Opinia Timisoarei

Umbrarescu, desemnat constructor pentru bucata lipsa de nici 10 km din Autostrada Lugoj – Deva. Anuntul despre segmentul cu tuneluri pentru ursi facut de ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu la Timisoara

TIMISOARA. S-a incheiat licitatia pentru gasirea unei firme care sa proiecteze si sa construiasca segmentul lipsa din Autostrada Lugoj – Deva, de nici 10 km, intre Margina si Holdea.

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anuntat la Timisoara ca o firma romaneasca respectata si serioasa este castigatorul competitiei pentru contractul de peste 300 de milioane de euro.

A fost desemnat castgatorul, este un constructor roman care si-a facut treaba foarte bine si care ne da siguranta ca va finaliza in termenii contractului pe care il vom semna in perioada urmatoare, ca va termina acest contract in conditiile pe care si le asuma de la inceput. Este constructorul care in acest moment, probabil, e cel mai mare constructor roman, cel putin pe infrastructura rutiera. Este vorba de UMB, Umbrarescu„, a declarat la Timisoara Sorin Grindeanu, joi.

Ministrul Transporturilor precizeaza ca pot fi depuse contestatii in urmatoarele zile.

In acest moment, procedura e ca CNAIR desemneaza castigatorul, sunt 10 zile in care se pot depune contestatii la CNSC. In ultima vreme sunt tot mai putine contestatii. Dupa ce se epuizeaza aceste etape, vom semna contractul la Timisoara. E si proiectare si executie.

E un proiect care a scos peri albi predecesorilor mei si ai domnului Pistol (director CNAIR, n.r.). Unii dintre ei au gestionat prost acest proiect. Realitatea e acum cea pe care o stim. Azi e primul pas, desemnarea castigatorilor. Se intra in aceste perioade legale in care se poate contesta. apoi se trece la semnarea contractului. Daca se contesta, CNSC are 30 de zile sa dea o solutie. Cert e ca s-a facut un pas extrem de important„, adauga Sorin Grindeanu, care a precizat ca durata de executie a fost conditie la licitatie pentru a nu se pierde banii europeni din PNRR pentru aceasta bucata de autostrada.

Asadar, ofertantul desemnat castigator este Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o., avand pretul de 1.826.845.634,11 lei fara TVA.
Durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni perioada de proiectare si 34 de luni perioada de executie a lucrarilor. Perioada de garantie este de 10 ani.

Proiectarea si executia e mai mult de 2 ani… A fost conditie la licitatie, durata de executie, fiindca, desi unii spuneau ca nu se mai poate face, ca se pierd banii din PNRR si alte asemenea isterii neo-marxiste, uite ca se face.

Uite ca pe A7, finantat prin PNRR, ieri s-au depus 27 oferte pe lotul Bacau-Focsani. De la Ploiesti la Focsani sunt 7 loturi din care 4 semnate, alte 2 cu castigator desemnat… Asa ca, eu inteleg abordarile de acest tip, doar ca realitatea e cu totul alta si atunci tinta data colegilor de la CNAIR ca pana la sfarsitul anului pe A7 Ploiesti-Pascani, toate cele 13 loturi sa aiba desemnati castigatorii este in continuare realizabila, iar pe jumatate din aceste loturi, vom avea semnate contracte.

Borna pe care Ministerul Transporturilor o are de atins in PNRR, la anul, este borna in PNRR ca CNAIR sa aiba semnate 50% din contractele finantate prin PNRR o sa o indeplinim cu un an mai devreme„, a precizat Sorin Grindeanu.

Ministrul a reamintit epopeea avizelor de mediu.

Se pierde mult timp pentru avize de mediu pentru lilieci, gandaci, ce vreti voi, impactul vietii de colorado si asa mai departe. Un exemplu este aceasta autostrada a ursilor si pasajele respective. Dar nu mai vreau sa ne ocupam, asta e proiectul, asa e finantat de Comisia Europeana, asa il facem.

Eram premier, in sedinta de guvern era acelasi subiect, am intrebat, avem noi ursi acolo? Nu avem! Poate intre timp s-a extins arealul. Nu avem timp sa discutam aceasta abordare. Proiectul este in felul acesta, asa e finantat, iata ca avem desemnat si castigatorul, dar problema ramane, perioada aceasta foarte lunga pentru obtinerea avizului de mediu. Sigur ca vorbim de schimbari climatice, de o noua politica europeana, dar pare ca aceste lucruri dureaza prea mult. Am avut prin Hunedoara acei celebri lilieci…„, a mai spus Grindeanu.

In 27 august, ministrul Transporturilor preciza ca va veni la Timisoara sa anunte castigatorul licitatiei pentru completarea Autostrazii Lugoj – Deva, care sa realizeze bucata lipsa de nici 10 kilometri dintre Margina si Holdea pentru a putea merge, in sfarsit, neintrerupt de la Timisoara pana la Sibiu pe soseaua de mare viteza. Finalizarea autostrazii va pune capat si calvarului soferilor de pe Drumul National 68A.

Finalizarea tronsonului lipsa din Autostrada Lugoj – Deva, de 9,13 km, este una dintre cele mai asteptate lucrari de infrastructura mare pentru vestul tarii, in conditiile in care drumul national DN68A este cel mai tranzitat din zona, mereu aglomerat, pe care soferii de tiruri si camioane, respectiv cei de autoturisme il folosesc deopotriva in lipsa tronsonului de autostrada.

Noua bucata de autostrada va avea doua ‘tuneluri pentru ursi’, ce vor masura, insumat, 2,13 km de tunel forat. Acestea vor fi formate din doua galerii unidirectionale cu cate o cale de circulatie pe fiecare, cu platforma de 11,25 m.

***

Va reamintim, in ianuarie 2022, licitatia pentru segmentul lipsa din Autostrada Vestului a fost deblocata de Curtea de Apel Bucuresti care s-a pronuntat in privinta contestatiei depusa de una dintre firme la preselectia facuta de CNAIR anul trecut.

Judecatorii au respins plangerea, astfel ca procedura a mers mai departe, iar Compania Nationala pentru Administrarea Infrastructurii din Romania a fixat pentru 14 februarie termenul limita pentru redepunerea ofertelor pentru cele 6 firme ramase in cursa.
La noul termen limita, o singura asociere a redepus oferta, astfel ca aceasta a intrat intr-o noua evaluare tehnica si financiara. Este vorba de  turcii de la MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S., a caror oferta, insa, a fost declarata drept neconforma la inceputul lunii martie.

Astfel a fost reluata procedura, iar termenul limita a fost fixat la finele lunii iunie.

Tronsonul de autostrada dintre localitatile Margina (Timis) si Holdea (Hunedoara), parte din Lotul 2 al Autostrazii A1 Lugoj – Deva (contract reziliat), are o lungime de putin peste 9 kilometri si costa peste 300 de milioane de euro, cu termen de realizare 38 de luni, din care 10 pentru proiectare si 28 pentru executie.

Finantarea este, in acest moment, asigurata prin PNRR, termenul limita de receptie fiind 2026.

Valoarea estimata a contractului era de 1.363.135.841,00 Lei fara TVA, adica aproape 325 de milioane de euro cu TVA.

Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel.

 

Cei putin peste 9 kilometri ar trebui sa fie gata, asadar, in 3 ani.

Termenul de finalizare prevazut este 10 luni proiectare și 28 de luni executie conform factorilor de evaluare din Documentatia de Atribuire. Obiectul contractului il reprezinta proiectarea, executia și finalizarea lucrarilor pentru obiectivul major de investitii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Sectiunea E și finalizare Sectiunea D in lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat.

Conform conditiilor din Acordului de mediu a fost prevazuta realizarea a doua tuneluri in cadrul Sectiunii E2 in contexul evitarii problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicatii majore asupra mediului.

Lungimea celor doua tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din doua galerii unidirectionale prevazute pe fiecare cale de circulatie cu platforma de 11,25 m.

Istoria ‘Rusinii nationale’ – Lotul 2 al Autostrazii Lugoj-Deva, ramas nefinalizat intre Margina si Holdea

In anul 2013, in timp ce drumurile se aflau in subordinea lui Dan Sova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrarile la Lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fara TVA, finantarea urmand sa fie asigurata in proportie de 85% din fonduri europene.
In acelasi an, Agentia de Protectie a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului initial prin realizarea unor tuneluri, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele.

Compania de drumuri a solicitat constructorului in 2015 sa elaboreze un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a razgandit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri. In paranteza fie spus, tunelurile reprezentau si singura varianta prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord sa finanteze nicio solutie care ar fi mutilat cadrul natural.

In primavara anului 2017, in timp ce in fruntea transporturilor era Razvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat partial contractul pentru lotul 2, pe portiunea de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proasta, cum avea sa se dovedeasca 3 ani mai tarziu.

Salini Impregilo a castigat in 2020 procesul privind rezilierea abuziva a contractului la Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul roman sa repuna in contract constructorul si totodata sa plateasca despagubiri de 232 milioane de lei, plus alte cateva milioane drept cheltuieli de judecata.

Intre timp, in 2019 a fost reluata licitatia pentru gasirea unui constructor si mai apoi blocata pana in ianuarie 2022 cand ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a repornit procedurile.

Exit mobile version