A fost noaptea în care Timișoara a ajuns pe harta luminată a Europei. Vestea ce uimea întregul continent acum 141 de ani. FOTO

TIMISOARA. Trecuseră aproape 125 de ani de când străzile Timișoarei fuseseră prima dată luminate cu ajutorul lămpilor cu gaz. La jumătatea secolului al XVIII-lea, capitala Banatului devenise primul oraș al Imperiului Austro-Ungar care beneficia de un asemenea sistem. Spre finalul veacului al XIX-lea, Timișoara avea sa mai bifeze o premieră.

La margine de imperiu, cu câteva luni înainte de finalul mandatului său de primar, Janos Torok avea sa își treacă printre multele realizări și transformarea Timișoarei în primul oraș din Europa continentală cu străzile iluminate electric.

Se întâmpla în seara de 12 noiembrie 1884, atunci când, la lăsarea întunericului, pe străzile Timișoarei se aprindeau 730 de lămpi incandescente cu filament de cărbune.

Povestea modului în care orasul a ajuns să fie iluminat electric a început însă cu doi ani mai devreme.

Municipalitatea semneaza în 25 decembrie 1882 cu firma Anglo-Austrian Brush Electric Comp. Limited o întelegere prin care respectiva companie urma să construiască o uzină electrică la Timișoara și să asigure iluminatul cu începere de la 1 septembrie 1883. Construirea uzinei avea să dureze mai mult decât era planificat, iar iluminatul stradal electric era inaugurat la Timișoara în 12 noiembrie 1884.

Iluminatul public stradal este asigurat de 730 lămpi, cu o rețea de 60 km de străzi, alimentate cu energie furnizată de Uzina electrică dotată cu mașini ce fuseseră prezentate la expoziția de la Viena din 1883. Costul era unul foarte ridicat: pentru fiecare dintre cele 730 becuri electrice, firma încasa 82 coroane de la Primărie„, se arată pe identitatea.ro.

Astfel, Timișoara devenea primul oraș din Europa cu străzile iluminat electric, și al doilea în lume după New York.

„Lumina lămpii electrice este puternică și întrece de departe pe cea a flăcării cu gaz; lumina este de tot blândă, aproape identică cu luciul lunei, nu numai ca nu conturbă vederea ochiului, ci și o îndulcește oarecum“, nota la acea vreme publicația „Luminătorul“ (nr. 76/22 sept. – 4 oct. 1884).

Sistemul pus în funcțiune atunci cuprindea un traseu stradal de 60 de kilometri.

La Timișoara, iluminatul public stradal a fost proiectat și executat de la bun început ca un sistem general, pentru un întreg oraș. Rețeaua electrică acoperea din start o arie de 10 km pătrați, nicidecum doar o stradă sau două, așa cum se întâmplase în 1881 la Stockholm, ori în 1882 la Berlin.

Astfel, avea sa fie consemnată una dintre cele mai importante premiere pe care le-a înregistrat Timișoara de-a lungul istoriei sale.

La 9 ani de la inaugurarea Uzinei Electrice, aceasta avea sa fie cumpărată de municipalitate.

La sfârșitul anului 1892 s-a decis cumpărarea Uzinei Electrice pentru suma de 260.000 de coroane, iar la 1 ianuarie 1893, uzina a trecut în administrarea orașului…Începând din 1910-așa cum s-a arătat deja-folosește puterea apei la turbine, economisind o mare cantitate de cărbune „, scrie fostul primar Josef Geml, în lucrarea sa „Vechea Timișoară”.

Sistemul energetic a continuat să se îmbunătățească și să evolueze, hidrocentrala fiind prima de acest gen de pe teritoriul României și avea trei turbine. Dezvoltarea Uzinei a stagnat pe timpul războiului, dar și după prima conflagrație mondială.

Un alt pas important în „istoria energetică” a Timișoarei are loc în 1938, când Uzina Electrică și Tramvaiele Comunale sunt unificate și ia naștere Întreprinderea Electromecanică Timișoara, care 10 ani mai târziu avea sa fie naționalizată. După această fază se comasează CET Timișoara cu CET Arad, dar se separa de transport și astfel ia naștere Societatea de Electricitate Banat, care din 1949 își schimbă numele în Întreprinderea Regională de Electricitate Timișoara, IRET.

În 1995 a început un amplu proces de retehnologizare, un moment în care în proiectarea rețelelor electrice de medie și joasă tensiune se introduc soluții noi. Se modernizează posturile de transformare, sistemul informatic și iluminatul public.

În 2004 se semna contractul de privatizare a distribuției energiei electrice, ce avea sa fie preluat de compania italiană ENEL. În ultimii ani, a fost modernizat sistemul de iluminat pe mai multe străzi din Timișoara.

Orașul care a fost Capitală Culturală a Europei în 2023 și-a întemeiat, de altfel, întreaga strategie de cucerire a acestui important titlu pe metafora luminii de la Timișoara.

Uneori marile schimbări încep la colț de stradă. În 1884, Timișoara a fost primul oraș din Europa continentală cu iluminare stradală electrică. În 1989 scânteile Revoluției împotriva regimului Ceaușescu s-au aprins pe străzile Timisoarei. Pornind de la puternica metafora a luminii dorim să exportăm valorile în care credem, în alte orașe din Europa, pentru a stimula o atitudine deschisă, vizionară, în randul cetățenilor. Sloganul campaniei este esența mesajului nostru: Luminează orașul prin tine!”, scria echipa Asociației Capitală Culturală Europeană în dosarul spectacol cu care orașul a fost pus pe harta capitalelor culturale.

Ce amintește în oraș că Timișoara a fost primul oraș iluminat electric

În anul 2009, în zona Pieței 700, a fost amplasat un felinar imens ce amintește de evenimentul din urmă cu 141 de ani. Pe fiecare dintre fațete este menționat în limbi din circulație internațională acel noiembrie din 1884.

Un alt felinar, de dimensiuni mai mici, fusese instalat cu multi ani în urmă în vecinatatea Castelului Huniade, chiar în centrul orașului. Acesta a fost însă dat jos de pe stâlp pentru a fi restaurat.

Alte două locuri ar putea aminti despre faptul că Timișoara a fost primul oraș din Europa cu străzile iluminate. Peste străzile Vasile Alecsandri și Lucian Blaga, din cartierul Cetate, au fost suspendate ghirlande de beculete.

***

Mai multe găsiți pe pagina noastră de Facebook opiniatimisoarei.ro!

Dacă ați fost martorii unui eveniment sau ai unei situații neobișnuite care ar putea deveni subiect de știrecontactați-ne la [email protected],  pe FB sau pe contul nostru de Instagram!

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Pe vremea aia nu era in Romania, iar toate premierele cu care va laudati sunt facute tot in perioada aia

  2. Un administrator trebuie sa valiteze comentariul tau.
    SE SCRIE VALIDEZE, NU VALITEZE

    • Ce – si tu esti luata la ochi? Merci, nu observasem, ma uit acum. Dar de ce tzipi?

  3. uau

  4. 141 de ani mai târziu pe Constructorilor tot beznă

    • LOL !