Opinia Timisoarei

Vaporasele pe Bega, o poveste cu sfarsit indepartat. De ce nu se vor plimba timisorenii prea curand cu vaporetto de Venetia!?

TIMISOARA. Nici gand de plimbari cu vaporetto de Venetia pe Bega. Cel putin in urmatorii ani. Motivul? Primaria nici macar nu a inceput lucrarile pentru reabilitarea malurilor Begai, lucrari care vor dura mai bine de 2 ani. Iar vaporasele cu siguranta nu vor fi cumparate si lansate pe canal inainte ca aceste lucrari sa fie gata. Ne asigura chiar viceprimarul Dan Diaconu.

Se discuta inca de pe vremea vechii administratii despre vaporase care sa ii plimbe pe timisoreni pe Bega. Promisiunile autoritatilor locale s-au dovedit a fi doar… valuri pe Bega. La inceput era vorba de 8 ambarcatiuni, apoi numarul lor a fost redus la 4, urmand ca, in cele din urma, sa aflam ca se cumpara doar… 2. Cu aceste vaporase s-ar putea nagiva, asadar, de la Solventul pana la Uzina de Apa, urmand sa fie amenajate si mai multe statii de unde sa fie preluati sau unde sa fie lasati, dupa caz, calatorii.

Pana sa ne plimbam cu vaporasele va mai curge multa apa pe Bega, desi canalul a fost curatat. In primul rand, trebuie amenajate statiile, care sunt incluse in proiectul pentru reabilitarea malurilor raului. Apoi ar fi nevoie de un spatiu unde sa fie lasate ambarcatiunile peste noapte.

Reabilitarea malurilor Begai, in linie… intrerupta

Ca sa atragem turisti care sa se plimbe cu vaporasele pe Bega este nevoie de o investitie serioasa pentru primul canal navigabil din Romania. Cam de peste 10 milioane de euro, bani care vin, de altfel, de la Uniunea Europeana. UE ne da bani sa renovam malurile Begai, sa facem piste de biciclisti si alei pietonale, dar si statii pentru vaporase. Dar cum nimic nu merge cum trebuie, mai avem de asteptat pana sa inceapa lucrarile, desi implementarea proiectului a inceput in toamna anului 2012, cu intocmirea documentatiei si demararea licitatiei.

Suntem la a doua licitatie pentru gasirea unui constructor, dupa ce prima a esuat. Iar vaporasele nici nu intra in calcul pana cand nu sunt gata lucrarile, cu termen final luna iulie a anului 2015. O spune chiar viceprimarul Dan Diaconu. Pe de alta parte, nici nu sunt bani pentru ambarcatiunile care ar urma sa deschida transportul in comun pe Bega, mai ales ca se discuta despre vaporase electrice.

„Nu este oportun in momentul de fata sa cumparam vaporase inainte de finalizarea proiectului de reabilitare a malurilor Begai. Proiectul urmeaza sa reintre in licitatie dupa o incercare esuata. Dupa terminarea acestui proiect, in momentul in care si statiile pentru vaporetto incluse in proiect vor fi amplasate pe Bega, urmeaza sa fie achizitionate in mod obligatoriu, pentru ca este finalitatea proiectului facut de catre Primaria Timisoara. Ambarcatiuni se vor lua fara discutie, este follow-up-ul proiectului. Nu am stabilit cate, vom decide in functie de bugetul anului in care se va finaliza proiectul si de tipul de propulsie pe care intentionam sa il aiba acestea. Momentan se prefera cel electric, insa pentru ca acest lucru sa devina obligatoriu mai este nevoie de o hotarare de consiliu local”, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro Dan Diaconu.

Bega e pregatita

opiniatimisoarei.ro a mai scris de nenumarate ori despre acest subiect. Oricum, se poate discuta despre deschiderea completa a navigatiei pe Bega doar cand este finalizata reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sanmihai si, implicit, refacuta ecluza de la Sanmihaiu Roman.

Inainte de toate ne-ar trebui insa si un regulament de functionare si exploatare a canalului Bega, la care se lucreaza deja de vreme buna. Acesta ar trebui facut de specialistii din primarie, care lucreaza impreuna cu cei de la Administratia Bazinala de Apa si de la Capitania Portului inca din 2011.

„Punctul de intoarcere al vaporaselor este stabilit, in Timisoara trebuie realizat un regulament de functionare si de exploatare a canalului Bega. Participa la el Administratia Bazinala de Apa Banat, Capitania Portului Timisoara si Primaria. Se lucreaza la el in momentul de fata. Canalul Bega este o cale navigabila, in regulament se va specifica ce tipuri de ambarcatiuni pot circula pe Bega, cu ce viteza sa poate circula, unde se intorc. Capitania o sa faca o balizare a canalului, vor fi semne unde vor intoarce vapoarele, unde stationeaza”, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro Ervin Luci, director Administratia Bazinala de Apa Banat.

CITESTE SI: Ne va costa 4 lei sa ne plimbam cu vaporasele pe Bega, de la Uzina de Apa pana la Solventul. Asta daca se cumpara ambarcatiunile pana in vara. Vezi aici ce se mai face pe malurile canalului!

CITESTE SI: Unda verde la reabilitarea malurilor Begai! Vezi care este stadiul proiectului si ce planuri are Primaria Timisoara cu vaporasele!

CITESTE SI: Va mai curge multa apa pe Bega pana cand ne vom plimba cu vaporasele pe canal, in Timisoara. Dar, avem promisiuni ferme!

CITESTE SI: Se fac doar… valuri pe Bega! Vaporetto de Venezia ajunge greu in Portul Timisoara

Cu toate astea, Bega e pregatita pentru vaporetto de Venetia, daca facem abstractie de aceste amanunte nu foarte costisitoare.

„In momentul de fata nu pot circula vaporase, doar cand e gata regulamentul. Speram ca anul acesta il vom termina, dupa terminarea regulamentului vaporasele ar putea circula. Bega e pregatita”, ne-a mai spus Ervin Luci.

Nu sunt bani pentru ecluza de la Sanmihai

Lucrarile la ecluza de la Sanmihai, care permite trecerea ambarcatiunilor pana in Serbia, au inceput demult. Aceasta a trecut prin reparatii, insa mai trebuie cumparate echipamentele necesare. Nu sunt bani. Administratia Bazinala de Apa Banat a primit anul acesta doar 1,4 milioane de lei de la Ministerul Mediului, doar pentru investitii. Doar 80.000 au venit pentru punerea in siguranta a nodului hidrotehnic de la Sanmihai.

„S-a terminat reparatia la ecluza, fara porti, si s-a pus pe uscat stavila, in vederea inceperii lucrarii de reparatii. In momentul de fata, apa este deviata prin ecluza, pentru ca stavila sa fie pe uscat pentru a reparata. In momentul de fata nu ne afecteaza cu nimic. Vaporasele pot sa circule pana acolo, dar trebuie reparat practic tot nodul hidrotehnic. Ele pot fi intoarse, nodul hidrotehnic este pentru a permite vaporaselor din amonte – deci la Sanmihai se produce o diferenta de nivel; se tine un nivel in Timisoara si in aval un nivel pentru ca digurile sa nu aiba o inaltime foarte mare in aval. Deci noi tinem pe sectoare un anumit nivel de apa si ca sa treci de la un nivel ridicat la un nivel mai scazut, trecerea se face prin ecluza. Intra vaporul in ecluza si apoi coboara. Vaporasele o sa circule pana la granita cu Serbia. Faptul ca nu functioneaza nodul hidrotehnic – vaporasele pot circula doar de la Timisoara la Sanmihai, unde se pot intoarce si pot veni inapoi, fara sa poata cobori prin ecluza in aval”, a explicat Ervin Luci pentru opiniatimisoarei.ro.

Potrivit directorului de investitii de la Administratia Bazinala de Apa Banat, acum mai trebuie investit in echipamente. Spera la fonduri europene.

„31.498.000 de lei este valoarea investitiei totale doar la ecluza de la Sanmihai – asta inseamna o stavila cilindrica de 15 metri lungime, inseamna 2 stavile mai mici, inclusiv echipament de manevra, amenajare amonte si avan. 4 milioane a costat doar devierea – 4.342.000 lei au fost decontate doar – pentru deviere prin ecluza, reparatii la ecluza – pereti, prag, consolidare – si realizarea unui prag deversor care sa mentina nivelul apei in Timisoara. Anul acesta avem doar 80.000 de lei, nu ne ajung banii, o sa discutam cu cei de la minister, ca nu se poate altfel. Incercam sa obtinem fonduri europene, asta este speranta noastra acum, sa ne dea fonduri europene si sa demaram”, a spus Dumitru Hepes pentru opiniatimisoarei.ro.

Cat despre vaporase, daca abia in iulie 2015 (n.r. conform proiectului) vor fi gata lucrarile, cine stie cata vreme va mai trece pana ca Primaria Timisoara sa faca rost de bani sa cumpere mult asteptatele ambarcatiuni.

CITESTE SI: Vaporul Pelican, in flacari, pe Bega! Batrana ambarcatiune de la podul Mihai Viteazul din Timisoara, cuprinsa de un incendiu. FOTO!

 

 

Exit mobile version