Opinia Timisoarei

Autostrada Timisoara – Moravita, in intarziere. SF-ul, mai scump si cu termen de finalizare prelungit

TIMISOARA. Pret majorat si o noua prelungire a termenului de finalizare pentru Studiul de Fezabilitate al Autostrazii Timisoara – Moravita care ar urma sa realizeze conexiunea cu Serbia si sa fie legata de soseaua de mare viteza Belgrad – Vatin, conform unui memorandum semnat vara trecuta la Timisoara de ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, si Tomislav Momirovic, ministrul Constructiilor, Transporturilor si Infrastructurii din Serbia.

Daca initial documentatia trebuia sa dureze 2 ani, in fapt vor fi 3, si va fi mai scumpa.

La momentul semnarii acordului cu sarbii, ministrul Grindeanu spera ca in aceasta primavara sa inceapa licitatia pentru gasirea unui constructor.

Undeva in toamna acestui an vom termina Studiul de Fezabilitate. În primavara anului viitor va fi lansata licitatia pentru proiectare si executie, ceea ce insemana ca, odata cu perioada in care se vor analiza ofertele, sper vara anului viitor, sa avem castigatorii si sa se inceapa sa se lucreze. Avem finantare europeana, acest proiect face parte din Masterplanul de Transporturi al Romaniei, planul investitional, aprobat la sfarsitul anului trecut, deci banii exista, e finantare europeana, lipsea acest memorandum dintre Romania si Serbia astfel incat sa avem autostrada si nu drum expres”, spunea in vara anului trecut Sorin Grindeanu, la Timisoara.

Intre timp, calendarul amintit de seful de la transporturi s-a schimbat. Mai mult, valoarea contractului a fost majorata cu peste 16%, de la 8.727.474 lei fara TVA la 10.155.287 lei fara TVA, adica, la final va costa aproape 2 milioane si jumatate de euro cu TVA. Diferenta a fost luata din rezerva prevazuta in contractul de finantare cu bani europeni.

Demersul este justificat prin cele trei crize care au dus la instabilitatea din piata constructiilor: criza economica post – Covid, criza energiei si criza cauzata de conflictul militar din Ucraina, potrivit informatiilor din SEAP.

Termenul pentru finalizarea SF, care era initial 4 mai 2022, a fost prelungit deja de doua ori, ultima oara pana pe 9 septembrie 2023, conform celor mai recente date ale Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) citate de economica.net.

Noua autostrada va avea 73 de kilometri.

Trecerea spre Serbia se va face printr-un punct de trecere a frontierei nou, ce se va afla la aproximativ 1,55 km fata de actuala vama de la Moravita.

Autostrada Timisoara – Moravita (A9) se va desprinde din A1, in zona Remetea Mare, continuand prin Giroc si Jebel.

Va reamintim, CNAIR si Ministerul Transporturilor au semnat inca din august 2019 contractul de finantare pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timisoara-Moravita„, pentru a obtine fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, in cadrul Axei Prioritare 1.

La licitatia pentru SF lansata in martie 2019 s-au inscris doua asocieri  si a fost castigata de Search Corporation SRL – Egis Romania SA. Contractul pentru documentatie a fost semnat de CNAIR in 4 mai 2020.

In aceste zile se fac investigatii geotehnice in zona comunei Jebel.

Viitoarea autostrada care ar urma sa lege Timisoara de Pancevo asigura conexiunea rapida cu capitala Serbiei, pentru ca de la Pancevo pana la Belgrad e drum cu doua benzi de circulatie pe sens, cu regim de autostrada.

 

Exit mobile version