Opinia Timisoarei

Grindeanu asteptat la Belgrad. Autostrada Timisoara – Moravita se va face cu bani europeni, ca parte a coridorului care va lega Marea Baltica de Salonic

TIMISOARA. Noi vesti despre mult asteptata Autostrada Timisoara – Moravita care sa ne lege in viitor de capitala Serbiei, Belgrad. Aflat la Timisoara, vineri, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anuntat ca intarziatul Studiu de Fezabilitate va fi gata in aceasta primavara.

CITESTE SI: ‘Sper sa se trezeasca la realitate. In 2 ani, Primaria Timisoara nu a fost in stare sa mute utilitatile la intersectia cu Drumul Boilor. Vrem sa dam drumul la circulatie pe tronsoane la Centura Sud’. Anuntul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu 

Autorizatia de mediu si pasii pentru aceasta sunt aproape finalizati, studiile geo sunt in proportie de 99 la suta finalizate, se asteapta rezultatele de laborator. Eu zic ca in aceasta primavara se termina Studiul de Fezabilitate, urmand sa scoatem la licitatie. E un alt punct la care tin foarte mult„, a spus Sorin Grindeanu.

Ministrul Transporturilor a precizat ca omologul sau sarb l-a invitat la Belgrad.

Am avut dialog cu Aleksandar Vukic (presedintele Serbiei, n.r.), cat si cu alti reprezentanti. Intre timp, am primit o scrisoare de la omologul meu sarb sa fac o vizita la Belgrad si o sa o facem, dar noi continuam proiectul. Nu exista semne de intrebare sa nu mergem inspre Moravita. Mi-as dori ca cei de la Belgrad sa considere si pentru Serbia o prioritate. Noi mergem pe drumul pe care l-am anuntat, fara niciun fel de problema.

Mai mult, am acceptat sa facem acel punct comun de trecere a frontierei, pe cheltuiala noastra, Am fost cat se poate de constructivi in toate aceste abordari, astfel incat un proiect important pentru noi, dar nu doar pentru noi, pentru legarea nordului Europei de Sudul Europei”, a mai spus ministrul Transporturilor.

Sorin Grindeanu a precizat ca autostrada Timisoara – Moravita ar putea fi construita cu fonduri europene, fiind parte din cel mai scurt traseu al culoarului paneuropean Gdansk – Salonic.

A fost deja depusa cererea de finantare prin Programul CEF Mobilitate Militara, program prin care Comisia Europeana finanteaza proiecte interne precum reabilitarea unor poduri pe Drumurile Nationale care trec pe langa baze militare, precum și proiecte transfrontaliere. Este vorba de peste 260 de milioane de euro, din care 133 de milioane fonduri europene.

„Saptamana viitoare probabil CNAIR va lansa in licitatie autostrada Arad-Oradea. legatura nord-sud se face Gdansk pana la Salonic la Marea Egee se face Gdansk – Varsovia- Cracovia – Kosice (Slovacia) – Debrecen (Ungaria) – Oradea – Arad- Timisoara – Moravita – Belgrad – Salonic. Asta e cel mai scurt drum. Saptamana viitoare, va repet, se lanseaza in licitatie Arad-Oradea care trebuie sa se continue in sud cu Timisoara- Moravita

Toate aceste lucrari se fac cu bani europeni. Nu vorbim de bani chinezi. Lucrarile la Ministerul Transporturilor se fac cu bani europeni si pe criterii ce tin de UE, care sunt date de trafic. Timisoara- Moravita este un proiect eligibil din punct de vedere al criteriilor Uniunii Europene”, a explicat ministrul Transporturilor.

***

Va reamintim, conform documentatiei pentru viitoarea Autostrada care sa lege Timisoara de Belgrad, realizata de firma Egis, traseul va avea mai multe noduri rutiere care vor asigura urcarile si iesirile de pe soseaua de mare viteza, respectiv conexiunea cu A1 de la Remetea Mare, Albina, Timisoara Sud (cu viitoarea Centura), Padureni, Voiteg si Moravita.

Nod Remetea Mare A1

Nod Albina

Nod Timisoara Sud Centura

Nod Padureni

Nod Voiteg

Nod Moravita
Totodata, in SF se regaseste salba de pasaje pentru traversare/subtraversare in punctele de intalnire cu drumuri nationale, judetene ori comunale.

Studiul prevede o multime de elemente tehnice privind teritoriul prin care va trece viitoarea Autostrada Timisoara – Moravita, ariile protejate, suprapunerea pe zone cu suprafete de padure, amplasarea dotarilor propuse, respectiv parcari de scurta durata si spatii de servicii, centre de intretinere si coordonare.

SF-ul pentru Autostrada Timisoara – Moravita, care ar urma sa realizeze conexiunea cu Serbia si sa fie legata de soseaua de mare viteza Belgrad – Vatin, conform unui memorandum semnat acum doua veri la Timisoara de ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, si Tomislav Momirovic, ministrul Constructiilor, Transporturilor si Infrastructurii din Serbia, a fost majorat cu peste 16%, de la 8.727.474 lei fara TVA la 10.155.287 lei fara TVA, adica, la final va costa aproape 2 milioane si jumatate de euro cu TVA. Diferenta a fost luata din rezerva prevazuta in contractul de finantare cu bani europeni.

Demersul a fost justificat prin cele trei crize care au dus la instabilitatea din piata constructiilor: criza economica post – Covid, criza energiei si criza cauzata de conflictul militar din Ucraina, potrivit informatiilor din SEAP.

Termenul pentru finalizarea SF, care era initial 4 mai 2022, a fost prelungit de mai multe ori, ultima oara pana in toamna lui 2024.

Noua autostrada va avea 73 de kilometri.

Accesul in Serbia se va face printr-un punct de trecere a frontierei nou, ce se va afla la aproximativ 1,55 km fata de actuala vama de la Moravita.

CITESTE SI: Afli primul tot ceea ce se intampla cu adevarat important in Timisoara si in regiune cu Aplicatia de stiri Opinia Timisoarei. 3 tipuri de alerte te tin mereu conectat la evenimente. Descarca gratuit Aplicatia OT aici!

Exit mobile version