În perioada 10-14 noiembrie 2025, Universitatea Politehnica Timișoara a găzduit peste 35 de participanți internaționali pentru BIP-ul Erasmus+ (Blended Intensive Programme – un program de mobilitate care combină învățământul online cu o scurtă perioadă de mobilitate fizică într-o universitate străină), având ca temă „Design Trends: Between Tradition and Innovation”.
La eveniment participă atât studenți, cât și cadre didactice din cadrul universităților: University of Málaga, Spania, International Hellenic University, Grecia (prof.dr. Stelios Kouzeleas), American University of Skopje, Macedonia de Nord (prof. Bisera Eftimova, prof. Indji Derebej), Polytechnic Institute of Bragança, Portugalia (prof. Jacinta Casimiro da Costa), Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Croația, University of Rijeka, Croația și Universitatea Politehnica Timișoara.
Accentul principal al acestui program intensiv mixt a fost explorarea elementelor decorative din diverse regiuni ale lumii, dezvăluind caracteristicile lor locale și narațiunile culturale. Participanții au analizat modul în care aceste motive tradiționale pot fi păstrate și integrate în designul și arhitectura contemporană prin combinarea instrumentelor digitale inovatoare cu meșteșugurile tradiționale, cu un accent special pe tendințele creative emergente. Printr-o combinație de tehnici digitale de ultimă generație — precum scanarea și imprimarea 3D — și metode tradiționale, inclusiv turnarea în matrițe de ghips, programul oferă o platformă unică pentru a crea o punte între patrimoniul cultural și practicile de design orientate spre viitor, promovând atât conservarea, cât și inovația.
Luni, activitățile au debutat cu prezentările posterelor realizate în perioada pregătitoare online. Fiecare participant și-a expus cercetarea privind elementele decorative specifice orașului său, evidențiind originea, semnificația și contextul cultural al acestora. A fost o zi dedicată descoperirii diversității estetice și simbolice din diferite colțuri ale lumii.
Marți, ziua a început cu o analiză pe teren, în care participanții au avut ocazia să observe detalii arhitecturale și ornamente locale, conectându-le cu propriile cercetări. Discuțiile s-au axat pe modul în care aceste elemente tradiționale pot fi reinterpretate în contextul designului contemporan.
Miercuri a fost dedicată proceselor digitale: studenții au învățat să scaneze și să printeze 3D ornamentele studiate anterior, experimentând cu tehnologia pentru a traduce formele tradiționale în limbajul designului actual.
Joi, participanții s-au concentrat pe dimensiunea tradițională a programului. Fiecare echipă a avut ocazia să toarne în ghips un ornament, aplicând tehnici meșteșugărești clasice și redescoperind valoarea proceselor manuale. Prin această activitate, participanții au experimentat direct legătura dintre cunoașterea tradițională și posibilitățile contemporane de reinterpretare, explorând modul în care materialitatea și gestul manual pot completa instrumentele digitale.
Participanții, organizați în șase grupe mixte, fiecare formată din câte un student din fiecare țară parteneră, au primit provocarea de a răspunde la o întrebare centrală: care este viitorul ornamentului în raport cu tradiția și inovația?
Fiecare echipă și-a prezentat ideile printr-un pitch, evidențiind abordările interdisciplinare și viziunile proprii asupra modului în care patrimoniul decorativ poate fi reinterpretat în designul viitorului.
Vineri, programul s-a încheiat cu o vizită de studiu în orașul Oradea, un adevărat muzeu în aer liber, renumit pentru bogăția și diversitatea stilurilor sale arhitecturale, participanții având ocazia să descopere clădiri reprezentative în stil secession, eclectic, baroc și neoromânesc, analizând detalii decorative și soluții estetice specifice fiecărei epoci.
Această experiență a oferit un context real de observare a modului în care ornamentul se integrează în țesutul urban și cum tradițiile locale pot deveni surse de inspirație pentru creația contemporană. Vizita a constituit o încheiere simbolică a programului, reunind cunoștințele teoretice, experiențele practice și reflecțiile culturale acumulate de-a lungul întregii săptămâni.
Acest proiect reprezintă primul BIP al Facultății de Arhitectură și Urbanism din cadrul Universității Politehnica Timișoara și a fost coordonat de către conf.dr.arh. Cristina-Maria Povian și conf.dr.arh. Anamaria-Andreea Anghel având sprijinul colaboratorilor Mihai Moldovan (Heritage Timișoara), Răzvan Dinu (CyberScanning), sculptor Nagy Attila, a cadrelor didactice Diana Giurea, Drăgan Dragomir, Irina Mohora, Ștefania Dănilă, Ioana Tănase, Alin Fulop, dar și a studenților voluntari de la Facultatea de Arhitectură și Urbanism: Liza Chhay, Ana-Maria Crișan, Denisa Costescu, Norbert Petrovici, Carmen Mirela Filiomn, Maria Năstăsoiu, Bianca Drăgușin, Angel Komaromi, Daiana Truică, Rebeca Nistor și Tănase Alidea-Anastasia.

