Opinia Timisoarei

Bacalaureat 2011 Limba romana: se puncteaza sau nu „Ultima noapte…” la subiectul 3?

Subiectul III la limba si literatura romana a fost cel mai controversat, anul acesta, la Bacalaureat: multi elevi au confundat genul dramatic cu cel epic. Cei care au descris personaje din romanul „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi” vor fi depunctati, potrivit lui Tudorel Urian, consilierul Ministrului Educatiei. Greseala ii va costa 30 de puncte din maximul de 100.

Forumurile de discutii despre Bacalaureatul de anul acesta dezbat in acest moment doua mari „probleme” pe care le-au ridicat elevii de clasa a XII-a: cand se afiseaza rezultatele si daca se puncteaza alegerea unui roman, in loc de text dramatic.

Pe forumuri, elevii care au sustinut luni proba scrisa la limba si literatura romana au scris pagini de comentarii legate de subiectul a III-lea de la Bacalaureat.

„la partea a 3-a am scris Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi 😐 o pagina jumate…stiu ca nu are legatura cu subiectul cerut in foaia de examen dar se puncteza ceva?:|” Asa incepe discutia care naste sute de pareri pro si contra. Pentru a afla care este versiunea oficiala, iata ce propunea subiectul de la limba si literatura romana:

Ce scria pe foaia de examen?

Redacteaza un eseu de doua–trei pagini, despre particularitatile de constructie a personajului dintr-un text dramatic studiat, apartinand unuia dintre autorii canonici: I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

− sustinerea unei opinii despre modul In care se reflecta tema textului dramatic In constructia personajului ales;

− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele textului dramatic;

− relevarea unei trasaturi dominante a personajului, ilustrate prin doua episoade/ secvente dramatice semnificative/ citate comentate;

− ilustrarea a patru elemente de structura si compozitie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, indicatii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.)

Ce prevede baremul de corectare?

Continut – 16 puncte

–  sustinerea unei opinii In concordanta cu cerinta 4p/ Incercare de sustinere a opiniei sau schematism 2p 4 puncte
− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele din textul studiat 4 puncte
− cate 2 puncte pentru fiecare dintre cele doua episoade/ secvente dramatice semnificative/ citate comentate,relevante pentru o trasatura a personajului ales 2x2p=4 puncte
− cate 1 punct pentru ilustrarea fiecaruia dintre cele patru elemente de structura si compozitie ale textului dramatic studiat, semnificative pentru tipologia personajului ales 4x1p= 4 puncte

Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor in scris 3 puncte

• text clar, organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente: introducere, cuprins si Incheiere, In care constructia paragrafelor subliniaza ideile In succesiune logica – 3 puncte

• text partial organizat, cu dezechilibru Intre componente, In care constructia paragrafelor nu subliniaza ideile In succesiune logica – 2 puncte

• text vag organizat, fara evidentierea trecerii de la o idee la alta – 1 punct
− abilitati de analiza si de argumentare 3 puncte

• relatie adecvata idee-argument, utilizare de argumente convingatoare, formulare de judecati de valoare relevante – 3 puncte

• relatie partial adecvata idee-argument, utilizare de argumente insuficient de convingatoare, formulare de judecati partial relevante – 2 puncte

• relatie idee-argument inexistenta, idei nerelevante, schematism – 1 punct

− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite pentru continutul eseului, claritatea enuntului, varietatea lexicului, sintaxa adecvata – 2p/ vocabular restrans, monoton 1p) 2 puncte

− ortografia (0-1 erori – 2p/ 2 erori – 1p/ 3 sau mai multe erori – 0p) 2 puncte

− punctuatia (0-1 erori – 2p/ 2 erori – 1p/ 3 sau mai multe erori – 0p) 2 puncte

− asezarea corecta a textului In pagina, lizibilitatea 1 punct
− Incadrarea In limita de spatiu indicata 1 punct

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum doua pagini si sa dezvolte subiectul propus.
______________________________________________

Dezbaterile de pe forumuri arata ca s-ar putea puncta doar partea de redactare, pentru cei care au ales un personaj dintr-o opera care nu era un text dramatic.

„profa mea de romana mi-a spus ca o sa fiu punctat pentru redactare”, scrie un comentator.

Un altul il linisteste repede, spunandu-i ca „Punctajul pentru continut se acorda numai si numai daca respecti cerinta.”

Si discutiile se lungesc pe pagini intregi, in jurul acestei dileme. Cel mai important lucru, din toata aceasta asa-zisa incurcatura, este modul in care vor interpreta baremul profesorii corectori.

Un alt comentator este de parere ca:

„In primul rand trebuie sa stii ca jocul ielelor de camil petrescu nu mai e in programa de bac…deci trezestete la realitate.si una e text dramatic si alta e apartenenta la specia drama.gandestete ca tinerii cand au vazut ultima noapte de dragoste nu s au mai gandit la I.L. Caragiale sau M. Sorescu pt ca au stiut mai bine romanul si au fost mai in tema cu subiectul, mai ales ca au invatat mai bine romanele. asta te rog sa nu o privesti ca si o scuza,dar in subiecte in loc sa ajute elevul,il induce in eroare,si mai ales daca ai un dram de emotii…”

Potrivit unora dintre comentarii, profesorii corectori nu ar trebui sa puncteze acest subiect, daca elevii au ales sa descrie un personaj dintr-un alt gen literar (roman, in loc de opera dramatica).

Raspunsul consilierului ministrului Educatiei, Tudorel Urian, dat in calitate de critic literar arata clar ca toti cei care au ales personaje din alte genuri literare ale scriitorilor Marin Sorescu, Camil Petrescu sau I.L.Caragiale, altele in afara de texte dramaturgice, sunt in afara subiectului si in concluzie, nu vor fi punctati.

Precizarea text dramatic este subliniata in formularea subiectului tocmai pentru a atrage atentia elevilor asupra faptului ca referirea la un text apartinand genului dramatic este decisiva pentru evaluarea raspunsurilor.

Prin modul in care a fost formulat subiectul este testata si capacitatea elevilor de a distinge intre genurile si speciile literare diferite care pot sa coexiste in creatia aceluiasi autor, precizeaza oficialul ministerului educatiei.

Drept urmare, cei care au ales sa caracterizeze personajul principal din opera „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi” de Camil Petrescu, ar putea sa nu fie punctati la subiectul numarul al III-lea.

Problema este insa ca Ministerul Educatiei si Cercetarii nu a formulat pana la aceasta ora un raspuns oficial in aceasta privinta.

Exit mobile version