Nicolae Robu ‘se plimba’ cu metroul din Timisoara prin Bruxelles. Ce fonduri speciale a gasit pentru a duce liniile de tren in subteran?

TIMISOARA. Metroul din Timisoara a ajuns la Bruxelles. Primarul Nicolae Robu, viceprimarul Dan Diaconu, cativa consilieri locali si rectorii universitatilor timisorene, dar si mai multi reprezentanti ai societatii civile se afla in aceste zile la Parlamentul European, unde promoveaza candidatura Timisoarei la titlul de Capitala Culturala Europeana.

Unii dintre ei au avut o intalnire cu comisarul european pentru politica regionala, Corina Cretu, cu care au discutat despre fondurile speciale pe care Timisoara le-ar putea obtine pentru marele proiect de introducere a liniilor de cale ferata in subteran.

Edilul-sef al Timisoarei sustine ca s-ar putea gasi fonduri pentru acest proiect prin planul Juncker.

Am intrebat-o pe doamna Corina in ce conditii am putea accede la fonduri speciale ale Uniunii Europene, fie aplicand direct la Bruxelles, fie prin intermediul Guvernului Romaniei, dar la bani care sunt dedicati marilor proiecte, pentru ca noi suntem constienti ca un asemenea proiect, care se pare ca ar costa de la 250 de milioane de euro pana la… inca nu se stie cat, pentru ca deocamdata nimeni nu a facut o estimare asumata a valorii, nici nu se poate problema ca ea sa poata fi luata din fondul regional dupa tipicul pe care il conoastem. Nu se va putea pune problema finantarii unui asemenea proiect pe fondurile obisnuite. Toata regiunea d evest nu are o suma care sa poata acoperi valoarea unui asemenea proiect numai ca ex proiecte mari, exista coridorul IV (…) Nu excludem posibilitatea ca din fondurile care sunt de ordinul miliardelor de euro alocate pentru Coridorul IV o cota parte sa poata fi directionata si catre un asemenea proiect„, a explicat primarul Nicolae Robu.

Jean-Claude Juncker, presedintele Comisiei Europene, a propus sa se acorde fonduri speciale incepand cu anul 2020 pentru marile proiecte si nu neaparat pe regiuni sau pe localitati.

Este acum o mare discutie cu Planul Junker. Junker cand a candidat a vorbit despre nevoia unei alte abordari decat cea care a fost in privinta fondurilor europene. El a venit cu ideea ca ar trebui ca sume mai mari sa fie alocate pentru mari proiecte pe care sa se aplice un regim special. inca nu este constituit fondul, dar el urmeaza a se constitui, inca nu sunt stabilite regulile, urmeaza (…) pentru ca fara indoiala daca junker a fost ales presedinte si ac idee a lui va fi sustinuta pana la capat. Ar fi o varianta care in principiu ar permite finantarea unui asemenea proiect. Asta arata ca exista posibilitati, pot sa mai fie si altele. Noi am inceput acum o discutie si o vom continua in luna aprilie, cand doamna Corina Cretu va veni la Timisoara„, a mai spus Robu.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Cred ca o noua Gara-linii subterane (vezi Barcelona, dar nu numai) cu/fara stramutarea garii (de fapt crearea a doua gari unul de persoane si unul de marfa) ar costa mult peste cei 250 mil EURO estimati.
    Pentru comparatie o gara noua – Hauptbahnhof din Wiena, proiectata pentru 1.100 trenuri/zi cu caracter de gara de suprafata a costa foarte multe sute de milioane de EURO. http://de.wikipedia.org/wiki/Wien_Hauptbahnhof
    (cred ca in Timisoara sunt in jur de 150 trenuri de persoane/zi).
    Daca mai adaugam si metroul (cu liniile incorporate in gara noua) – cu cheltuieli estimate de ord 1.5 – 2 miliarde EURO – am citit undeva despre o astfel de estimare), Timisoara va ajunge sa „consume” mult din banii alocati de EU Romaniei.
    Sa speram ca dl. primar va reusi sa conviga pe cei in drept sa decida asupra banilor! Atuni cam peste 10-15 ani Timisoara va fi un oras „cu acces European”.

  2. Ba sa lase domnul Robu ideea metroului si sa bage bani buni, europeni, in tramvaie si autobuse noi, refacerea si extinderea liniilor de tramvai si autobus, finalizarea lucrarilor incepute si efectuarea unei centuri de ocolire a orasului, sa vedeti ca nu ne mai trebuie metrou! O sincronizare mai buna a mijloacelor de transport in comun, un orar regulat si mai multe mijloace de transport in comun, introducerea unui sistem modern de abonamente pe toate mijloacele de transport, pot sa fluidifice traficul si sa reduca numarul de automobile prin oras. Inclusiv ingramadeala din centru , de la punctele cardinale si din pasajul Jiul se pot rezolva, prin metode logistice mult mai simple si mai ieftine. Doar ca atunci..baietii destepti cu legaturi cordiale la primarie, nu vor mai castiga mare lucru!