Vaporasele de 2 milioane de euro, cumparate degeaba la Timisoara. Ministerul Transporturilor face acuzatii grave. Nicolae Robu, complet depasit de situatie

TIMISOARA. Pentru ca cele 7 vaporase achizitionate de Primaria Timisoara sa poata circula in sistem de transport public este absolut necesara infiintarea unei Administratii a Caii Navigabile a Canalului Bega. Cel putin asa spune legea.

CITESTE SI: Premiera la Timisoara. Au pornit amenzile pentru soferii care trec pe rosu sau depasesc viteza si sunt filmati. Protocolul intre Primarie si Politie a fost semnat. Unde sunt radarele si camerele video 

Problema este ca niciun minister nu isi asuma responsabilitatea infiintarii acestei Administratii si, mai mult decat atat, arunca pisica peste gard unul la celalalt.

Desi vaporasele stau de mai bine de un an pe Bega, fara a-si indeplini functiunea pentru care au fost cumparate cu mai bine de 2 milioane de euro din banii timisorenilor, primarul Nicolae Robu s-a marginit sa trimita documentatii pe la Bucuresti, o singura delegatie pe la factorii decidenti, si aia condusa de viceprimar, si sa spuna intruna ca PSD „blocheaza” acest proiect al Timisoarei.

opiniatimisoarei.ro a incercat sa afle care minister este, totusi, responsabil pentru infiintarea Administratiei Caii Navigabile a Canalului Bega. Am solicitat puncte de vedere de la Ministerul Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene, de la Ministerul Apelor si Padurilor, precum si de la Ministerul Transporturilor.

Ministerul Dezvoltarii: nu avem atributii privind initierea, reglementarea si infiintarea Administratiei Cailor Navigabile

De la Ministerul Dezvoltarii aflam ca… ‘toate cele 7 vaporase au fost inmatriculate inca de anul trecut, dar ca este necesara infiintarea Administratiei Caii Navigabile a Canalului Bega pentru ca acestea sa poata circula’. Ministerul NU are in atributii infiintarea unui astfel de organism.

Toate cele 7 vaporase achizitionate de UAT Municipiul Timisoara (cuprinse inca din momentul depunerii cererii de finantare in categoria cheltuielilor neeligibile ale proiectului) au fost inmatriculate. In data de 21.11.2016 a fost emisa pentru Regia Autonoma de Transport Timisoara autorizatia privind desfasurarea activitatii de transport public de pasageri si/sau marfuri pe cai navigabile interioare. Cu toate acestea beneficiarul a comunicat ca este necesara infiintarea Administratiei Caii Navigabile Canalul Bega.

Ministerul Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene este organizat si functioneaza conform HG nr. 15/2017. Acesta nu are atributii privind initierea, reglementarea si infiintarea Administratiei Cailor Navigabile. In vederea deblocarii situatiei, beneficiarul a transmis solicitarea privind infiintarea acestei Administratii atat la Ministerul Transporturilor cat si Ministerul Apelor si Padurilor„, se arata in respunsul transmis opiniatimisoarei.ro de la Ministerul Dezvoltarii.

Ministerul Apelor si Padurilor: mergeti la Ministerul Transporturilor!

Ei, bine, ce a raspuns Ministerul Apelor si Padurilor la aceeasi intrabare: „Numiti autoritatea, organismul, structura, departamentul etc. din cadrul Ministerului Apelor in sarcina caruia cade initierea, reglementarea, infiintarea acestei Administratii a Caii Navigabile a Canalului Bega„? Evident, nu este nici in responsabilitatea acestui minister infiintarea unui astfel de organism. Cei de la Ape spun ca doar colegii lor de la Transporturi sunt in masura decida in privinta transportului naval.

Mai mult decat atat, Primaria Timisoara este „vinovata” ca nu a solicitat informatii pentru proiectul de reabilitare a malurilor Canalului Bega, cel in cadrul caruia a achizitionat vaporasele, anterior obtinerii finantarii.

Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat in domeniul transporturilor navale, care elaboreaza si coordoneaza politica si programele de dezvoltare a sistemului de transport naval si, ca autoritate de reglementare, elaboreaza si promoveaza actele normative si normele specifice privind administrarea, utilizarea si concesionarea infrastructurii de transport naval, desfasurarea activitatilor de transport naval in porturile si apele nationale navigabile ale Romaniei si asigura aducerea la indeplinire a obligatiilor ce revin statului din acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte;

Nu detinem informatii care sa certifice daca Primaria Municipiului Timisoara, pentru proiectul Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega, a solicitat institutiilor responsabile, anterior obtinerii finantarii, un punct de vedere privind posibilitatea infiintarii administratiei caii navigabile pentru Canalul Bega;

Totodata, va informam ca Ministerul Apelor si Padurilor nu este autoritate de stat cu atributii in gestionarea cailor navigabile si, de asemenea, in conformitate cu prevederile Legii Apelor nr.107/1996 cu modificarile si completarile ulterioare, A.N Apele Romane -Administratia Bazinala de Apa Banat are in administrare doar cursul de apa, neavand atributii cu privire la aspecte ce tin de calea navigabila, asa cum este definita in Ordonanta 22/1999, Republicata„, este raspunsul oficial transmis opiniatimisoarei.ro de Ministerul Apelor.

Soc de la Ministerul Transporturilor: Nici proiectul de reablitarea a malurilor canalului Bega, pe fonduri europene, n-a avut avizul Ministerului

Am solicitat un punct de vedere si de la Ministerul Transporturilor despre navigatia pe Canalul Bega, insa acest minister arata cu degetul inspre Primaria Timisoara.

Potrivit raspunsului primit de la Transporturi, Primaria Timisoara mai intai a amenajat Canalul Bega, iar mai apoi a cerut infiintarea Administratiei Caii Navigabile, iar lucrurile ar fi trebuit sa stea tocmai invers: mai inainte primaria ar fi trebuit sa se intereseze daca se poate naviga pe Bega si apoi sa amenajeze malurile pri proiectul pe bani europeni.

Primaria Municipiului Timisoara a derulat un proiect, finantat din fonduri europene, constand in amplasarea unor pontoane de acostare pe Canalul Bega, pe segmentul aflat pe teritoriul unitatii administrativ teritoriale – municipiul Timisoara (in continuare, UAT Timisoara), ocazie cu care, dupa finalizarea acestuia, a solicitat Ministerului Transporturilor autorizarea administratiei portuare/de cale navigabila, in baza prevederilor OG nr. 22/1999.
Solicitarea susmentionata a fost inaintata de catre Primaria Municipiului Timisoara, in calitate de proprietar al Canalului Bega, pe sectiunea aflata in limita UAT Timisoara, care a fost introdusa in inventarul bunurilor care apartin domeniului public al municipiului Timisoara, prin hotarare a Consiliului Local Timisoara, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 977/2002 privind atestarea domeniului public al judetului Timis, precum si al municipiilor, oraselor si comunelor din judetul Timis.
Solicitarea Primariei Municipiului Timisoara intra in contradictie cu prevederile legale in vigoare mai sus mentionate. Ministerul Transporturilor a informat Guvernul Romaniei cu privire la regimul juridic al Canalului Bega, aspecte analizate in sedinta pregatitoare din data de 29 iulie 2016„, arata Ministerul Transporturilor in raspunsul solicitat de opiniatimisoarei.ro.

Cei de la Ministerul Transporturilor mai ridica o problema a Canalului Bega: dubla inregistrare. Ei spun ca acest canal este inregistrat ca fiind in domeniul statului, dar si in domeniul Apelor Romane

Cea mai importanta problema este dubla inregistrare a bunului imobil Canal Bega, acesta fiind inregistrat ca apartinand domeniului public al statului aflat in administrarea Administratiei Nationale Apele Romane (…) Mentionam faptul ca in situatia in care Administratia Canalului Bega va fi in subordinea Ministerului Transporturilor, inca nu s-a stabilit in ce masura va fi afectata Administratia Bazinala de Apa Banat, sucursala cu personalitate juridica a Administratiei Nationale Apele Romane care detine in administrare, printre altele, bazinul hidrografic al raului Bega, respectiv Canalul Bega, domeniul public al statului„, anunta cei de la Transporturi.

Mai mult decat atat, cei de la Ministerul Transporturilor ridica o alta problema: Primaria Timisoara nu ar fi cerut aprobarea inceperii lucrarilor de investitie, pentru amenajarea malurilor Canalului Bega.

Profitam de aceasta ocazie sa semnalam o altă problema care, in opinia noastra, a generat situatia cu care ne confruntam in ceea ce priveste Canalul Bega, respectiv nerespectarea prevederilor OG nr. 22/1999 conform carora orice lucrari de investitii, precum si lucrarile de modificare si modernizare a infrastructurii de transport naval, indiferent de forma de proprietate asupra terenului, se pot realiza numai dupa obtinerea aprobarii sau a avizului conform al Ministerului Transporturilor, după caz.
Ministerul Transporturilor sustine reluarea navigatiei pe Canalul Bega numai cu respectarea cadrului legislativ aplicabil dar, in continuare sunt promovate proiecte privind navigabilitatea Canalului Bega care nu sunt avizate/aprobate de catre Ministerul Transporturilor, astfel cum a fost derulat si cel al Primariei Municipiului Timisoara„, mai transmite pentru opiniatimisoarei.ro Ministerul Transporturilor.

Toate aceste trei puncte de vedere ale celor trei ministere au fost prezentate primarului Nicolae Robu, dupa indelungi insistente. Trebuie spus ca primarul Nicolae Robu a fost informat inca de vineri, 8 septembrie, despre existenta acestor raspunsuri, insa nu si-a aratat disponibilitatea de a exprima un punct de vedere.

Mai mult, am insistat si marti, 12 septembrie, in jurul pranzului, i-am inmanat edilului cele trei raspunsuri tiparite, iar reactia lui a fost: „Ce sa spun? Ce pot sa spun? Nu prea am ce sa spun„, apoi a promis ca ne va transmite, in scris, un punct de vedere, care inca se lasa asteptat.

De asemenea, Robu a lasat sa se inteleaga ca ministrul Dezvoltarii Sevil Shhaideh se va implica in rezolvarea situatiei. Cum anume, insa, e complet in ceata.

Oricum, pana sa se ia o decizie clara, pana sa se infiinteze Administratia Caii Navigabile a Canalului Bega, cert este ca vaporasele, cele 7 cumparate de Primaria Timisoara, zac pe apa ori in depoul RATT din Dambovita, fara sa fie folosite in vreun fel. Nici macar pentru agrement.

Si mai trebuie spus ca numaratoarea inversa a inceput deja. Daca pana in 31 decembrie nu se va debloca, intr-un fel sau altul, situatia, Primaria Timisoara va trebui sa inapoieze 6 milioane de euro, bani care reprezinta fondurile europene cheltuite pentru amenajarea malurilor Begai.

 

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Aceasta creatura bipeda,inzeatrata mai mult sau mai accidental cu ratiune (de robu e vorba) nu e in stare sa-si mobilizeze slujbasii din primarie sa mute o baraca de 2 metri patrati din calea sagului,asa zisa statie de masurare a calitatii aerului,despre care zicea ca are toate avizele necesare,pentru a valorifica liniile de tramvai spre shoping-center-ul din zona .

    • Acolo e problema ca a luat mita cine nu trebuia si nu a dat si la ceilalti 😉

  2. Robu a știut de la bun început că nu există prevederi legale care să permită navigarea unor astfel de „nave” făcute din termopane, dar a ținut-o pe a lui și-a comandat ambarcațiunile la Galați, pe banii publici. 2 milioane de euro aruncați pe apa sâmbetei, pentru că Robu nu admite decât o singură opinie: a lui. Iar acum, ambarcațiunile zac prin depoul RATT sau ancorate la malul Begăi, cu totul inutile. În plus, față de costurl lor, apare și costul stațiilor fluviale, înșirate pe malul Begăi, care n-au fost nici ele ieftine, iar acum sunt adăposturi pentru boschetari. Robu dă acum din umeri. Să răspundă în fața legii pentru această risipă din banul public și să înceteze a mai lansa tot felul de proiecte aberante, pentru care Primăria plătește la infinit „studii de fezabilitate” care nu se mai finalizează niciodată în ceva concret. Robu este un personaj foarte toxic pentru Timișoara. Sper că nu va mai fi votat vreodată.

  3. Opinia Timisoarei este un instrument de manipulare controlat de psd. Cu asta am spus totul.

    • eu zic ca tu esti un caine care a scris comentariu, asa ca daca nu dovedesti nu am cum sa te cred

    • Esti un bou… si cu asta ar fi bine sa nu mai spui nimic, ca nu-i nevoie sa confirmi… 🙂

      • Mesajul cu ” Esti un bou… si cu asta ar fi bine sa nu mai spui nimic, ca nu-i nevoie sa confirmi… 🙂”
        este adresat papagalului FLORIN, ce comenteaza mai sus…

        Pentru cele scrise de Emil, toata stima…!

  4. Aceasta imbecilitate cu barjele pe Bega era moarta de la inceput; sper ca suma de 8 milioane de euro sa-i fie imputata lui Robu si urmasilor urmasilor lui. Ca doar nu vom plati noi?!

  5. Daca Robu era psd-ist circulau de mult vaporasele !!

  6. Domnule Emil, gândirea ta e toxică și vădit psd-ista. In loc să înțelegi că într-o țară normală să circuli pe un canal nu e un lucru imposibil … tu o dai cu dreptatea lui Robu. Orice om normal la cap intelege ca problema nu e ca un primar cumpără vapoare pt transport in comun, ideea e chiar bună. Nu trebuie sa fie imposibil de realizat un asemenea proiect.
    Ele stau degeaba ca sunt nemernici care nu fac lucruri simple. Iar tu te uiți la probleme ca aia cu drobul de sare…. valeu stau vapoarele pe margine.

    • Cetatene, o fi ala PSD-ist, eu nu-s. Da, se poate da drumul la vaporase si in 2 saptamani prin compromisuri in afara prevederilor legale. Zici asta e, sa nu pierdem banii… am gresit corectam din mers. Problema este ca nimeni nu vrea sa faca compromisuri pentru Robu. Adica, nimeni nu vrea sa incalce legea pentru Robu. Intelegi?

  7. Trecand peste faptul ca primatul e dus cu pluta… din moment ce nimeni nu are atributii in legatura cu canalul Bega inseamna ca se poate naviga pentru ca nimeni nu e calificat sa controleze.
    Faimoasele studii de fezabilitate nu ar fi trebui sa aiba in vedere aspectul navigarii? Nu ar trebui sa se impute nimic, niciodata celor cu studiile de fezabilitate?

  8. Nu fac parte dintre cei care susțin că Bucureștiul ne sabotează sistematic. Dar, de data asta răspunsurile de la minister sunt transparente în reaua lor voință. Ministerul ne reamintește această „piatră filosofală”: Cine a fost mai întâi, oul, sau găina?! Pe Bega s-a mai făcut navigație, deci este o arteră navigabilă, dacă este întreținută, balizată și respectă normele de lărgime, adâncime, curbură etc., pentru anumite tipuri de nave.
    De ce ar fi trebuit mai întâi să fie înființată compania de navigația și abia apoi reabilitat canalul?! Asta este o aberație! Poți foarte bine să ai canalul curățat, reabilitat (ca să fie salubru, de exemplu!) și să vrei să faci companie de navigație după 5 ani, sau după 10!
    Important este ca la momentul cererii de înființare a companiei de navigație, să fie întrunite condițiile tehnice pentru navigație, nu dacă găina s-a ivit mai întâi din ou, ori mai întâi oul a fost „fătat” de găină!

  9. nota 7.62 Ministerului Transporturilor.

  10. Lae si acolitii lui sunt putrezi de incompetenti, dar nici cu legislatia din domeniu nu e in regula, adica totul e prea alambicat, prea stufos si greu de aplicat. Si cand te gandesti ca acest canal Bega a fost mostenit si preluat fara nicio problema de morala de catre mitici de la Imperiul Austro-Ungar…

  11. OG 22/1999 stabileste autoritatea portuara la art 22

    Articolul 22Administraţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) pot fi instituţii publice, regii autonome, companii naţionale sau societăţi comerciale, aflate în subordinea sau sub autoritatea ministerului sau, după caz, a autorităţilor administraţiei publice locale.

    Simplu nu?

  12. A incercat sa invinga birocratia romaneasca si … 🙁
    Oricum cel putin a incercat si nu ca altii dinaintea lui care numai si-au umplut buzunarele proprii.

  13. Stateam prea bine la TRAMVAIE ne trebuiau barci.

  14. Are dreptate Vali!daca era un gunoi de psd-ist primar,circulau vaporasele,minicarele pentru turisti si se faceau bani!Gunoaiele jegoase de la MiniSTERUL transporturilor,adica ministerul hotilor executa ce le ordona jegul imputit de dragnea!Timisoara este batjocorita la fiecare pas si noi tacem ca prostii!Pina ce nu iesim in strada,pina ce nu vom face tot ce omeneste este posibil ca banatul sa fie independent,sa ne cheltuim noi banii si nu hahalerele si imputitii din catunul bucuresti,plin de profitori si jeguri(printre ei deputatii si parlamentarii de Timis) CARE PUN UMARUL LA DISTRUGEREA ROMANIEI SI ZEIFICAREA JEGULUI DE TELEORMAN SI PARASUTELOR DIN PSD,NU VOM AVEA O SOARTA MAI NUNA!Somn USOR!!!

  15. Unde sunt aparatorii lui „macar face ceva”? As fi fost de partea primarului daca ar fi comandat 2, maxim 3 vapoare, dar chiar 7 ? Si urate. Un vaporas de agrement trebuie sa aiba vizibilitate buna. Exista autoturisme cu acoperis mai transparent decat barjele lui Robu.