TIMIȘOARA. Schimbarea la față a Gării de Nord Timișoara se apropie de finalizare. Au fost date jos schelele de pe corpul principal al stației.
Se dezvăluie o fațada modernă care are pereți cortină, riflaje metalice elegante, benzi LED luminoase și ecrane LED care schimbă complet aspectul.
În timpul lucrărilor, constructorii aveau să constate că o parte din fațada era fragilă și exista pericolul să se prăbușească. Era nevoie nu doar de cosmetizare, ci și de intervenții rapide de consolidare, așa că a fost lăsată la urmă și s-a realizat un proiect separat pentru ea.
A fost finalizată abia acum proiectarea de către beneficiar, iar marți s-a dar ordinul de începere a lucrărilor și la acest segment. Astfel, întreaga fațada va fi reabilitată până la finele anului.
Au fost deja finalizate reparațiile la tunelul pietonal de la peronul 1, au fost montate instalațiile electrice și cele de ventilație și răcire, iar piațeta din fața stației e gata încă din primăvară. Mai mult, Gara de Nord din Timișoara a devenit prima din România prevăzută cu panouri fotovoltaice, care asigura o parte însemnată din necesarul de energie electrică pentru stație.
***
Va reamintim, lucrările sunt asigurate de o asociere condusă de Constructim SA, care a câștigat și cea de-a doua licitație organizată pentru reabilitări la cea mai importantă stație CFR din vestul Romaniei, după ce a fost cerută modificarea proiectului inițial.
Plănuită să fie gata în 2023, anul în care orașul a fost Capitală Europeană a Culturii, reablitarea a fost blocată vreme îndelungată, după ce conducerea primăriei a cerut schimbarea proiectului, pentru că voia să se asigure că acesta e în armonie cu viziunea sa pentru Timișoara, iar cei de la CFR au venit și ei cu altă propunere.
Proiectul inițial a fost revizuit de către cei de la Căile Ferate Infrastructură, în vara anului 2022, după ce specialiștii din Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism și reprezentanții CFR au tranșat soluția finală. A fost nevoie apoi de reavizarea documentației și de emiterea unei noi autorizații de construcție, întrucât cea veche expirase.
Valoarea contractului este de aproape 6 milioane de euro.
Un alt proiect de modernizare a Gării de Nord Timișoara este prevăzut până în 2026, când se vor face și investiții de ordin structural, printr-un amplu program prin care se vor reabilita 20 de stații din Timiș aflate pe traseul magistralei Caransebeș – Lugoj – Timișoara – Arad, care se modernizează complet.