Gramatica proba de Bacalaureat. Anuntul ministrului Educatiei in legatura cu alte schimbari majore in invatamant

Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu anunta schimbari majore in invatamant pe viitor, dupa discutii avute cu membrii sindicatelor. Unele dintre modificari ar putea intra in vigoare din 2024.

CITESTE SI: Viceprimarul Cosmin Tabara: Ce se intampla cu Timisoara dupa ce se termina proiectele majore mostenite, Cetatii, Bogdanestilor, Vidrighin, Solventul? Se blocheaza administratia

Prima dintre acestea este introducerea gramaticii ca proba distincta la examenul de Bacalaureat, iar pentru a promova examenul maturitatii, candidatii vor trebui sa obtina media 6, scrie stiripesurse.ro.

Am avut un dialog foarte constructiv si responsabil cu federatiile sindicale reprezentative din invatamant: Federatia Sindicatelor Libere din invatamant si Federatia Sindicatelor din Educatie „SPIRU HARET”. Am agreat impreuna cu reprezentatii celor doua federatii urmatoarele 5 propuneri de imbunatatire a textului proiectului Legii invatamantului preuniversitar “Romania Educata”. Masurile agreate se vor regasi in textul proiectului de lege care va fi inaintat spre adoptare in Guvern:

1. Posibilitatea legala a organizarii concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor nationale), cu conditia ca aceasta admitere sa fie organizata imediat dupa sustinerea examenului de Evaluare Nationala, se constituie intr-o veritabila sansa suplimentara pentru ca elevii sa poata fi admisi in colegiile dorite, fiind in acelasi timp o oportunitate unica pentru acele colegii care isi doresc si isi asuma selectia in vederea sustinerii performantei prin initierea unui numar important de clase de excelenta/specializare in reteaua unitatilor de invatamant preuniversitar de stat.

Astfel, evaluarea nationala va avea rolul de monitorizare a sistemului de educatie, conform recomandarilor OECD. Elevii absolventi ai clasei a VIII-a vor sustine Evaluarea Nationala mai devreme cu o saptamana, iar concursul de admitere in colegii va fi sustinut pe baza programelor scolare, ulterior examenului de evaluare nationala, pe baza unor subiecte elaborate „in afara unitatii de invatamant” pentru concursul de admitere in colegii.

Admiterea in liceu prin repartitie computerizata a elevilor care nu au ocupat un loc in urma concursului de admitere in colegii se va realiza pe baza rezultatelor obtinute la evaluarea nationala, dupa incheierea concursurilor proprii de admitere in colegii.

Aceste prevederi sunt prevazute a fi aplicate incepand cu sesiunea iunie 2024.

2. Referitor la examenul national de bacalaureat a fost agreat ca limba si literatura romana (inclusiv gramatica) sa constituie o proba distincta in cadrul examenului national de bacalaureat. Structura probei de limba romana va permite evaluarea competentelor specifice, eliminand accentul pus pe invatarea mecanica. Promovarea examenului national de bacalaureat va fi conditionata de obtinerea mediei 6, pe baza notelor obtinute la proba de limba si literatura romana si la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematica, fizica, chimie, biologie, istorie, geografie si stiinte socio-umane).

Referitor la proba E, prevazuta la art. 75 alin. (4), a fost agreat faptul ca isi va pastra caracterul facultativ, deoarece va avea un nivel de dificultate corespunzator pentru a putea fi baza acordarii unei calificari de nivel 4, conform art. 76 alin. (5) si art. 76 alin. (3) si a putea fi luata in considerare atat la admiterea in invatamantul superior in conditiile autonomiei universitare, cat si pe piata muncii.

Pentru incurajarea participarii absolventilor de liceu la proba E, avand in vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel incat sa permita acordarea unei calificari de nivel 4, aceasta nu va conditiona promovarea examenului national de bacalaureat.

A fost prezentata modalitatea in care evaluarea la bacalaureat se va realiza in format digital (asistat de calculator); acest fapt nu inseamna ca toti itemii vor fi de tip grila! Vor fi si itemi cu raspuns deschis, itemi de tip intrebare structurata, eseu etc. Esentiale sunt modalitatea de colectare a datelor si modalitatea de interpretare a informatiilor la nivel de competenta – de exemplu, un raspuns care se refera la o cauzalitate (cauza-efect) va fi evaluat si in cadrul itemilor de la disciplinele istorie, geografie, fizica, matematica etc., iar interpretarea rezultatelor la nivel de competenta va fi extrem de utila in fundamentarea politicilor educationale.

Bacalaureatul in noua forma este prevazut a fi implementat in 2027, dupa realizarea noilor planuri-cadru si a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generatie care studiaza pe baza noilor programe incepand cu clasa a IX-a, anul scolar 2023-2024.

3. Asumarea filierei la nivel liceal este apreciata ca fiind o masura oportuna, capabila sa sustina cresterea calitatii procesului de invatamant si profesionalizarea resursei umane (un profil profesional adaptat al cadrului didactic).

Unitatile de invatamant liceal vor functiona cu respectarea principiului asumarii filierei. Ministerul Educatiei stabileste criteriile de incadrare a unei unitati de invatamant liceal intr-una dintre cele trei filiere: teoretica, vocationala sau profesionala, printr-o metodologie aprobata prin ordin de ministru.

Pentru filiera profesionala s-a agreat titulatura de „Liceu tehnic si profesional” si asumarea integrala a acestei filiere, cu precizarea ca pentru unitatile de invatamant liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educatie al elevilor, vor putea fi justificate si aprobate, prin ordin de ministru, anumite exceptii de la aceasta masura. Astfel, in proiectul de lege va fi reglementata aceasta posibilitate prin raportare la motive obiective care tin de asigurarea dreptului la educatie, dar si de nevoia de continuare, spre exemplu, a sustinerii performantei sportive la nivelul unor licee tehnice si profesionale care au inregistrat performante in acest domeniu si nu numai.

4. Procesul de descentralizare va fi initiat prin reconfigurarea activitatii de educatie extrascolara la nivelul sistemului national de invatamant. Palatele copiilor, cluburile copiilor si cluburile sportive scolare vor fi reorganizate ca unitati de educatie extrascolara si vor face parte din reteaua scolara. Personalul incadrat la nivelul acestor unitati de educatie extrascolara isi mentine calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului national de invatamant.

Componentele de patrimoniu, terenurile si cladirile unitatilor de educatie extrascolara, avand in vedere specificul si raspandirea structurilor arondate, vor face parte din domeniul public si vor fi administrate de catre consiliile judetene. Schimbarea destinatiei se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educatiei. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unitatilor de educatie extrascolara si vor fi administrate de catre consiliile de administratie, conform legii.

5. in conditiile evidentierii importantei sustinerii invatamantului special, integrarea elevilor cu CES in invatamantul de masa se va face gradual, doar in masura in care la nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar de masa vor fi asigurate conditiile specifice din perspectiva existentei resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin si cadre didactice formate pentru educatia copiilor cu CES), precum si din perspectiva existentei infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursa…..)

Pentru asigurarea scolarizarii elevilor cu CES, conform nivelurilor de sprijin care vin in intampinarea cerintelor educationale ale acestora, oferindu-le atat flexibilizarea predarii, cat si interventii specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere scolara, interventii psihologice, precum si adaptari si modificari curriculare, diverse tipuri de asistenta psihopedagogica. In functie de nivelul de sprijin vor fi elaborate instrumente metodologice specifice care sa asigure operationalizarea si functionalitatea acestora prin strategii de adaptare, augmentare, modificare, compensare, dispensare, tehnologii asistive si de acces, planuri educationale personalizate, planuri educationale individualizate si planuri de interventie personalizata. Centrul National de Educatie Incluziva va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice in domeniul educatiei incluzive si componenta de programe nationale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele si practicile incluzive.

Marti, 23 august, incepand cu ora 10.00 vom continua dezbaterea cu federatiile sindicale pe cele mai importante aspecte din proiectul Legii invatamantului preuniversitar-Romania Educata.”, scrie Sorin Cimpeanu.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Dacă pica sa alegeți timpul verbal corect și sa fie perfectul simplu ați belit carasul.

  2. Interesant. Când am terminat CLASA a VII-a, la examenul de absolvire se dădea proba GRAMATICA LIMBII ROMANE. !!! (variantă completa, propoziției, frazei, .. cu toate detaliile) .
    Asa cel puțin o parte din semin analfabetismul azi era eliminat (atenție era vorba de 4 + 3 + 4 = 11 clase cand dadeai bacalaureatul.
    Trebuia sa înveți mult -puțin greu de spus dar în clasa a VII-a aveam cca 30 – 32 ore /saptmana. Si nu au tâmpit prea mulți.
    Dupa clasa a XI la bac nu se mai dădea gramatica dar – după 2 examene scrise – dadeai 7 examene orale in regim oral (tip suveica) grupați în serii de câte 6 elevi.
    Curios (?) se pune problema ca azi aceleași cunoștințe trebuie reluate!