Site icon Opinia Timisoarei

USR prezintă un pachet de 10 propuneri legislative pentru a repara legile justiției și a întări lupta împotriva corupției (P)

În contextul crizei din Justiție și al dovezilor multiple că Justiția este capturată și că inculpați conectați politic sunt scăpați de dosare prin prelungirea proceselor și prescriere, USR formulează mai multe propuneri de modificare a legilor Justiției. Facem un apel către partidele din coaliție să le susțină, astfel încât să fie adoptate cât mai rapid.

„Vorbim, în primul rând, de corupția din Justiție, care a atins cote alarmante în ultima perioadă, din păcate. După înființarea SIIJ în epoca Dragnea, am văzut cu toții cum, dintr-o dată, Justiția a pierdut de pe radar corupția, nu a mai fost trimis în judecată pentru corupție niciun magistrat. Este evident că e neverosimilă o astfel de situație, magistrații trebuie să răspundă pentru faptele lor, ca toți ceilalți cetățeni. Multe dintre propunerile prezentate acum au fost formulate și la discuțiile pentru formarea Guvernului, dar PSD și actualul ministru al Justiției au spus că nu cunosc să fie probleme în sistemul judiciar și că au nevoie de o perioadă de evaluare. Perioada de evaluare a trecut de mult, trebuie modificată de urgență legislația”, declară Stelian Ion, fost ministru USR al Justiției.

Propunerile USR vizează:

  1. Egalitatea magistraților în fața legii. Competența de anchetare a infracțiunilor de corupție din Justiție să revină la DNA.

Răspunderea magistraților să nu fie una specială, anchetarea celor bănuiți de săvârșirea unor infracțiuni să se facă potrivit competenței după materie. Această propunere este în acord și cu Avizele Comisiei de la Veneția nr. 1036/2021 și 1079/2022. După înființarea SIIJ, nici această structură, nici structura care i-a succedat nu au fost în măsură să combată fenomenul corupției din justiție. Răspunderea penală a magistraților a devenit astfel iluzorie, acesta fiind un teren fertil pentru creșterea fenomenului corupției din magistratură.

  1. Reforma CSM. Această instituție s-a transformat, în timp, într-o castă care nu este în măsură să apere independența justiției, ci mai degrabă unele interese particulare.

Alegerea membrilor CSM să fie făcută de către toți magistrații, prin scrutin universal, nu pe categorii de instanțe. Modificarea va mări reprezentativitatea acestora și va sparge monopolul creat de unele cercuri de influență din justiție.

Totodată, modificarea procedurii de revocare a membrilor CSM, care în prezent este imposibilă, va putea responsabiliza membrii CSM pe viitor.

De asemenea, e nevoie de majorarea normei de reprezentare a magistraților de la judecătorii și tribunale; redarea unor atribuții plenului CSM, acolo unde este interesată magistratura în ansamblul său; decalarea alegerilor membrilor reprezentativi pentru judecători/procurori astfel încât să fie desemnați în etape, nu toți odată.

Interdicții pentru membrii CSM:

  1. Întărirea principiului continuității completurilor de judecată prin:
  1. Permisiunea, în mod expres, ca magistrații să fie avertizori de integritate, în vederea garantării dreptului la liberă exprimare cu privire la problemele care privesc sistemul judiciar.
  1. Cariera magistratului:

https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?nr=124&an=2025).

  1. Delegări, detașări și ocuparea posturilor vacante:
  1. Inspecția Judiciară și echilibrul puterilor. Propunem o nouă modalitate de numire, în trei pași, a inspectorului sef al IJ: concurs organizat de o comisie tehnică, aviz conform de la CSM, numire de către Președintele României.

Totodată, este nevoie să se elimine puterile discreționare ale inspectorului șef al IJ cu privire la soluționarea cauzelor.

În plus, Inspecția Judiciară să fie obligată să publice rapoarte anuale (statistici, criterii selecție a dosarelor) și interzicerea selecției țintite.

  1. Efectuarea unui audit independent cu privire la repartizarea aleatorie a dosarelor.
  1. Evitarea prescripției și a tergiversărilor:
  1. Limitarea puterilor excesive ale procurorilor-șefi. Eliminarea posibilității ca Procurorul General, procurorul-șef DNA și procurorul-șef DIICOT să invalideze toate actele și măsurile dispuse de procurorii din subordine, conform recomandărilor din avizul Comisiei de la Veneția nr. 1105/2022. Este periculoasă acapararea unei puteri exorbitante de influențare a cursului oricărui dosar penal în mâinile unui procuror numit eminamente politic.

 

Exit mobile version