Masterplanul transforma Timisoara intr-un sat urban. Planurile Primariei de dezvoltare a orasului, bazate pe o viziune mai mult veche decat noua

Timisoara de cinci stele, un oras cu o civilizatie avansata, dar cu o viziune de dezvoltare pentru urmatoarele doua cincinale complet eronata. Aceasta perspectiva sumbra este conturata de Masterplanul orasului de pe Bega, in viziunea mai multor actori ai vietii publice locale.

Primaria Timisoara lucreaza din greu la noul Plan Urbanistic General al orasului, pentru care, mai intai, a fost realizat mult disputatul Masterplan, impartit pe doua strategii de dezvoltare, mai mult asemanatoare decat diferite, dupa cum spune un fost arhitect-sef al orasului.

Acest proiect pentru care s-au cheltuit aproape 100.000 de euro ar putea transforma capitala Banatului, orasul din care a pornit Revolutia din 1989, intr-un sat urban, cu cale ferata la o distanta de zeci de kilometri, cu realizari anacronice, depasite de timp, si prea putin europene.

Inaintea unei dezbateri publice in care sa se puna pe tapet aceasta perspectiva aproape sumbra, va prezentam, pe scurt, “amintirile despre viitor” ale municipalitatii pentru Timisoara, dar si adevaratul brand al orasului!

Masterplanul Timisoarei prezinta doua scenarii pompoase si cu mult prea putine diferente

Conceptul general de dezvoltare urbana a Timisoarei ne prezinta o viziune extrasa din proiecte incremenite in trecut si care nu prea tin de autoritatile locale. Planul Urbanistic General al orasului ne costa 2 milioane de lei din bugetul local si trebuie rezultat dintr-un Masterplan pe masura.

Realizat de specialisti ai Primariei Timisoara si de mai multe firme de arhitectura, Masterplanul se imparte in mai multe ”capitole de interes”, asa cum le numeste chiar primarul Gheorghe Ciuhandu.

Reprezentantii Primariei Timisoara recunosc ca Timisoarei ii lipsesc strategii de marketing urban care sa incurajeze noi initiative si sa contribuie la coordonarea activitatilor sectorului public, celui academic si privat.

Proiectul prezentat cu mandrie de municipalitate prevede proiecte marete pentru Timisoara, printre care se numara scoaterea caii ferate din oras, realizarea de incubatoare de afaceri, amenajarea unei zone pentru mestesugari, renovarea malurilor Begai, reabilitarea domeniului public si a cladirilor istorice, construirea de spatii multifunctionale in cartiere, delimitarea suprafetelor de dezvoltare imobiliara sau punerea la punct a unui trafic nemotorizat cu trasee velo si pietonale.

Masterplanul insa, in viziunea lui Radu Radoslav, fost arhitect sef al orasului, nu prea respecta strategiile nationale si internationale.

”In material se spun doua lucruri: ca ei n-au avut date economice si ca nu au primit date despre patrimoniu pentru realizarea Masterplanului. Sunt prezentate doua scenarii a caror diferenta este foarte mica si care nu depind de orasul Timisoara, de exemplu daca se scoate calea ferata afara din oras sau nu se scoate. Din punctul meu de vedere, scenariul ar trebui sa fie optimist, mediu si pesimist”, ne-a declarat Radu Radoslav.

Fostul arhitect sef al Timisoarei este de parere ca Masterplanul realizat de Primarie este eronat.

”Masterplanul ar trebui sa prezinte o strategie, daca Primaria are proprietati, ce construieste, unde pune, daca se materializeaza fizic, cu cat se materializeaza fizic. De exemplu: se fac niste paduri. Unde se fac? Pe terenul Primariei ori pe terenuri private? Cu acest Masterplan se angajeaza strategic bugetul. Sunt erori mai multe aici, cum ar fi o padure in partea de nord a orasului. Acolo este deja avizat un PUZ al Consiliului Judetean pentru o constructie. Ei (n.r. Primaria Timisoara) au pus acolo padure, in Masterplan…”, mai spune Radoslav.

Un lucru extrem de grav in realizarea acestui Concept general de dezvoltare urbana il reprezinta si lipsa responsabilitatii. Nu exista date concrete, ci doar planuri superficiale, aruncate intr-o doara pe hartie, intr-un limbaj complicat si prea tehnic.

”Masterplanul acesta nu respecta strategia europeana in cateva lucruri. Un exemplu este cu calea ferata. Nu pomeneste deloc de transportul rapid, de mare viteza, despre care se discuta acum la Strasbourg. Daca Timisoara nu prinde treaba asta, atunci Timisoara o sa fie un sat… Daca nu trece trenul european pe aici care are statii din 3 in 500 de kilometri, atunci suntem degeaba”, considera Radoslav.

Concluzionand, in opinia fostului arhitect sef al orasului, realizarea Masterplanului a fost o idee buna, pentru ca a inceput mai multe discutii si toti actorii implicati isi pot spune punctul de vedere.

Consilierii locali, mai mult contra decat pro

Consilierii locali sunt insa cei care trebuie sa voteze Masterplanul care sta la baza PUG-ului. in timp ce unii sunt intru totul de acord cu proiectul propus de municipalitate, altii inca se mai gandesc daca sa il voteze sau nu.

Mai exista o a treia categorie, cea a celor care nici in ruptul capului nu vor vota aceasta strategie de dezvoltare a Timisoarei. Este cazul grupului PNL din Consiliul Local Timisoara, care va elabora in curand un punct de vedere impotriva acestui Masterplan.

”In momentul de fata, din nefericire Timisoara nu e un brand, are toate premisele sa fie, dar nu este din mai multe motive. Principala problema pe care o am cu acest Masterplan e ca in loc sa construiasca o misiune, unde trebuie sa fie Timisoara peste 10 ani, el preia niste idei si interpoleaza niste lucruri si stabileste niste lucruri, niste programe. Ar trebui sa fie invers, printr-o dezbatere publica sa rezulte niste directii strategice pentru Timisoara, sa fie preluate in Masterplan. Practic, noi, acum, punem carul inaintea boilor”, este de parere consilierul local liberal Ciprian Jichici, unul dintre cei mai vocali alesi.

”Nu este normal ca strategia pe spatii verzi sa rezulte din niste date ale domnului Vasile Ciupa, iar aceasta e problema macro. O a doua problema e ca exista un risc foarte mare: inventarul domeniului public si privat al municipiului. Nu putem sa gandim politic, sa gandim strategii pana nu stim pe terenurile cui gandim. Este vorba si de un principiu, cum dorim sa actioneze municipalitatea in urmatorii 10 ani? Sa fie un jucator stafid, care sa nu faca nimic sau sa fie unul activ care sa cumpere terenuri, sa exproprieze in interes public? Este din nou o intrebare fundamentala care nu este adresata. Pana nu se raspunde la aceste chestiuni, restul sunt vorbe insirate pe hartie. Pe fiecare domenii exista semne de intrebare care trebuie clarificate. Ar fi trebuit sa fie cate o dezbatere publica pe fiecare domeniu. Eu, ca presedinte al Comisiei de urbanism m-as fi asteptat sa fiu implicat”, a mai completat Ciprian Jichici.

Intrebat de ce PNL nu sustine acest proiect al municipalitatii, in conditiile in care are o intelegere, o alianta, cu PNtCD-ul condus de primarul Gheorghe Ciuhandu, Ciprian Jichici a lasat sa se inteleaga ca pe proiecte punctuale PNL nu poate fi de acord cu unele decizii.

”Daca PNTCD a inteles sa nu consulte PNL, atunci, probabil, pe acest subiect punctual, acea intelegere nu se aplica. PNTCD ma pune in fata faptului implinit si spune il votezi sau nu si ma avertizeaza ca daca nu votez va fi dezastru pentru oras”, a mai declarat Jichici.

De cealalta parte, social-democratii nu vad nicio problema in a vota Masterplanul de dezvoltare a orasului, chiar daca, tot ei spun ca Nicolae Robu (PNL) si-a pus semnatura pe acest Masterplan, iar acum, acelasi Nicolae Robu este impotriva lui.

”Masterplanul a fost facut de doua firme straine la care a participat si un institut romanesc, este vorba de Institutul Politehnic din Timisoara si poarta semnatura lui Nicolae Robu pe el. In prima faza, Nicolae Robu s-a laudat cu intreprinderea lui, dar intre timp a uitat ca este co-autor. Lucrurile sunt serioase pana la urma. De ce sa nu il votam? E un lucru bun ca se incearca sa se faca ceva in Timisoara. Intr-adevar, Masterplanul este facut dupa studii si proiecte pe care firmele despre care vorbeam nu le-au prezentat. Problema e ca trebuia sa si participi la aceste intruniri”, a declarat Traian Stoia, consilier local al PSD Timis.

Grupul de consilieri locali ai PDL nu sunt inca decisi daca vor vota sau nu Masterplanul de dezvoltare a orasului.

”Nu ne-am decis daca vom vota sau nu. Sunt unele lucruri bune care se reglementeaza, dar sunt si altele la care mai trebuie sa lucreze specialistii, dar cred ca lucrurile acestea vin tarziu si mi-e teama ca nu corespund cu ce va insemna realitatea urmatoare. Nu cred ca mai corespunde unei realitati nici prezente, nici viitoare”, este de parere Ovidiu Ciuhandu, consilier local al PDL Timisoara.

Gheorghe Ciuhandu: „Masterplanul este structurat foarte bine“

Primarul Timisoarei, Gheorghe Ciuhandu, a raspuns imediat la acuzele consilierilor locali, motivand ca declaratiile facute de liberali sunt, in fond, unele politice si fara discernamant.

”Sunt declaratii politice care au fost facute fara niciun fel de discernamant, cum ca nu este niciun fel de viziune a Timisoarei, ca masterplanul este facut la voia intamplarii, ceea ce este neadevarat. Masterplanul este structurat foarte bine, pe diverse capitole de interes care vizeaza viata economica, vizeaza aspecte de ecologie, vizeaza habitat, vizeaza toate aceste aspecte cu care noi ne confruntam, ca cetateni, ca oameni, ca autoritati”, a precizat primarul Ciuhandu.

In opinia sa, viziunea prezentata in Masterplan este una clara si naturala pentru Timisoara.

”Noi, in realizarea masterplanului, am pornit de la Planul Urbanistic General valabil in momentul de fata, la care am adaugat diverse materiale, cum ar fi Timisoara 2030 – o viziune asupra dezvoltarii Timisoarei pe care am facut-o cu un institut din Germania, Timisoara 2020 – un material facut cu Politehnica din Milano, care vizeaza aspecte de dezvoltare urbanistica. S-a facut un studiu de trafic management, care este acum pe finalizare cu fonduri europene. in el se vor integra si obiectivele din Planul Integrat de Dezvoltare Urbana care l-am predat in totalitate. Am predat chiar cu 20% mai multe proiecte decat aveam prevazute. Toate aceste chestiuni se regasesc in acest masterplan si, implicit, se vor regasi in PUG. Exista o continuitate fata de ce a fost, dar exista si o viziune”, a mai spus primarul Timisoarei.

Masterplanul prezentat de municipalitate va intra in curand in dezbatere publica si se va converti in plan urbanistic in aproximativ trei luni. Odata aprobat, PUG-ul va avea o valabilitate de zece ani.

„Juridic, Timisoara nu este un brand!”

Intentia edililor locali, a tuturor celor care au contribuit cu idei la realizarea Masterplanului Timisoarei, de a transforma capitala Banatului intr-un brand turistic si economic a starnit o serie de discutii in bransa specialistilor profilati pe protejarea inventiilor si a marcilor.

„Din punct de vedere citadin, se poate spune, indubitabil, ca Timisoara este un brand, in conditiile in care toata tara recunoaste ca reper al vestului orasul nostru, nu Aradul sau Resita. Insa, din punct de vedere juridic, atata timp cat nu esti inregistrat la OSIM, nu poti invoca acest termen. Brandul este o marca inregistrata foarte cunoscuta, in care s-a investit mult pentru a ajunge la un nivel ridicat de recunoastere publica. Mai mult, in momentul in care inregistrezi o denumire, trebuie sa o inregistrezi pe anumite domenii de activitate, care sunt cuprinse intr-o clasificare folosita la nivel international. in acest caz, se poate spune, de exemplu, ca Timisoara este un brand de apa, de ciorapi, de servicii turistice etc, dar nu un brand in totalitate sa”, ne-a explicat Codruta Popescu, specialist in protejarea inventiilor si marcilor, care a facut si distinctia intre perceptia cetateneasca si cea juridica a termenului de brand.

Scenariile de dezvoltare a Timisoarei

1. Timisoara este un oras dominant in regiune, cu un mix de functiuni concentrate in intravilanul municipiului inteligent conectate: realizarea printr-un proces de reabilitare a cartierelor istorice, reabilitarea coridorului de transport CF, rezolvarea problemelor structurale ale retelei stradale.

2. Timisoara un oras dezvoltat spre suburbii, un oras care isi pierde personalitatea structurala si functionala, fiind afectata de factori viitori de dezvoltare regionali: o parte din investitii se muta in comune in lipsa posibilitatii de valorificare a rezervei de teren afectat de transportul CF, prin dispersarea investitiilor in intravilan se prefigureaza o crestere a traficului de tranzit, a costurilor de operare a sistemului transport public privat.

Autori: Roxana Deaconescu, Liliana Iedu, Gheorghe Ilas

Descarca de aici Masterplanul Timisoarei si studiaza-l!

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Niste zarzavagii s-au pus pe dichisit viitorul Timisoarei… Si nu fac altceva decat sa transpuna politica de autoizolare dusa pana acum in „strategie de dezvoltare”…

  2. tu esti injuracul de servici?

  3. Masterplanul (se poate vedea pe site primarie) e un colaj de vechituri; grav e si ca luni e dezbaterea publica a lui, iar marti se va vota, deci daca se fac observatii, propuneri la masterplan, e clar ca de luni pe marti nu vor putea fi preluate! Inca o formalitate, inca o aroganta a dinosaurilor din primarie.

  4. Calea ferata blocheaza circulatia aproximativ 3 ore pe zi. In cele 20 de minute cat dureaza de obicei o bariera se formeaza coloane uriase care cand se pun in miscare paralizeaza traficul in tot orasul. Nu inteleg de ce mai voteaza lumea cu aceiasi oameni cand de 16 ani nu au reusit sa faca lucruri de baza. Avem atatea cartiere fara apa curenta, canalizare si asfalt si ne autoproclamam oras de 5 stele. Dar lumea e multumita ca se dau milioane la echipa de fotbal si centrul arata bine.

  5. Să fim totuşi corecţi pentru că au fost consultări (cu arhitectul-şef în biroul acestuia) privind noul PUG şi au avut loc discuţii despre masterplan la nivelul unor ONG-uri, asociaţii şi alţi reprezentanţi ai societăţii civile (n.r. de bună calitate) pe tot parcursul anului trecut. La sfârşitul anului 2011 s-au promis nişte dezbateri pe cartiere. Nu ştiu dacă aceste CCC-uri au prezentat interes, aşa că nu puteţi reproşa aleşilor noştri omiterea vreunei etape din metodologia de aplicare. Tot ce s-a putut spune s-a spus. Prin 08.02.2012 s-a publicat pe portalul primăriei proiectul. Credeţi că la dezbaterea publică se va umple sala de consiliu? Speraţi să mai vină careva cu vreo propunere ca să îngraşe porcul acum în al 12-lea ceas? Să ştiţi că nici consilierii locali n-au văzut varianta finală. La şedinţa CL li se va pune sub nas ceva, vor vota şi până la promulgare poate apare orice. Nu ar fi prima dată când se votează ceva şi apare altceva în HCL…