Opinia Timisoarei

Licitatia pentru cea mai scumpa bucata de autostrada din Romania, de nici 10 km, intre Lugoj si Deva, ar putea fi deblocata. Anuntul CNAIR

TIMISOARA. Suspendata de luni bune, licitatia pentru cei 10 km ramasi in aer pe Autostrada Lugoj – Deva, ar putea fi deblocata.

CITESTE SI: Ministrul Transporturilor: ‘Suntem obligati sa finalizam Autostrada Lugoj-Deva, altfel pierdem banii europeni pentru tot ce am facut deja’. Cei nici 10 km ramasi in aer reprezinta cea mai scumpa bucata de autostrada din Romania, estimata la 300 de milioane de euro 

Reprezentantii Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere spun ca au ajuns la o intelegere cu antreprenorul italian care a castigat procesul impotriva Romaniei la Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, unde a cerut 50 de milioane de euro daune, dupa ce i-a fost reziliat abuziv contractul pentru aceasta lucrare.

Am avut o intalnire cu antreprenorul lucrarii si care avea niste pretentii in urma deciziei de la Paris. Am ajuns la un acord, pentru a se retrage din contract, astfel incat noi sa putem continua licitatia pentru Lugoj-Deva, lotul 2. A fost de buna credinta, a analizat si ne-a anuntat ca are disponibilitatea sa se retraga, chiar daca, potrivit deciziei instantei, putea intra acolo„, a declarat pentru Radio Romania Actualitati Mariana Ionita, directorul general al CNAIR.

Va reamintim, Autostrada A1 Lugoj – Deva, Lot 2 a fost contractata in 2013 cu constructorul italian Salini Impregilo, iar in acelasi an Agentia de Protectia Mediului aproba un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar in proiectul original, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele in doua.

Tunelurile „pentru ursi”, cum au mai fost ele numite, au fost adaugate astfel incat coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zona sa nu fie afectate si sectionate, practic, de noua sosea de mare viteza.

CNAIR a improvizat o decizie si a cerut in 2015 constructorului sa faca un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a sucit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv ca „sunt prea scumpe” – lucru neacceptat la nivel european.

In vara lui 2017, dupa ce la inceputul anului a incercat fara succes sa schimbe strategia CNAIR si sa renunte la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se stiau, practic, dinaintea contractarii lucrarilor pe Lotul 2), ministrul Razvan Cuc si seful CNAIR de atunci Stefan Ionita au tot facut vizite pe santierul lotului 2 Lugoj – Deva in care s-au plans in fata presei de constructor.

Pe 10 august 2017, CNAIR anunta rezilierea partiala a contractului pe lotul 2 al autostrazii Lugoj – Deva.

Abia in 2019 CNAIR a scos la licitatie restransa proiectarea tehnica si executia tunelurilor: 9,13 km de autostrada din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu doua benzi pe sens si banda de urgenta. Costul total estimat: 296 milioane de euro.

La scurt timp insa, licitatia a fost suspendata.

Exit mobile version