Opinia Timisoarei

Administratia Fritz face angajari cu salarii si de peste 10.000 de lei pe luna la Directia de Asistenta Sociala a primariei, dar n-are bani de detergenti ca sa spele asternuturile. Scandal in plenul Consiliului Local la Timisoara

TIMISOARA. Un nou scandal a avut loc marti, in sedinta de Consiliu Local Timisoara. De data aceasta, marul discordiei a fost un proiect de hotarare prin care schema de personal a Directiei de Asistenta Sociala Timisoara urmeaza sa creasca de la 375 la 414 angajati, proiect care fusese retras de pe ordinea de zi a plenului de saptamana trecuta, pentru a fi organizata o dezbatere publica pe marginea lui.

CITESTE SI: Se fac noi angajari la Centrul de Proiecte al Primariei Timisoara. 12 posturi scoase la concurs 

Sefa DAS a anuntat ca are nevoie de mai multi angajati pentru a indeplini indicatorii prevazuti in trei proiecte europene, aflate in desfasurare. Este vorba despre Centrul de Zi pentru adulti cu dizabilitati, un centru de asistenta integrata a adictiilor si Complexul de Servicii Sociale Kuncz. In total, cele trei institutii ar urma sa aiba aproape 200 de beneficiari.

Pe scurt, administratia Fritz a stabilit ca este nevoie de aproape 40 de angajati, 9 chiar cu functii de conducere, cu salarii intre 10.000 si 15.000 pe luna, dar nu sunt bani nici de detergenti pentru spalatul asternuturilor acelor oameni necajiti care beneficiaza de servicii sociale.

Imediat dupa prezentarea proiectului, unul dintre consilierii locali care au participat la dezbaterea organizata luni dupa amiaza a cerut din nou retragerea proiectului de pe ordinea de zi si i-a solicitat primarului sa trimita corpul de control la DAS, apoi sa le prezinte un raport cu situatia institutiei. Iar asta, dupa ce in cadrul dezbaterii publice au fost prezentate o serie de probleme cu care se confrunta angajatii Directiei.

„Nu stiu daca stiti, au fost masini de spalat care au stat defecte si cate o luna, iar personalul a luat asternuturile oamenilor de acolo si le-a spalat cu propria masina acasa. Sunt retete emise pentru medicamente in anumite centre inca din luna noiembrie si nici astazi nu exista medicamentele in centre. Personalul din centre strange bani ca sa asigure materialele igienico-sanitare si atunci cand merg catre executivul DAS-ului, executivul le spune ‘mergeti si cautati sponsorizari!’. Eu zic ca este un lucru destul de grav.
Nu stiu daca stiti, dar in data de 23 decembrie un numar de aproximativ 90 de oameni au castigat un concurs si nici pana in zi de astazi nu si-au castigat drepturile salariale, desi trebuia facut doar un referat, nu sa asteptam sa fie ceva legat de organigrama. Sunt convins ca dumneavoastra stiti ca, daca acei oameni dau in judecata DAS, vor castiga, pentru ca sunt niste drepturi salariale de care nu au beneficiat.
In jur de 52% din bugetul DAS se duce pe salarii. Aceste 36 de posturi nou infiintate atrag costuri de 212.000 de lei. Ori 12 luni, fondul de salarii se mareste. Ganditi-va ca, probabil, DAS o sa vina peste cateva luni sa ne mai ceara bani pentru functionalitate, si cand vorbim de functionalitate, deja stim ca nu le ajung banii pentru materiale igienico-sanitare, pentru detergenti. Dar sa vina sa ne ceara bani pentru salarii, eu cred ca o sa avem o problema. Stiti si dumneavoastra foarte bine ca deja nu mai sunt bani. Daca vin facturi de regularizare pentru aceste centre? Ganditi-va ca o sa facem regularizari doar ca sa putem sa achitam aceste 36 de posturi in plus.

Nu cred ca avem nevoie de personal TESA, de aceste salarii. Incepem de la 15.036 lei un sef serviciu, pana la 5.429 lei un asistent social. Sunt vreo 7 posturi care depasesc 10.000 de lei. Nu stiu daca ne permitem, daca este necesar sa avem aceste posturi”, a spus consilierul liberal Adrian Lulciuc.

Acesta a fost sustinut si de colegul sau de partid, Simion Mosiu, care a atras atentia ca directoarea Directiei de Asistenta Sociala doar executa ordinele primite de la sefii primariei.

„Imi cer scuze fata de doamna directoare, in numele conducerii executivului, pentru ca ieri (la dezbaterea publica – n.r) ati fost pusa intr-o situatie mai mult decat delicata, ceea ce demostreaza ca aceasta super-organigrama v-a fost impusa si a fost facuta in anumite locatii si nu ati avut timp sa o studiati. Dar, trecand peste asta, vreau sa ii dau o replica domnului primar, care probabil ca nu a fost informat de problemele aduse de asistentii sociali noua si dumnevoastra, bineinteles. Sunt probleme curente, de genul lapte, hartie igienica, cearsafuri etc, probleme care au starnit sensibilitatea angajatilor, a prietenilor angajatilor si li s-a cerut sa vina cu sponsorizari. Departe de noi sa spunem ca acest DAS nu este important pentru oras, dar am sesizat salariile mari pentru cele 9 posturi de conducere. 15.000, 12.000, 10.000 de lei pe luna, fara niciun criteriu de performanta, reprezinta o povara pentru bugetul local”, a completat Simion Mosiu.

Dupa zeci de minute de discutii legate de oportunitatea modificarii schemei de personal, social-democratul Radu Toanca si-a anuntat colegii ca urmeaza sa depuna aproximativ 100 de amendamente la proiect, culese atat in timpul dezbaterii ce a avut loc luni, cat si pe parcursul zilei de marti.

Eu am participat la dezbaterea publica de ieri, mi-am spus punctele de vedere, le pastrez, nu vreau sa le reiterez. Sper ca nu am fost mintiti si ne trezim in octombrie cu o rectificare de buget, pentru ca avem deja o suma de 70 de milioane de lei pentru DAS, la capitolul salarii, fiind asigurati ca vorbim de cele 90 de promovari, dar si aceasta noua organigrama. Avem asigurarea ca nu vom avea niciun impact bugetar. Nu ma feresc de cuvinte dure si i-am spus ieri doamnei director cum a parut intr-o prima faza, de afara vazuta, aceasta organigrama stufoasa.

A circulat si o gluma ca aceasta organigrama, pentru ca s-au facut restructurari pe la multinationale, si trebuie sa se angajeze acolo, sub forma de cimitir de elefanti sau pepiniera de partid. Am primit asigurari ca nu este asa, ca este o viziune diferita, ca vorbim de trei compartimente. Si, de aceea, va rog anticipat sa ma iertati, pentru ca o sa citesc o suta de amendamente…„, a precizat Radu Toanca, ales din partea PSD.

Asa cum era de asteptat, prezentarea si votarea celor 100 de amendamente nu a facut altceva decat sa reaprinda spiritele in Consiliul Local si sa porneasca noi discutii legate de modul in care se desfasoara si se respecta legea in cazul dezbaterilor publice organizate de Primaria Timisoara.

Tocmai ne-a anuntat colegul nostru ca sunt aproximativ 100 de amendamente la proiectul de hotarare, amendamente care au fost luate in discutie la dezbaterea publica de ieri. Eu intreb retoric. Din aceste amendamente, cate au fost analizare si preluate in proiectul de hotarare care ne-a fost adus astazi pe masa? Altfel, ma intreb care mai este rostul unei dezbateri publice. Factorii de decizie trebuie sa analizeze si sa ia in considerare amendamentele, poate sunt cateva de bun augur, sa fie adaugate proiectului de hotarare.

Si, un amendament daca trece si aduce modificari de substanta proiectului, legea spune ca trebuie sa se intoarca pe circuit pentru obtinerea avizelor compartimentelor de specialitate. De aia, e extrem de important. Va rog, domnule primar, noi suntem obisnuiti cu sedintele de indata, extraordinare, cred ca merita sa alocam cateva zile sa discutam aceste amendamente, pentru ca sunt sanse o parte dintre ele e sa fie preluate. Altfel nu vad rostul dezbaterii de ieri.

Ma raportez si la alte situatii, in care dezbaterile publice au avut loc azi si maine a fost organizata sedinta de indata si supus la vot proiectul. E o lipsa de esenta in rolul unei dezbateri, a fost facuta doar formal, de fatada, pentru a se bifa o conditie impusa de lege„, a precizat Roxana Iliescu, consilier din partea PRO Romania.

Remarca nu a facut decat ca primarul Fritz sa explodeze si, pe un ton ridicat, sa anunte ca, tocmai pentru a face dezbatere publica, a retras proiectul din sedinta precedenta, desi, legal, nu avea aceasta obligatie, intrucat solicitarea a fost facuta dupa termenul prevazut de lege.

Il rog frumos pe domnul primar, care si-a facut un obicei la ultimele plenuri sa ne certe, sa ne urecheze.. eu, una, ma simt ca la scoala, nu stiu sa fiti profesor si noi elevii dvs, dar nu ne mai urechiati. Mai ales daca noi indicam niste aspecte care tin strict de procedura. Daca ati fi cunoscut procedura, ati fi stiut ca e foarte bine ca acest proiect a stat 30 de zile pe site-ul primariei, tocmai pentru ca cei interesati sa poata sa analizeze si sa formuleze amendamente, daca e cazul. Este imposibil de discutat si de analizat 100 de amendamente cand avem doar cu o zi inainte dezbatarea publica„, a adaugat Roxana Iliescu.

Primarul Dominic Fritz a avut o noua iesire nervoasa.

S-a cerut dezbatere in ziua in care proiectul a fost supus la vot, l-am retras, desi nu aveam obligatie legala. Ati asteptat pana cu 10 minute inainte de sedinta si veniti cu 100 de amendamente. Cine va crede ca nu e o strategie de a tergiversa lucrurile. Nu va urechez, constat o realitate. Daca nu rezistati sa va contrazica primarul, atunci nu mai stiu…„, a spus, nervos, primarul Dominic Fritz.

In cele din urma, dupa aproape doua ore de discutii, au fost supuse la vot cateva dintre amendamente, insa toate au picat. Astfel, consilierul PSD Radu Toanca a renuntat la citirea listei de peste 100 de modificari, a predat-o directoarei DAS si a cerut o intalnire peste 6 luni. Amendamentele au picat chiar cu voturile colegilor sai de la PSD, Andra Lapadatu si Ioan Szatmari.

In final, proiectul privind modificarea organigramei, in forma initiala, a fost adoptat cu 14 voturi pentru, zero impotriva si 1 abtinere, ceea ce inseamna ca noua schema de personal a Directiei de Asistenta Sociala urmeaza sa fie schimbata.

Exit mobile version