Site icon Opinia Timisoarei

Ziua în care Timișoara devenea primul oraș din România în care apărea pe străzi firobuzul, acum 83 de ani. Povestea troleibuzului în imagini. FOTO

TIMISOARA. Timișoara se mândrește cu multe premiere de-a lungul timpului, iar troleibuzul se afla printre acestea. Orașul de pe Bega este primul din România care a folosit acest mijloc de transport.

Într-o perioadă în care Al Doilea Război Mondial era în plină desfășurare, în urma cu exact 83 de ani, Timișoara se pregătea de o nouă premieră, primul firobuz din România.

Prima linie de troleibuz a fost creată după planuri elaborate în 1938 de către firma Brown-Bovery din Mannheim și s-a dat în folosință la 15 noiembrie 1942. Circulația se făcea pe un traseu în formă de potcoavă: Gara de Nord – Cetate – Piața Lahovary (actuala Piață Nicolae Bălcescu) – unind astfel direct centrul istoric cu gara principală, pe de o parte, și cu cartierul Elisabetin, pe de altă parte. În acest mod, călătorii economiseau – față de parcursul pe trasee de tramvai – porțiunea prin Piața Maria și Iosefin.

Această primă linie a fost complet prevăzută cu rețea pe ambele sensuri, a avut lungimea de circa 2,5 km și a fost denumită cu indicativul 7, în completare la cele șase linii de tramvai existente la acea dată.

Primul troleibuz, sau firobuz, a început să circule pe linii in 15 noiembrie 1942, cu un model denumit Marelli, și construit de italienii de la Fiat. Până în anii ’50, la Timișoara aveau să ajungă trei asemenea vehicule, alături de alte cinci modele sovietice. Toate aveau să fie casate până în 1963.

Denumirea de firobuz este folosită doar în Banat și are legătura cu vehiculele aduse din Italia, unde acestea sunt denumite ‘filobus’.

Anul 1942 este și cel care coincide cu ridicarea halei pentru troleibuze, lângă Depoul de Tramvaie nr. 3, existent atunci la nordul Străzii Tache Ionescu. Clădirea păstrată până în zilele noastre are 30 m lungime, 10,5 m lățime și putea adăposti 4 vehicule. Depoul troleibuzelor era astfel accesibil doar printr-o linie de serviciu de aproximativ un kilometru lungime, prevăzută din păcate doar cu cale simplă.

În anii 1947-1948 a apărut cea de-a doua linie în zona nordică a orașului. Noul tronson, în lungime de 2800 m, lega Cetatea cu Calea Lipovei, prin Calea Aradului, bucla de întoarcere fiind situată – la fel ca și astăzi – la intersecția cu Str. Ion Ionescu de la Brad (actuala linie 14).

În 1951, la Timișoara ajunge și primul model de troleibuz rusesc, MTB 82, în timp ce până în 1960, la Timisoara au ajuns și firobuze construite la București.

În anul 1954 s-a deschis prelungirea de 100 m de la Gara de Nord la Str. Gelu, căreia i-a urmat în 1955 legătura de 2500 m la Calea Aradului, actuala linie 18.

Mai târziu, și zona Mehala a fost conectată la rețeaua de troleibuz, prin noua linie 13. Aceasta circula inițial, din 1968, până la Bulevardul Cetății, apoi din 1970, până la Piața Avram Iancu, pentru ca în final, din 1978, sa circule până la Str. Grigore Alexandrescu, la marginea vestică a orașului.

În anul 2008, au fost achiziționate 50 de troleibuze noi, cu podea joasă, iar de data aceasta furnizorul a fost Skoda. Acestea au înlocuit complet parcul de firobuze.

La 14 septembrie 2009, liniile 11 și 18 și-au modificat capetele sudice. Linia 11 circula de atunci doar până la Str. Gheorghe Barițiu, iar linia 18 până la Combinatul Solventul.
În anul 2012, în Timișoara existau 110.000 de metri de linie de troleibuz, împărțită în șapte trasee.

În 2015 a fost inaugurată și linia de troleibuz către Dumbrăvița, pe care circula deja un troleibuz.

Tot la finalul anului 2015 a fost inaugurată si linia de troleibuz către o altă localitate învecinată Timișoarei, Ghiroda.

Liniile de firobuz din Timișoara

În prezent, la Timișoara mai funcționează cinci linii de firobuz: 11, 14, 16, 17 și 18.

Firobuzul 15 a fost scos de pe linie, și a fost înlocuit cu un autobuz electric articulat, care circulă pe aceeași rută ca și predecesorul său: Poșta Mare – Podul Michelangelo – strada Cluj – Calea Martirilor – Mareșal Constanti Prezan – girație Bulevardul Sudului. Mijlocul de transport nu revine la Poșta Mare pe același traseu, ci pe cel al firobuzului 16.

M4031P-4201

Troleibuzul 19 a circulat în Timișoara până la începutul lucrărilor de modernizare de pe bulevardul Sudului. Acesta pleca de la fosta buclă de pe strada Versului pe traseul: Mareșal Constantin Prezan – Calea Martirilor – Strada Arieș – Strada Cluj -pasaj Michelangelo – bulevardul Vasile Pârvan – strada 20 Decembrie – bulevardul I.C. Brătianu. Returul se făcea pe bulevardul I.C. Brătianu, pe strada Michelangelo, după care își relua traseul normal pe strada Cluj.

În 2019, pe strada Cluj s-a impus sensul unic spre Spitalul Județean, banda pentru transport în comun fiind desființată. Astfel, a dispărut și firobuzul 19 din circulație.

Noile troleibuze au intrat deja pe linii la Timișoara

Cu o zi înainte de împlinirea a 83 de ani de când primul mijloc de transport de acest gen a început să circule la Timișoara, STPT a pus în circulație primele 5 noi troleibuze achiziționate de primărie cu fonduri europene.
Aceste 5 noi firobuze produse de firma turcă Bozankaya sunt parte dintr-un lot de 33.
Opt dintre ele sunt scurte, iar celelalte articulate.
Cele care au intrat deja pe traseul liniei 16 vineri au 12 metri și pot transporta 100 de oameni. Troleibuzele sunt dotate cu aer condiționat, camere de supraveghere, prize USB, internet, dar și rampe pentru persoanele cu dizabilități.

***

Mai multe găsiți pe pagina noastră de Facebook opiniatimisoarei.ro!

Dacă ați fost martorii unui eveniment sau ai unei situații neobișnuite care ar putea deveni subiect de știrecontactați-ne la redactie@opiniatimisoarei.ro,  pe FB sau pe contul nostru de Instagram!

 

Exit mobile version