Opinia Timisoarei

‘Plagiatorii sa isi asume consecintele hotiei lor!’. Deputatul Daniel Liviu Toda, semnatarul unui proiect legislativ pentru combaterea imposturii academice

Mai mulţi parlamentari USR au depus o inițiativă legislativă anti-plagiat, care să elimine posibilitatea renunțării voluntare la titlul de doctor. Concret, propunerea vizează eliminarea unor prevederi din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 introduse prin Ordonanţa de urgenţă nr. 94/2014 a Guvernului Ponta care permit titularului unui titlu ştiinţific să renunţe la acesta. De respectiva posibilitate legală au profitat, după ce au fost acuzaţi de plagiat, fostul premier Mihai Tudose sau Neculai Onţanu, fostul primar al Sectorului 2.

Unul dintre iniţiatorii acestei legi este deputatul USR de Timiş, Daniel Liviu Toda. Acesta consideră că renunțarea voluntară la titlul de doctor creează premisele ca plagiatorii să nu răspundă în fața legii şi, pe de altă parte, pune sub semnul întrebării seriozitatea cercetării academice şi probitatea instituţiilor emitente a titlurilor de doctor.

Necesitatea eliminării acestei fraude din mediul academic este susţinută de către deputatul Toda printr-o întâmplare al cărei erou a fost el însuşi.

Să înţelegeţi mai bine poziţia mea faţă de plagiat, vă împărtăşesc unul dintre primele mele evenimente şcolare din Canada.

La două zile după ce am ajuns de cealaltă parte a Atlanticului am şi început cursurile clasei a XI-a. Iar la scurt timp, a trebuit să prezint primul eseu pornind de la subiectul unei cărţi. Aşa că am aşternut pe hârtie mai multe pagini ale căror paragrafe, erau, în mare parte, preluate din textul citit: dar, din ceea ce învăţasem până atunci în România, puteam spune cu mâna pe inimă că reuşisem o lucrare excelentă.

Aşa că, atunci când am fost chemat de profesor pentru o discuţie, am crezut că se prăbuşeşte podeaua sub mine: cu o figură severă, acesta m-a anunţat că, la următoarea copiere a unor pasaje într-un eseu, voi fi exmatriculat şi îmi va fi greu pe urmă să mai fiu primit în vreo şcoală de top.

Văzând stupefacţia mea şi ştiind că vin dintr-un alt sistem de învăţământ, mi-a explicat că în Canada se pune accent pe contribuţia personală a fiecărui elev, nu pe memorizare şi, Doamne fereşte!, pe copierea unor paragrafe. Citarea era recomandată, însă, pentru analiza critică a diverselor opinii asupra unui text sau a unei teme, nicidecum prin preluarea mecanică din subiectul analizei a unor paragrafe. Ulterior am avut colegi exmatriculaţi pentru asemenea comportamente”, a povestit deputatul.

 

 

Exit mobile version