Opinia Timisoarei

Primarul Nicolae Robu cumpara 100 de tramvaie noi pentru Timisoara! In ce conditii?

TIMISOARA. Primaria Timisoara va reabilita intre unu si 30 de tramvaie vechi, care circula acum prin oras, insa, exista posibilitatea ca programul de reconditionare, pentru care s-ar putea cheltui o gramada de bani, sa fie oprit.

Aceasta, doar in cazul in care se vor obtine bani din fonduri europene. In acel moment, anunta Nicolae Robu, se va trece la cumpararea a 100 de tramvaie nou-noute pentru RATT.

Primarul Nicolae Robu a anuntat ca licitatia pentru reabilitarea tramvaielor din oras este in plina desfasurare si ca, deocamdata, pana la 30 de astfel de mijloace de transport in comun vor fi reabilitate.

CITESTE SI: Reparam 30 de tramvaie batrane cu banii cu care cumparam 20 nou-noute! S-a incheiat licitatia la Timisoara. 2 firme in competitie

Speram ca in cateva saptamani licitatia sa se incheie si sa putem incheia contractul cu firma castigatoare. Ne angajam sa reabilitam intre 1 si 30 de tramvaie. Incepem cu un tramvai si in functie de gradul de satisfactie pe care il vom avea asupra tramvaiului reabilitat si de gradul de multumire al timisorenilor, vom comanda un nou lot sau nu vom mai comanda nimic, dar putin probabil sa nu comandam nimic„, a declarat Robu.

Primarul a mai spus ca in cazul in care se va da drumul la banii pe fonduri europene pentru perioada 2014 – 2020, programul de reabilitare a tramvaielor va fi sistat, uramnd sa fie cumparate o suta de noi astfel de mijloace de transport.

Daca intre timp vor aparea specificatiile pentru programele europene pe perioada 2014-2020 si vom putea atrage bani pentru cumpararea a 100 de noi tramvaie, atunci nu are rost sa continuam cu reabilitarea„, a explicat Robu.

Nicolae Robu a mai spus ca reabilitarea tramvaielor ar presupune costuri reduse, fata de cumpararea unui astfel de autovehicul nou.

Am gandit ca o parte din tramvaie sa fie reabilitate pentru ca e mult mai ieftin decat sa cumparam unul nou si in plus ofera acelasi confort. Un tramvai nou costa peste 1,5 milioane de euro. Am fost la Berlin si am vazut toata oferta de tramvaie. Sigur, unele merg catre 4 milioane de euro„, a mai spus Robu.

Costurile reabilitarii unui tramvai nou se vor cunoaste abia dupa ce va fi finalizata licitatia, insa acestea ar putea ajunge, potrivit primarului, la cateva „sute de mii de euro„.

–––-

Va reamintim, licitatia pentru desemnarea celor care vor moderniza tramvaiele vechi ale Timisoarei s-a desfasurat marti, 28 ianuarie. Doua firme s-au inscris si au depus toata documentatia, fiecare dintre ele dorindu-si cele 85 de milioane de lei, adica peste 18 milioane de euro. Atat cat ofera Primaria Timisoara pentru reabilitarea tramvaielor vechi ale RATT care circula prin oras de ani si ani.

Licitatia trebuia sa aiba loc in 16 ianuarie, pe SEAP, insa cei care administreaza Sistemul de Achizitii au avut cateva nelamuriri in privinta documentatiei si a fost nevoie de o amanare. Asa se face ca ofertele s-au deschis abia in 28 ianuarie.

Competitorii nu au fost dati publicitatii de catre Primaria Timisoara, insa unul dintre ei a decis sa anunte ca a participat la licitatie. Este vorba de firma Remarul 16 Februarie din Cluj Napoca, societate cu peste 140 de ani de activitate, avand ca obiect de activitate  constructia, modernizarea si repararea materialului rulant de cale ferata. Firma clujeana a anuntat intrarea in licitatia de la Timisoara printr-un comunicat de presa.

S-a incheiat licitatia. Acum vom evalua dosarele depuse de participanti, iar castigatorul va fi anuntat in cel mult doua saptamani„, sustin reprezentantii Directiei de Comunicare din cadrul Primariei Timisoara.

Va reamintim, de asemenea, ca Primaria Timisoara pune la bataie o suma uriasa din bugetul local, insa reconditionarea mijloacelor de transport se va face treptat. Asta inseamna cate 4 pe an, dupa cum spuneau autoritatile locale in cele mai recente declaratii pe acest subiect. Oricum, tinta este de 30 de tramvaie GT4 aflate in circulatie de aproape jumatate de secol si aduse la Timisoara in anii de dupa Revolutie. Cel putin asta scrie in anuntul de licitatie publicat pe SEAP.

Intre 600.000 si 800.000 de euro costa reconditionarea unui singur tramvai!

Un simplu calcul ne arata ca pentru un singur tramvai s-ar cheltui 600.000 de euro. Dupa calculele directorului RATT, estimarile facute de specialistii timisoreni arata ca 700.000 – 800.000 de euro costa reabilitarea unei garnituri.

Carcotasii spun ca suma este prea mare, in conditiile in care un tramvai nou, modern, costa pana intr-un milion de euro. Mai ales ca, un tramvai nou ar fi mai economicos la consumul de energie electrica. Calculele celor de la economica.net arata ca, cu acesti bani, Primaria Timisoara ar putea cumpara 20 de tramvaie nou-noute, in loc sa reconditioneze 30.

„Mai economicoase la consumul de energie, cu o durata de utilizare mult mai mare si moderne. Durata de viata a unui tramvai vechi <<resapat>> este de circa 10 ani, iar un tramvai nou are o durata medie de viata de 30 de ani, ceea ce presupune cheltuieli per unitate mai mici în cazul tramvaielor noi”, scriu specialistii de la economica.net.

In urma decalarii licitatiei, deschiderea ofertelor pentru reconditionarea mijloacelor de transport se va face in 28 ianuarie, au spus, pentru opiniatimisoarei.ro, reprezentantii Primariei Timisoara.

Conditii de participare la licitatie … cu dedicatie? Firmele trebuie sa aiba o cifra de afaceri de 5,7 milioane lei pe ultimii 3 ani!

Oricum, potrivit documentatiei de pe SEAP, contractul este valabil timp de 4 ani de la data atribuirii. Criteriile de departajare sunt: 60% pretul, 14% termenul de garantie pentru caroserie, 8% termenul de garantie pentru cadrul boghiului, 8% termenul de garantie pentru aparatul de rulare si 10% termenul de garantie pentru instalatiile si subansamblele auxiliare. Participantii la licitatie trebuie sa faca dovada ca au inregistrat o cifra de afaceri medie de 5,7 milioane de lei pe ultimii 3 ani, sau la jumatate, daca sunt incadrati la categoria IMM.

„O astfel de cerinta deschide drumul catre firme obscure, adevarate ateliere de reparatii care pot sa nu aiba nici macar capacitatea tehnica de a repara <<vechituri>> de 50 de ani. Factorii de decizie din autoritatea contractanta sunt primarul Nicolae Robu, viceprimarul Traian Stoia, city managerul Sorin Dragoi, directorul economic Smaranda Haracicu si mai multi consilieri locali„, mai scriu cei de la economica.net.

Tramvaiele care se preteaza a fi reconditionate, in opinia lui Robu, au o vechime medie de 50 de ani, dupa cum spuneau si reprezentantii Regiei Autonome de Transport in Comun Timisoara.

CITESTE SI: Doar 7 sau 8 tramvaie second de la nemti vor fi ca noi anul viitor. In urmatorii 4 ani, Primaria Timisoara vrea sa reabiliteze 30 de mijloace de transport pe sine

Exit mobile version