din nou……etc. Un an jumate pentru studiu, un an și ceva proiect și în alți 5 ani se apucă și ei de ceva. ROMÂNIA…….țara fără viitor, țara plină de hoți, corupți și nesimțiți………💩💩💩💩