Dupa ce s-a spart o bucata din soare, oamenii de stiinta anunta ca au descoperit un strat nestiut de roca topita sub placile tectonice ale Pamantului

Un strat cleios despre care nu se stia ca exista a fost identificat in mantaua Pamantului de catre oamenii de stiinta.
In timp ce mantaua este in cea mai mare parte solida, un strat aflat la aproximativ 150 de kilometri adancime se topeste, conform unei noi cercetari.
Roca topita se afla in stratul superior al mantalei care se afla intre 80 km si 200 km sub suprafata Pamantului.
Cea mai mare parte a mantalei Terrei este calda, dar solida, cu roci care se deformeaza treptat, in loc sa se fisureze, asa cum fac rocile mai reci din crusta.
Insa noi cercetari arata ca la 150 km sub suprafata Pamantului exista acest strat de roca topita, noteaza Live Science.

Descoperirea acestui strat cleios ii va ajuta pe cercetatori sa inteleaga mai bine modul in care placile tectonice se misca deasupra acestui strat de manta, a precizat un cercetator de la Universitatea Texas din Austin.

Singura modalitate de a ‘privi’ in acest strat al mantalei este cu ajutorul undelor seismice provenite de la cutremure, a caror modificare de traseu au urmarit-o. Anterior, cercetatorii stiau ca unele parti ale astenosferei sunt mai fierbinti decat altele si ca au fost detectate zone disparate de topire. Dar se stia prea putin despre cat de adanca si de raspandita era topirea.

Au fost colectate date de la mii de unde seismice detectate de peste 700 de statii din intreaga lume. Acestia au descoperit ca, in loc sa contina zone mici de topire, astenosfera pare sa contina un strat partial topit care se intinde in jurul globului, sub cel putin 44% din planeta. Aceasta zona este larg distribuita pe tot globul si ar putea fi mult mai mare.
In mod ciudat, insa, acest strat topit nu pare sa afecteze miscarile placilor tectonice. Cercetatorii au descoperit ca zonele de topire nu au afectat vascozitatea mantalei sau tendinta de curgere.

In urma cu cateva zile, o cercetatoare a anuntat o noua descoperire importanta facuta cu ajutorul telescopului James Webb. O bucata de soare s-a spart si graviteaza in jurul stelei precum un vorex polar.

Mai multe pe Aleph News