Cu vaporasele pe Bega, de la Timisoara pana in Serbia, trecand vama pe apa. Seful de la Ape: ‘Pana atunci vor circula in sistem de balta’

TIMISOARA. A fost deschis un nou proiect ce contribuie la devenirea navigabila a Canalului Bega,  de la Timisoara si pana in Serbia. Timisorenii si nu numai, vor putea calatori cu ambarcatiunile, pe apa, pana in tara vecina.

CITESTE SI: Cand oamenii fac minuni. Zeci de tineri voluntari au reparat casa unei batrane ce traia intr-o rulota. Inca o poveste emotionanta Acasa in Banat, ce nu lasa sa piara patrimoniul valoros al acestor locuri 

Proiectul are o valoare totala de 13,8 milioae de euro, din care contributia UE este de 11,7 milioane de euro, cea a Administratiei Bazinale de Apa Banat – 6,9 milioane de euro, cea a Consiliului Judetean Timis – peste 125.000 de euro, iar cea a partenerilor sarbi – peste 6,6 milioane de euro.

In cadrul acestui proiect sunt multe de facut, atat de catre partea sarba, cat si de catre cea romana.

CITESTE SI: Situatia neasteptata de pe piata imobiliara din Timisoara. ‘Nu se intampla asa ceva nici in Bucuresti’ 

Pe langa reparatia hidrotehnica vom avea si posibilitatea dezvoltarii turistice. Partenerii din Serbia vor continua pista de biciclete (43 kilometri) si se va realiza punctul de trecere a frontierei intre cele doua tari„, a declarat Calin Dobra, presedintele Consiliului Judetean Timis.

Directorul Administratiei Bazinale de Apa Banat, Titu Bojin, spune ca in cadrul proiectului, in partea romana lucrarile se vor concentra la Sanmihaiu Roman, acolo unde exista un nod hidrotehnic.

In prima etapa am facut pista de biciclete pana la granita cu Serbia, pe 37 de kilometri, si am reusit sa scoatem din apa stavilarul de la nodul hidrotehnic, iar acum, in etapa a doua, trebuie refacut. Primaria Timisoara a facut un proiect, sarind peste etapele premergatoare proiectului, si ma refer la achizitionarea de vaporase. Nu e rau ca s-au cumparat vaporasele, dar probabil ca vor circula in continuare in sistem de balta in urma interventiilor facute la nivel national si cu sprijinul nostru de la Apele Banat si al Consiliului Judetean Timis. Asadar, in cadrul proiectului vom reface stavilarul si manevrele pentru ca vaporasele sa poata circula, vom reamenaja cantonul, iar insula de dinainte de baraj va fi amenajata in scop turistic. Speram ca, la final, pista, insula si barajul sa poata trece in administrarea Agentiei judetene de turism„, a declarat Titu Bojin.

Tot in cadrul proiectului, Administratia Bazinala de Apa Banat va cumpara si o draga pentru intretinerea Canalului Bega.

Vecinii sarbi trebuie sa faca, in partea lor, o continuare de 43 de km de pista pentru biciclete, respectiv reconstructia instalatiilor in complexele hidrotehnice Srpski Itebej si Klek din Vojvodina si construirea unui doc plutitor in orasul Zrenjanin.

Licitatia pentru proiectarea si executia acestui proiect va incepe in luna martie si daca nu sunt probleme, lucrarile vor demara in primavara anului viitor.

***

Va reamintim, un alt proiect mare, de decolmatare a canalului Bega s-a desfasurat intre 2008 si 2010 pe toata lungimea, pana la granita cu Serbia. Valoarea totala a investitiei a fost de 17 milioane de euro, banii provenind dintr-un imprumut total de 61 de milioane de euro, pe care Romania l-a incheiat in ianuarie 2007 cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), destinat finantarii proiectului privind apararea impotriva inundatiilor din zona de sud-vest a tarii.

Reprezentantii Apelor Banat au atras insa atentia in mai multe randuri, de-a lungul timpului, ca exista riscul ca namolul sa se intoarca in canal pentru ca nu au fost executate mai intai lucrari hidrotehnice de reabilitare si modernizare la nodul de la Sanmihai.

In plus, in timpul scurs de la incheierea operatiunii de dragare a canalului, in 2010, au mai intervenit alte lucrari. Este vorba de proiectul Primariei Timisoara – Reabilitarea Infrastructurii Malurilor Canalului Bega, in cadrul caruia au fost reamenajate malurile canalului, s-au construit piste de biciclete si statii de vaporase, proiect incheiat in 2015.

Va reamintim, canalul Bega a fost amenajat in urma cu aproape 250 de ani, iar partea navigabila dintre Timisoara si Klek, Serbia, are o lungime de 114,5 km.


44,5 km se afla pe teritoriul judetului Timis. Navigatia pe acest canal a fost inchisa in anul 1958.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. 13,8 milioane de euro = 11,7 milioane contributia UE + 6,9 milioane Administratia Bazinale de Apa Banat + 125.000 Consiliul Judetean Timis + 6,6 milioane de la sarbi. La facultatea de blogarism nu se invata tabla adunarii?

  2. cu saormeriile alea din PVC se vrea navigarea pana la sarbi ?

  3. După ce că ești un pervers cu diplomă la școala lui ALI BABA DE TELEORMAN ești și prost la SOCOATĂ .
    Oare ce caracter trebuie să ai ? Ce neam de jeg poti să fii să boicotezi atâția ani acest proiect iar acum să ieși ca păduchele-n frunte și să vorbești despre navigatie pana în Serbia ??
    Bă tu te-ai născut defect ????

  4. Dacă se realizează, va fi atât un minunat drum deschis peste ape, cât și o dureroasă lovitură dată oponenților dezvoltării regionale.

  5. Hai sictir cu prostiile tale naturiste, posteaza in ziarele tale rusesti!

  6. Va fi extrem de interesant de vazut cum vor arata vaporasele pe care partea sarba le va achizitiona pentru navigare pe canal, si mai ales pretul pe care il vor plati pentru acestea.

    • Nesatisfăcută mai ești femeie 😂😂😂😂 ești văduvă s-au nu te mai suportă bărbatul de atâta prostie și venin PSD- ist ??
      Când s-au cumparat corvetele făceai un comentariu idiot că vor sta în depou fără să fie folosite cu toate că de vină era PSD pentru întârzierea eliberării documentelor.
      Acuma nu-ți plac cum arată și parcă te văd cum te plimbi gratis toată ziua cu ele.

  7. Asa-i geta?! Orice, numai sa nu fie bine. Daca nu sunt facute de cei pe care-i lustruiesti tu, nu sunt bune.
    Ce bine ca esti o ilustra anonima. N-ai nimic bun de spus niciodata, te mai suporta barbatul?

  8. Vad ca ADEVARUL provoaca traume psihice si reactii adverse grave unora dintre cititorii postarilor mele, dar, ce sa-i faci, trebuie sa latre si ei, sa nu zica stapanul ca-i tine pe langa casa degeaba.

  9. Langoseriile plutitoare, cu motor de Logan second had si aparate de aer conditionat pt. garsoniere ce autonomie au? Nu de alta, dar – daca nu stiati – alimentarea cu combustibil si apa, la noi se face cu bidonul, prin asazisele statii.