Zona din Timis care va inflori dupa construirea Autostrazii Timisoara – Belgrad. Ultima decizie luata la nivel inalt legata de soseaua de mare viteza

TIMISOARA. Exact in urma cu un an, in mai 2017, premierul de atunci al Romaniei, Sorin Grindeanu, anunta ca autostrada Timisoara – Belgrad nu se mai construieste, intrucat Serbia ar fi renuntat la proiectul mult asteptatei sosele de mare viteza.

Imediat, autoritatile de la Belgrad reactionau la declaratia lui Grindeanu si spuneau ca partea romana nu ar fi aprobat la timp inceperea proiectului.

Serbia a sprijinit proiectul de construire a unei autostrazi care sa lege Serbia si Romania si l-a considerat unul strategic, doar ca partea romana nu a aprobat in timp util inceperea proiectului. Nu este vina Serbiei pentru renuntarea la autostrada de la Pancevo la Vrsac pana in Romania„, transmitea la acea vreme Ministerul Constructiilor, Transporturilor si Infrastructurii al Serbiei.

In timp ce guvernantii din Romania si Serbia isi aruncau pisica peste gard unii la ceilalti, opiniatimisoarei.ro va arata ca adevarul despre renuntarea la proiectul privind construirea unei autostrazi intre Timisoara si Pancevo (Serbia), care ar lega orasul nostru de Belgrad pe o sosea de mare viteza, era undeva la mijloc.

CITESTE SI: EXCLUSIV! ADEVARUL despre oprirea proiectului pentru Autostrada Timisoara – Belgrad! Cine a decis, de fapt, sa renunte la soseaua de mare viteza?

Decizia fusese luata undeva la mijlocul lunii aprilie 2017, si nu de catre guvernul sarb ori de catre cel roman, ci de ambele guverne, impreuna. Asta reiesea dintr-un raspuns la o solicitare a site-ului opiniatimisoarei.ro la Biroul Regional de Cooperare Transfrontaliera Romania – Serbia, de la Timisoara.

Practic, exista un Comitet Comun de Monitorizare (CCM) al Programului INTERREG IPA de Cooperare Transfrontaliera Romania-Serbia, constituit din reprezentanti de la nivel regional si central, precum si din reprezentanti ai societatii civile din cele doua tari participante: Romania si Serbia. Acest Comitet s-a intrunit la mijlocul lunii aprilie 2017 si a decis care sunt proiectele majore care vor fi sustinute. Au fost trei proiecte importante pe marginea carora s-a discutat:

– Planificarea si proiectarea unui drum nou, de mare viteza, intre Timisoara si Pancevo (Serbia)
– Reabilitarea infrastructurii de navigare a Canalului Bega
– Initiativa comuna impotriva cancerului in regiunea transfrontaliera Romania-Serbia: imbunatatirea diagnosticului si tratamentului tumorilor maligne

In urma discutiilor in cadrul acestui Comitet de Monitorizare s-a luat decizia, prin vot, de sustinere, deocamdata, a ultimelor doua proiecte, fara niciun fel de explicatii suplimentare.

In deciziile CCM, procedural, nu se face o expunere de motive privind finantarea unui proiect. Deciziile Comitetului Comun de Monitorizare se iau, ca regula generala, prin consens, cand aceasta nu este posibila prin majoritate simpla. In cazul acestui proiect, decizia a fost luata prin vot„, se arata in raspunsul BRCT oferit opiniatimisoarei.ro.

Practic, atat reprezentantii Ministerului roman al Transporturilor, cat si cei ai Ministerului omolog sarb au luat impreuna decizia de renuntare.

Lucrurile insa s-au schimbat de atunci.

Autostrada Timisoara – Belgrad, trecuta iarasi la prioritati de cele doua state

La cateva luni de la acel moment, la aniversarea a 20 de ani de existenta a euroregiunii DKMT, proiectul autostrazii Timisoara – Belgrad a fost repus pe tapet, mai ales in contextul in care in 2021 atat Timisoara, cat si Novi Sad vor fi capitale culturale europene. De ambele parti s-a nutrit speranta ca vor fi reluate discutiile pe marginea importantului proiect de infrastructura.

Recent, sustine presedintele CJT Calin Dobra, premierul Romaniei i-a dat asigurari ca Autostrada Timisoara – Belgrad a fost deja trecuta la prioritati de ambele tari.

Construirea soselei de mare viteza ar insemna o dezvoltare economica nesperata pentru comunitatile din sudul judetului Timis, localitati care acum nu se bucura de investitii insemnate si care ar deveni foarte interesante pentru investitori in contextul realizarii infrastructurii de transport chiar la frontiera.

E obligatorie realizarea unei autostrazi care sa lege Timisoara de Belgrad. Intreaga zona de sud a judetului, zona Moravita, Jamu Mare, Birda, Gataia, Deta, toate ar putea avea un avant de dezvoltare. In acest moment totul acolo stagneaza, investitiile nu sunt foarte multe si nu e o zona interesanta pentru investitori. Am discutat cu dna premier acest proiect care e foarte important si m-a asigurat ca in intalnirile in cadrul patrulaterului Grecia, Serbia, Romania Bulgaria se analizeaza deja si ca intre premierul Romaniei si presedintele Serbiei acest proiect a fost trecut drept prioritar pentru ambele tari„, a precizat presedintele Consiliului Judetean Timis, Calin Dobra, in INTERVIURILE TIMISOAREI.

Autostrada ar urma sa aiba aproximativ 140 de kilometri, intre Timisoara si Pancevo, si doua benzi pe sens, dat fiind faptul ca de la Pancevo in capitala Serbiei exista deja o sosea de mare viteza la 4 benzi. In octombrie 2016 fusese aprobat studiul de fezabilitate, in valoare de aproape 9 milioane si jumatate de euro, iar planul era ca autostrada sa fie gata pana in 2025.

Asigurarea unei infrastructuri care sa sustina fluxul tot mai mare de persoane si de bunuri intre Romania si Serbia este o necesitate, in conditiile in care reteaua de transport actuala este insuficient dezvoltata pentru nevoile curente ale zonei de frontiera. Noul drum de mare viteza ar contribui la conectarea coridorului rutier cu cel de cale ferata care tranziteaza Romania si cu cel fluvial care trece prin Ungaria, Serbia si Romania, reprezentat de Dunare.

***
Va reamintim, zilele trecute, deputatul de Timis Marilen Pirtea a venit cu o propunere pentru care cere sustinere din partea tuturor parlamentarilor de Timis.

Vrem sa facem un grup parlamentar pentru autostrada catre Serbia…Fac apel la parlamentarii de Timis de a intra in acest grup si de a sustine prin lobby. Bucurestiul e singura capitala din Uniunea Europeana care nu e legata de o alta capitala prin autostrada. Timisoara este legata de alte orase si vrem si pe aceasta cale sa ne legam de Belgrad. Timisoara are nevoie de forta de munca, accesul rutier ne-ar ajuta. Voi trimite scrisori la parlamentari si voi vorbi si cu ambasadorul Romaniei in Serbia sa ne sprijine„, a spus deputatul PNL de Timis Marilen Pirtea.

In 10 noiembrie 2016, la Timisoara, premierul Romaniei de atunci, Dacian Ciolos, si cel al Serbiei, Aleksandar Vucic, au discutat, intr-o intalnire, despre oportunitatea construirii unei sosele de mare viteza intre Timisoara si Pancevo.

O sa avem un studiu de fezabilitate si dupa aceea o sa vedem, dupa intocmirea studiului de fezabilitate, daca se justifica o eventuala modificare a masterplanului„, declara atunci pentru opiniatimisoarei.ro premierul Dacian Ciolos.

Suma de 9,3 milioane de euro a fost aprobata, la inceputul lunii octombrie 2016, pentru realizarea studiului de fezabilitate al autostrazii care va lega Timisoara de Pancevo (Serbia), in cadrul Comitetului Comun de Monitorizare al Programului Interreg IPA de Cooperare Transfrontaliera Romania-Serbia.

Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, s-a intalnit in vara anului 2015, la Belgrad, cu presedintele Serbiei, Tomislav Nikolić, cu care a discutat tocmai despre acest mare proiect de infrastructura.

Romania sustine clar perspectiva europeana a Serbiei si a statelor din regiune. Serbia merita sa fie recompensata pentru eforturile semnificative de reforma facute pana in prezent. Speram ca negocierile efective de aderare ale Serbiei la UE sa demareze in acest an…. Am discutat si despre relatiile noastre economice. Ne propunem o serie de proiecte comune in domenii importante precum infrastructura – si as mentiona aici autostrada Timisoara-Belgrad …”, declara presedintele Klaus Iohannis la sfarsitul intalnirii cu presedintele sarb, fara sa dezvaluie insa alte detalii.

Anterior, in 17 iulie 2014, fostul premier Victor Ponta se intalnea la Belgrad cu omologul sau si au discutat de posibilitatile de finantare pentru soseaua de mare viteza care sa lege capitala Serbiei de Timisoara.

In decembrie 2014, in cadrul unui summit tinut la Belgrad, chinezii si-au aratat interesul pentru o asemenea investitie, in varianta unui parteneriat public-privat.

Iar in 2011, Emil Boc, pe atunci premier, se intalnea si el la Belgrad cu seful guvernului, acestia discutand, de asemenea, de necesitatea construirii autostrazii.

CITESTE SI: Ultima veste despre Autostrada Timisoara – Belgrad. Ce vrea sa faca un parlamentar de Timis 

CITESTE SI: Autostrada Timisoara – Belgrad si alte proiecte importante pentru Timis, la 20 de ani de DKMT, sarbatoriti la Novi Sad 

CITESTE SI: Serbia anunta ca nu are nicio vina pentru renuntarea la Autostrada Timisoara – Belgrad! Reactia Ministerului Transporturilor din tara vecina 

CITESTE SI: ADIO autostrada de la Timisoara pana la Belgrad! S-a renuntat la construirea soselei de mare viteza  

CITESTE SI: Premierul Sorin Grindeanu, despre Autostrada Timisoara – Belgrad: Am deblocat proiectul. Ce urmeaza? 

CITESTE SI: Cand vom merge pe autostrada de la Timisoara la Belgrad? Decizia luata azi de Guvernul Romaniei 

CITESTE SI: Autostrada Timisoara – Belgrad, in aer! Ce au stabilit premierii Romaniei si Serbiei, Dacian Ciolos si Aleksandar Vucic?

 

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Autostrada aceasta este vitala pentru Judetul Timis si Timisoara si am sa explic de ce:

    – S-ar asigura conectivitate pt. Timis si Timisoara la culoarul 4 Pan european Hamburg–Istanbul (care conectează Europa Centrală de Orientul Mijlociu) și dublura culoarului european Barcelona–Sankt Petersburg (ce conectează nordul și sudul Europei); de asemenea este extrem de importanta din punct de vedere economico-social in contextul in care Romania va intra in Spatiul Shengen si Serbia va adera in sfarit la UE (noi fiind la granita e super mare avantaj, ce fara discutie trebuie fructificat), se va asteapta un val cel putin dublu de migranti si investitori straini fata de prezent

    – Stamora-Moravita ar putea deveni cel mai important punct vamal de intrare in Romania atat pt.autoturime cat si pt.trenuri – alt avantaj economic capital pentru Timis – se vor colecta taxe si impozite vamale semnificative ce vor intra in bugetul judetului

    – Partea vestica a judetului va cunoaste o revigorare economica

  2. Categoric de acord!

    Legam Timisoara de Belgrad via Novi Sad, e imperios necesar in contextul in care suntem orase infratite si de asemenea viitoare Capitale Europene in 2021!

    Euroregiunea DKMT ar putea deveni o forta economica!

  3. Cei care au blocat proiectul autostrazii sunt complet lipsiti de cerebralitate si coloana vertebrala, Slava Domnului ca in cele din urma s-a deblocat! Asteptam concretizarea obiectiva

  4. Si daca in loc de promisiuni si visat cu ochii deschisi ar pune osul la bataie si ar realiza de indata Studiul de Fezabilitate (SF), Proiectul Tehnic, Planul Urbanistic Zonal şi Proiectul de autorizaţie de construcţie si constructia propriu zisa nu ar fi mai ok?

  5. Saracie spre sarbi. Platesti la amenzi la ei ,la greu. Abia asteapta sa nevducem la ei sa si faca un ban de pe urma noastra.

  6. O insiruire de bla-bla-uri fara continut concret in discursurile factorilor de decizie. Zona Moravita enumerata are in total cca 10.000 de locuitori, majoritatea in varsta, tineretul parasind demult zona. La ce avant economic se spera, nu inteleg. Preturile alimentelor, bauturilor si a carnii la sarbi sunt mai reduse cu aproape 50% decat cele de la noi, romanii sunt cei care se aprovizioneaza de la vecinii sarbi, nu invers. Multinationale care sa vina in zona nu prea mai sunt, mana de lucru lipseste, sau depaseste cu mult varsta ceruta de angajatori. Deci, concret, la afaceri se face referire cand se mentioneaza despre revitalizarea zonei, doar la taxe de autostrada, taxe vamale si amenzi?

  7. Autostrada Timisoara – Belgrad, trecuta iarasi la prioritati de cele doua state …
    Interesant! Nu am vazut-o pe lista prioritatilor guvernarii actuale (si probabil nici viitoare). Si atunci … despre ce vorbim? Fum cu aroma de …. (fiecaruia de care-i place)

  8. A trecut jumătate de an Consiliul județean Timiș a terminat sala polivalentă din grădina lui Grindeanu din Giroc a demolat și construit un nou stadion a făcut parcarea supraetajată a terminat șoseaua pe patru benzi până la Moșnița și stând așa Dobre cu trompetele din presa timișeană a cugetat iar ziariștii de paie sau executat .
    Hai să le rupem gura puțin fraierilor care pun botul la vrăjeala găștii lui ALI BABA DE TELEORMAN și să le mai facem o autostradă până la Belgrad și să le și spunem ce regiuni vor înflori datorită PSD-ului că doar împăiata de Videle are bani fără număr.
    Imaginativă cât te proști ne cred aceste CREATURI ale politicii timisorene și această presă manipulatoare total aservită PSD-ULUI. În urmă cu șase luni Timofte ne făcea o autostradă până la Craiova aceste gunoaie fac una până la Belgrad în Timișoara Nu s-a făcut nimic 25 de ani, astăzi orice se face nu este pe placul PSD și USR .
    FRAȚILOR ĂȘTIA SUNT TIMIȘORENI ???

  9. Zona de care se pomeneste ca s-ar dezvolta in urma construirii unei autostrazi Timisoara – Belgrad ar trebui sa fie dezvoltata si acum cand exista DN59/E70. Nu vadcu ar contribui autostrada in plus la dezvoltarea zonei care este (aproape) moarta din alte motive…
    Mult mai importanta pentru Timis si Timisoara este o autostrada pe directia Timisoara (Sanmihaiu Roman, Sanmihaiu German, Uivar, Pustinis) – Zrenjanin – Novi Sad (Ruma, Zagreb, Ljubljana) – Italia…si care s-ar intersecta inainte de Novi Sad cu autostrada Budapesta – Belgrad…

  10. Inainte de toate,Timisoara nu are autostrada.Doar Judetul Timis.Sa spui ca e legata de capitale europene ar fi ca si cum eu sunt timisorean de la Cheveres.:))Halal. In alta ordine de idei rahatul asta mananca rahat ca si rahatul celalalt ratat.Faceti va prapaditilor intai legaturi la adevarata autostrada a Timisoarei si intre timp demarati si studiul la aceasta investitie,tu-va-n gyra de fomisti ciumati.

  11. In conditiile in care guvernele rezista mai putin de un an, nu o sa se faca nimic. Cum ajung la guvern se pun pe furat ca nu se stie daca maine mai apuca