Noul tramvai turcesc poate porni in cursele cu calatori. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a adus la Timisoara documentul care atesta omologarea. Foto

TIMISOARA. Unda verde pentru tramvaiul nou de la Bozankaya. Acesta poate porni in cursele cu calatori la Timisoara, intrucat are agrementul de la Autoritatea Feroviara Romana. Acest lucru a fost facut cunoscut de catre ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu aflat sambata la Timisoara in prima sa iesire publica de cand a preluat functia.

Dupa ce au fost facute o multime de teste, luni de zile, in octombrie a fost inaintat de catre Primaria Timisoara dosarul pentru omologare la AFER.

Citisem ca e o mare discutie legata de un tramvai de omologat. Desi ieri am preluat ministerul, am intrebat colegii… O sa transmit aceasta omologare a tramvaiului pe care am adus-o de la Ministerul Transporturilor. Deci e omologat, ca sa inchidem problema„, a spus Sorin Grindeanu, sambata.

Mai mult, i-a inmanat documentul lui Cultia Chis, fostul sef al Directiei Tehnice din Primaria Timisoara, care s-a ocupat de contractul pentru noile tramvaie, intrucat, spune el, n-a stiut pe cine sa sune.

In cele din urma, ministrul a decis sa lase documentul in grija prefectului de Timis.

Am auzit ca sunt procese la Primaria Timisoara, nici nu stiu nr de telefon, am sunat pe cine am stiut, pe Culita Chis. Mai ales ca am citit in presa ca angajatii au castigat procesul. Voi lasa documentul la prefect„, a precizat Sorin Grindeanu.

Odata ce are si acest document, STPT ar putea pune in circulatie noul tramvai, cel mai probabil pe linia 1 sau 9.

Va reamintim, tramvaiul produs de compania turca a ajuns la Timisoara in aceasta vara. De atunci, a intrat in probe pentru omologare, fiind realizate nu mai putin de 57 de teste, intreaga documentatie intocmita fiind apoi trimisa la Autoritatea Feroviara Romana. Se asteapta acum doar o incuviintare de la aceasta institutie pentru ca garnitura sa inceapa cursele cu calatori la Timisoara.

Garnitura este prima dintr-o serie de 21 de tramvaie noi ce vor ajunge la Timisoara. Toate vor fi articulate, cu podea coborata, actionate prin invertoare si motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la reteaua de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (baterie montata in tramvai), cu post de conducere la un singur capat si usi de acces pe partea dreapta fata de directia de mers.

Proiectul prin care s-a castigat finantarea europeana a fost impartit in 3 etape, fiecare dintre ele cuprinzand cate 7 garnituri. Astfel, odata cu semnarea ultimului contract, la Timisoara erau prevazute sa ajunga, in urmatorii ani, 21 de tramvaie noi, produse de turcii de la Bozankaya Otomotiv, cu posibilitatea extinerii pana la 40 de garnituri. Valoarea totala a fiecarei garnituri se ridica la 9.736.875 lei, fara TVA, adica aproximativ 2,4 milioane de euro bucata, cu TVA.

UPDATE: Primaria Timisoara reactioneaza dupa ce Sorin Grindeanu a adus documentul privind omologarea tramvaiului la Timisoara

Viceprimarul Ruben Latcau atrage atentia ca actul de la AFER ar fi trebuit sa ajunga la producatorul Bozankaya.

Incompetența domnului Culiță Chiș mă obligă să clarific situația tramvaiului Bozankaya. Lipsa dumnealui de profesionalism pune și ministrul Transporturilor, pe dl Grindeanu, și primăria într-o situație ușor penibilă.

Acest director nu cunoaște legislația, contractele și pașii necesari pentru omologarea tramvaiului și, aparent, a recomandat să ni se trimită agrementul tehnic pentru noul tramvai la primărie. Regret ca directorul Chiș l-a indus în eroare pe dl Ministru.

Atât noi cât și producătorul suntem în contact cu cei de la Autoritatea Feroviară Română (AFER) și știm de joi de acest agrement, care este unul condiționat, doar pe 6 luni. Mai sunt doi pași esențiali de făcut ca tramvaiul să aibă un agrement final (vizită AFER pentru a verifica capacitatea de producție din Turcia și emiterea documentelor pentru cele 14 sisteme esențiale electronice).

Marea surpriză a noastră – și a producătorului Bozankaya – este că agrementul temporar nu a ajuns la Bozankaya, cel ce a făcut contract de teste cu AFER și l-a și plătit. Degeaba ajunge acest agrement la prefectură sau la primărie dacă nu ajunge la producător, iar producătorul pe baza lui, împreună cu noi, pornește procedurile de recepție a tramvaiului.

Din acest motiv semnăm contracte și respectăm reguli: pentru ca lucrurile să funcționeze de la sine.

Am să mă asigur că documentul nu va ajunge în mâinile domnului Chiș, cunoscut pentru lipsa lui de înțelegere pentru documente oficiale și autorizații, și îl voi transmite imediat la destinatarul final, producătorul tramvaiului„, a transmis viceprimarul Ruben Latcau.

 

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Mama ce tare e Grindeanu asta! Cum le rezolva el pe toate desi saracul nu stie pe cine sa sune!
    Asta a vazut ca Drula a crescut in sondaje si acum crede ca venind in locul lui … va creste si el. Omite faptul ca Drula a inceput/deblocat proiecte cat ultimii 10 ministrii transporturilor impreuna in scurta perioada petrecuta la minister si pentru a creste e nevoie de munca/rezultate. Daca e inteligent poate lasa proiectele incepute de Drula sa mearga singure … ca am vazut cu totii dupa episodul 10 august de ce e in stare papagalul asta. Nu a facut cat era prim ministru nimic pt TM si crede ca avem memorie scurta si o sa-i faca plecaciuni timisorenii pentru rolul de curier tampit ce il joaca acum!
    Cum are PNLul pe Rares Bogdan … asa are si PSDul loazele lui.

    Mascariciule!

  2. Acest cacat de oltean pripășit prin Banatul de Munte nu este decât un praduitor comunist ca și taica-su,fost șef ISC CARAS SEVERIN , ,ca și Mocioalca,șef PSD securist

    • Grindeanul, un căcat de bănățean puturos ca toți bănățenii, a și început să se agite, să dea din gură, din mâini și din picioare (cu ”promovare” conștientă și plătită, sau inconștientă și gratuită a ”media locală”), pe ”principiul: bănățene, fă-te că lucrezi! A învățat bine lecția de bănățenism împuțit de la mumă-sa, țărancă ”agevărată” din bantustanul montan. Vorba ceea, ce naște din pisică șoareci mănâcă, iar ce naște din bănățancă… pute.

    • De când casa ma-tii de dobitoc, Caransebeșul e în Oltenia, jivină banatustaneză?

  3. Multi ne intrebam si – cu aceasta ocazie – il intrebam si pe dl. Grindeanu pe ce trasee vor circula aceste tramvaie?
    Vor trece si prin Pta Traian (1, 2, 6) ? sau ???

    • Nu va ajunge la Piața TRAIAN , infrastructură neconformă . Doar la linia 9 deocamdată .

  4. Ce noroc pe timisoreni .daca nu era Grindeanu ministru transporturilor noile tramvaie nu mai primeau omologarea

  5. Nu pot sa cred cat circ se face pentru un amarat de tramvai cu care se defileaza de ani de zile, fara a putea fi folosit! Normal ar fi sa fie toate garniturile noi si civilizate, fara atata lauda, dar pentru asta ar trebui sa traim intr-o tara civilizata! 🙁

  6. Nu ministrul trebuia să aducă documentul , s-a băgat ca musca în ciorbă ! DOCUMENTUL TREBUIA SĂ AJUNGĂ LA PRODUCĂTOR , IAR MINISTRUL NU E CURIER , DOAR DACĂ NU ARE ALTĂ TREABĂ !

    • Stim, dintr-o indelungata experienta, ca Grindeanu n-are treaba. Cu nimic.