Un secol si jumatate de la un moment istoric. Timisoara, primul oras din Europa de Est in care se circula cu tramvaiul

TIMISOARA. Trecusera 10 ani de la unirea Tarii Romanesti cu Moldova, iar Transilvania si Banatul inca erau sub stapanirea austro-ungara. Atunci, la Timisoara se inregistra o premiera pentru Europa de Est.

In toamna anului 1867, la Timisoara „se pun bazele unei Societati pe Actiuni pentru construirea unei linii de tramvai cu tractiune animala, in scopul facilitarii transportului de persoane si marfuri pe traseul dintre cartierele Fabric, Cetate si Iosefin„, se arata in volumul „Din Cronologia judetului Timis”.

 

Primul presedinte al Societatii ce urma sa construiasca liniile de tramvai din Timisoara era nimeni altul decat primarul de la acea vreme, Karoly Kuttel.

In luna aprilie a anului 1869, la Timisoara incepe constructia liniei ferate pentru tramvaie, sub conducerea inginerului Eric Baader, cel care intre timp preluase si conducerea Societatii, iar prima linie lega Piata Sfantul Gheorghe de cartierul Fabric.

Momentul istoric avea sa vina la 4 luni de la inceputul lucrarilor, in ziua de 8 iulie, cand pe linia in lungime de 6,6 kilometri circula primul tramvai. Vagonul era fabricat la Viena si era tras de trei cai pe timp de iarna si de doi cai in celelalte anotimpuri.

Cutia si trucul vagoanelor era din lemn, legaturile executate prin corniere de fier, iar suspensia prin arcuri din foi de otel. Ambele platforme erau deschise, acolo aflandu-se cate o frana de mana cu parghie. Sabotii erau din lemn, aplicandu-se cate unul la fiecare roata in partea interioara, intre osii. Luminatia vagoanelor s-a facut prin lampi cu petrol, aplicate in tavan, la ambele capete ale vagonului. In depou, pe timpul noptii, lampile erau scoase din vagoane„, se arata pe forumul STPT.

In 1869 au fost cumparate 21 de vagoane pentru transport de pasageri, doua acoperite pentru marfa si bagaje si unul descoperit ce avea acelasi scop, de a transporta marfa.

Primele 21 vagoane de persoane ale tramvaiului cu cai au fost procurate de la Fabrica de Vagoane din Viena, la pretul de 1.755 forini (primele 11), respectiv 1.673 forini (ultimele 10). Atat cutia cât si trucul acestor vagoane era din lemn, rigidizate prin corniere de otel, iar suspensia era asigurata prin arcuri din foi de otel. La capete aveau câte o platforma deschisa, pe unde se urca si se cobora si unde erau plasate franele de mana cu parghie. Lungimea cutiei a fost de 4,3 metri, latimea de 1,9 metri, iar distanta dintre osii era de 1,9 metri. Aveau cate 16 locuri de sezut, iar iluminatul pe timp de noapte s-a asigurat cu lampi de petrol, aplicate in tavan, la ambele capete ale vagoanelor„, se arata in articolul „Tramvaiul cu cai„, scris de Mihai Ilies.

Vagoanele trase de cai aveau sa ramana pe sina timp de trei decenii, dupa care au fost retrase in depou si inlocuite cu tramvaiele electrice.

Parcul Societatii de Transport Public Timisoara

In zilele noastre Societatea de Transport Public Timisoara are in parc un numar de 60 de tramvaie, dintre care jumatate au fost reabilitate la Arad si la Pascani si circula pe linii sub numele de Armonia.

Cu tramvaiele se asigura transportul pe 7 linii a caror trasee au lungimea totala de 134,30 km, cu viteza medie de exploatare de 14,45km/h. Cu tramvaiul se asigura 50% din totalul calatorilor transportati.

In viitor, Primaria Timisoara planuieste sa cumpere tramvaie noi ce vor intra in parcul STPT. In functie de fondurile europene disponibile, municipalitatea vrea sa aduca intre 16 si 40 de garnituri.

De asemenea, municipalitatea planuieste sa repuna in functiune linia de tramvai care duce in cartierul Freidorf.

Aniversare cu plimbare cu tramvaiul tras de cai si concerte la Timisoara

La aniversarea unui secol si jumatate de cand primul tramvai tras de cai a circulat prin Timisoara, Societatea de Transport Public a pregatit un program special.

In 8 iulie, cu incepere de la ora 16.00, timisorenii sunt poftiti la parada mijloacelor de transport in comun istorice din cadrul Muzeului „Corneliu Miklosi”, „vedetele” paradei urmand sa fie tramvaiul tras de cai sau „Gemenele”. Parada mijloacelor de transport in comun va porni de la Podul Decebal si se va incheia in Piata Libertatii”, transmit organizatorii.

Dupa ora 18, pe scena din Piata Victoriei vor urca in concert Mircea Baniciu si Nicole Cherry.

Sursa foto: momente istorice.roratt.ro

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Cand e vorba de Romania Banatul e unit, iar cand e vorba de Austro-Ungaria e stapanit… Sistemul a functionat perfect asupra mintilor oamenilor. Unora… 🙂

  2. Un articol publicat acum 2 luni ne spunea ca jumatate dintre tramvaie nu circula din lipsa de vatmani. Asta dupa ce in anii trecuti acestia isi primeau salariile cu o intarziere de cateva luni. O noua premiera pentru Timisoara, nu stiu sa se mai fi intamplat asa ceva in ultimii 150 de ani. Doua linii de tramvai au fost suspendate pe termen nedefinit, desi oamenii au nevoie. Felicitari directorului STPT, felicitari primarului Nicolae Robu, totul pentru cetateni, munca asidua in folosul urbei! Ura!

  3. Dati drumul la clima in firobuze!!!
    Conducere STPT incompetenta!