Opinia Timisoarei

Infectatii simptomatici care ajung la Urgente vor face teste rapide de COVID, pe langa testarea RT-PCR. Noi reguli pentru asimptomatici

Bolnavii cu simptome de COVID-19 care ajung la Urgente vor fi testati si cu teste rapide de detectie a antigenelor SARS CoV-2, in functie de rezultat urmand sa fie izolati, mentinuti in zona tampon sau trimisi acasa, pana la aflarea rezultatului testului RT-PCR.

CITESTE SI: Un nou focar de infectie cu coronavirus la Spitalul Judetean Timisoara. Avem 16 active in judet. Unde a crescut numarul de imbolnaviri

CITESTE SI: Cel mai mare numar de morti infectati cu COVID, in 24 de ore, in Timisoara si in judet. 7 decese si peste 300 de noi imbolnaviri. In ce localitati sunt ultimele cazuri 

CITESTE SI: A murit un copil infectat cu COVID. Sunt peste 5000 de noi imbolnaviri cu coronavirus si 107 decese, in Romania. Avem 318 noi cazuri si in Timis 

Persoanele confirmate cu noul coronavirus prin testul RT-PCR trebuie sa informeze medicul de familie, care le va lua in evidenta si le va monitoriza starea de sanatate, urmand sa transmita fisa de monitorizare catre DSP. Dupa evaluarea telefonica de catre medicul de familie, se va stabili daca pacientul poate ramane acasa, daca trebuie sa fie evaluat in spital sau daca necesita internare. Totodata, avand in vedere ca medicii de familie vor prelua monitorizarea pacientilor asimptomatici, se va modifica fluxul informational utilizat in raportarea datelor referitoare la infectia cu virusul SARS CoV- 2.

Ministrul Sanatatii, Nelu Tataru, a aprobat un Ordin privind modificarea si completarea Ordinului ministrului sanatatii nr. 1.513 / 2020 pentru aprobarea planurilor privind modalitatea de aplicare de catre directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, de catre Institutul National de Sanatate Publica, de catre unitatile sanitare, precum si de catre serviciile de ambulanta judetene si Serviciul de Ambulanta Bucuresti-Ilfov si de medicii de familie a masurilor in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic de infectare cu virusul SARS-CoV-2

Conform documentului, pacientul pozitiv SARS COV 2 nu mai trebuie retestat RT-PCR timp de 90 de zile de la vindecare, cu exceptia persoanelor cu imunodepresii severe sau a celor care dezvolta simptomatologie clar sugestiva. Daca retestarea totusi se petrece, un rezultat pozitiv in perioada de 90 de zile de la vindecare nu poate fi considerat o noua infectie, cu exceptia persoanelor cu imunodepresii severe sau a celor care dezvolta simptomatologie clar sugestiva.

Pentru triajul simptomaticilor, conform definitiei de caz, in UPU/CPU, avand in vedere necesitatea de a descongestiona cat mai rapid, dar si in siguranta, aceste zone s-a creat cadrul legal pentru utilizarea testelor de detectie a antigenelor SARS CoV-2. Concomitent cu testul rapid se va face si recoltare pentru RT-PCR. Pacientii cu rezultat pozitiv la testul rapid vor fi izolati imediat in zonele Covid; pacientii cu rezultat negativ la testul rapid vor fi mentinuti in zona tampon daca prezinta simptome care necesita spitalizare; daca nu necesita spitalizare, acestia vor fi lasati la domiciliu pana la primirea rezultatului RT-PCR. Pentru asimptomatici nu se recomanda la acest moment utilizarea testelor rapide„, arata Ministerul Sanatatii.

Pana la confirmarea infectiei cu o boala infectocontagioasa, persoanele cu semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz se izoleaza la domiciliu sau la o alta locatie aleasa, avand obligatia de a contacta si informa medicul de familie despre ipoteza in care se afla, inclusiv cu privire la locul in care au decis sa se izoleze. Medicul de familie are obligatia luarii in evidenta si monitorizarii starii de sanatate a persoanelor respective si transmite directiei de sanatate publica fisa de monitorizare a persoanei izolate pe baza Fisei de monitorizare.

Ordinul de ministru prevede si modificari ale traseului pacientului depistat pozitiv la noul coronavirus.

Astfel, toti pacientii depistati la testarea RT-PCR cu rezultat pozitiv pentru SARS-CoV-2 au obligatia de a contacta si informa medicul de familie despre ipoteza in care se afla, inclusiv cu privire la locul in care au decis sa se izoleze. Medicul de familie are obligatia luarii in evidenta si monitorizarii starii de sanatate a persoanelor respective si transmite directiei de sanatate publica fisa de monitorizare a persoanei izolate„, precizeaza MS.

In urma evaluarii telefonice a medicului de familie, pe baza chestionarului prevazut in Fisa de monitorizare, pacientii vor fi incadrati in urmatoarele categorii clinice:

a) Pacienti asimptomatici sau cu simptome usoare, care nu necesita internare – se pot izola la domiciliu sau la locatia declarata, in situatia in care declara ca are conditii de izolare, sau intr-o locatie alternativa atasata unei unitati sanitare, ori in spatii special desemnate in cazul in care nu are conditii de izolare; in cazul izolarii la domiciliu sau in locatia declarata de pacient, medicii de familie vor monitoriza zilnic starea de sanatate. Acesti pacienti asimptomatici/simptomatici cu forme usoare ce au incheiat perioada de izolare de 14 zile de la data primului test pozitiv, declarati vindecati fara al doilea test de control, isi pot relua activitatile curente si profesionale cu pastrarea distantarii si purtarea mastii acasa si la locul de munca pentru inca 10 zile, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

b) Pacientii simptomatici cu factori de risc, la recomandarea medicului de familie, la solicitarea si cu acordul lor vor fi transportati prin intermediul SAJ/SABIF, la spitalele prevazute in Ordinul ministrului sanatatii nr. 555/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, unde vor fi evaluati clinic, prin teste de laborator, si, daca se considera necesar, examinare radiologica pulmonara sau examen computer tomografic. Evaluarea se poate face prin internarea pacientului, prin spitalizare de zi, sau fara internarea pacientului (consult si examene paraclinice la camera de garda/UPU/CPU).

c) Pacientii simptomatici cu forme medii sau severe vor fi internati, cu acordul lor, in spitale de faza I sau II care au in structura sectii de terapie intensiva sau in spitale suport, in cazul in care spitalele de faza I sau II nu au sectii de terapie intensiva, perioada de internare fiind stabilita de medicul curant.

in document sunt prevazute si criterii de internare si externare pentru pacientii cu COVID-19, in functie de severitatea cazului si de prezenta/absenta factorilor de risc pentru COVID-19.

Astfel:

a) pacientii asimptomatici cu factori de risc pot fi izolati in spitale de faza I, faza a II-a sau spitale-suport recomandarea medicului de familie, la solicitarea si cu acordul lor.

Pacientii asimptomatici cu factori de risc care sunt pozitivi la testul de control pot fi externati si mai devreme de 10 zile, dupa cel putin 72 de ore de absenta a oricarui simptom COVID-19, daca medicul curant considera oportun pe baza criteriilor clinice si paraclinice, cu conditia izolarii la domiciliu sau la locatia declarata de pacient pana la implinirea celor 14 zile ale perioadei de izolare, care se calculeaza de la data recoltarii primului test pozitiv, fara a fi obligatorie o a doua testare de control.

Monitorizarea starii de sanatate a pacientului pe perioada izolarii la domiciliu sau la locatia declarata de persoana se face de catre medicul de familie, zilnic, telefonic, prin consultatie medicala la distanta. Pentru pacientii care nu sunt inscrisi pe lista unui medic de familie, monitorizarea zilnica este efectuata de catre directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti.

Medicul de familie va declara pacientul vindecat pe baza rezultatelor monitorizarii zilnice, prin consultatia medicala la distanta, considerand drept criterii de vindecare absenta manifestarilor clinice pe parcursul perioadei de monitorizare. Starea de vindecat va fi comunicata in scris prin scrisoare medicala transmisa prin utilizarea mijloacelor de comunicare electronica la distanta directiei de sanatate publica judetene/a municipiului Bucuresti, care are obligatia introducerii statutului de vindecat in platforma Corona-forms in decurs de 24 de ore de la primirea scrisorii.

Pacientii cu afectiune renala care necesita dializa si care sunt pozitivi la proba de control pot fi mentinuti internati pana la 14 zile, in vederea asigurarii accesului la dializa (procedura care nu poate fi efectuata in conditii de izolare la domiciliu).

b) Pacientii simptomatici cu forme medii sau severe vor fi internati, in spitale de faza I sau a II-a care au in structura sectii de terapie intensiva sau in spitale-suport, in cazul in care spitalele de faza I sau a II-a nu au sectii de terapie intensiva. Internarea trebuie sa dureze pana cand sunt indeplinite toate criteriile urmatoare: cel putin 14 zile de la data recoltarii primului test pozitiv si lipsa febrei pentru cel putin 72 de ore si ameliorarea simptomatologiei. Testarea de control RT-PCR se va efectua dupa indeplinirea criteriilor mai sus mentionate.

Pacientii cu rezultat pozitiv pentru ARN SARS-CoV-2 la testul de control pot fi externati daca medicul currant considera oportun pe baza criteriilor clinice si paraclinice, cu indicatii de izolare la domiciliu sau la locatia declarata de persoana pentru o perioada stabilita de medicul curant. Pacientii cu test de control negativ pentru ARN SARS-CoV-2 sunt declarati vindecati la externare de catre unitatea sanitara, iar cei carora li s-a recomandat izolarea sunt declarati vindecati de catre medicul de familie, la incheierea perioadei de izolare recomandate. in situatia in care acesti pacienti nu au medic de familie, vindecarea va fi declarata la terminarea perioadei de izolare de catre medicul curant care a tratat cazul respectiv. Unitatea sanitara unde a fost tratat pacientul are obligatia introducerii statutului de vindecat in platforma Corona-forms in decurs de 24 de ore de la externare.

Monitorizarea starii de sanatate a pacientului pe perioada izolarii la domiciliu sau la locatia declarata de persoana se face de catre medicul de familie, zilnic, prin consultatie medicala la distanta. Pentru pacientii care nu sunt inscrisi pe lista unui medic de familie, monitorizarea zilnica este efectuata de catre directia de sanatate publica judeteana/a municipiului Bucuresti.

Pacientii care prezinta sechele post-COVID-19 dupa externare (dispnee, fatigabilitate, tulburari neurologice si altele) vor trebui monitorizati in continuare atat de medicul de familie, cat si in servicii de specialitate, cu controale regulate ale functiei pulmonare, cardiace, computer tomografie, test de mers, alte investigatii considerate necesare de medicul curant.

Dupa 14 zile de la data recoltarii primului test pozitiv, pentru pacientii declarati vindecati de COVID-19, la reintrarea in colectivitate (loc de munca, unitate de invatamant etc.) nu este necesar aviz epidemiologic si nici solicitarea unui test negativ pentru ARN SARS-CoV-2.
Totodata, MS anunta ca, de saptamana viitoare, se modifica fluxul informational utilizat in raportarea datelor referitoare la infectia cu virusul SARS CoV- 2, prin actualizarea platformei informatice de colectare a datelor.

Avand in vedere ca medicii de familie vor prelua monitorizarea persoanele asimptomatice infectate cu noul coronavirus, dar si pentru reducerea timpilor in colectarea si corelarea datelor furnizate de autoritatile si institutiile implicate, precum si reducerea timpului de informare a persoanelor testate, a fost aprobat Ordinul ministrului Sanatatii pentru aprobarea fluxului informational utilizat in raportarea datelor referitoare la infectia cu virusul SARS CoV- 2.

„Actualizarea fluxului informational va reduce timpii de raspuns a directiilor de sanatate publica si va imbunatati colaborarea dintre acestea si persoanele infectate sau care fac parte din anchetele epidemiologice. Persoanele care au fost testate vor afla in timp real rezultatul testelor, de asemenea deciziile emise de DSP vor fi transmise automat din sistemul informatic, nemaifiind necesara contactarea DSP-ului. De asemenea se va facilita colaborarea cu medicii de familie. Masurile sunt luate pe baza experientei acumulate in cele 8 luni de gestionare a pandemiei, dar si in conformitate cu noile prevederi legislative”, a declarat Nelu Tataru, ministrul Sanatatii.

Conform documentului, probele transportate la laboratoarele care realizeaza testarea RT-PCR vor fi insotite de un Formular de insotire a probei recoltate cu cod emis anterior de Directia de Sanatate Publica (DSP).

Pentru toate probele recoltate (la cerere sau conform metodologiei), laboratoarele vor introduce in platforma informatica toate datele din formularele, precum si rezultatele testelor dupa fiecare transa de lucru, in maxim 24 ore de la primirea probei la laborator.

Responsabilitatea pentru alocarea probelor prelevate conform metodologiei catre laboratoare revine fiecarui DSP aferent. Directorul executiv al fiecarui DSP se asigura de alocarea probelor, astfel incat toate probele sa fie procesate in maxim 24 ore. Pentru situatia in care capacitatea de testare dintr-un judet este depasita, se va realiza relocarea probelor in alte judete de catre coordonatorul regional stabilit.

Rezultatele probelor vor fi transmise automat din aplicatia informatica prin SMS si email persoanelor testate. in cazul in care pentru persoana testata nu exista date relevante de contact, responsabilitatea transmiterii rezultatului revine entitatii care a dispus recoltarea, respectiv entitatile la care s-a efectuat testarea.

Buletinele de analiza pozitive vor fi transmise in mod automat prin email si mesaj text, medicului de familie al persoanelor testate, pentru a fi luate in evidenta.

in cazul in care o persoana testata nu are medic de familie, aceste informatii sunt transmise catre DSP, aceasta avand responsabilitatea de a monitoriza cazul.

Directiile de Sanatate Publica (DSP) au obligatia de a identifica si de a confirma in urma anchetei epidemiologice contactii directi ai fiecarei persoane testate pozitiv.

Toate persoanele identificate a fi contacti directi ai fiecarei persoane cu rezultat pozitiv vor fi introduse in aplicatia informatica de catre DSP.

Decizia de carantinare va fi generata automat, imediat dupa completare, din aplicatia informatica si va fi transmisa fiecarei persoane, cat si a medicului de familie al acesteia.

in cazul pacientilor pozitivi, decizia de izolare va fi completata in aplicatia informatica de catre DSP in maxim 24 ore. Dupa completare, aceasta va fi transmisa in format electronic, prin email din aplicatia informatica, atat medicului de familie / medicului desemnat de catre DSP, cat si pacientului.

Dupa 14 zile de la luarea in evidenta ca persoana confirmata, pentru persoanele izolate la domiciliu sau in locatii dedicate si monitorizate de medicii de familie, respectiv medicii alocati de DSP, in absenta schimbarii statusului acestora, fisa pacientului se va inchide in mod automat in aplicatia informatica sub statusul de “ vindecat”.

Pentru toti pacientii pozitivi internati, unitatile spitalicesti au obligatia de a completa formularul corespunzator (fisa de spital) din aplicatia informatica, in primele 12 ore de la internare.

La externare, unitatea spitaliceasca are obligatia ca in maxim 24 ore sa completeze in fisa de spital din aplicatia informatica, statusul pacientului: vindecat, transferat sau izolat la domiciliu.

Unitatile spitalicesti au obligatia raportarii imediate a deceselor Covid in baza definitiei de caz catre DSP.

Orice laborator autorizat de catre DSP, dar neinclus in Programul National de Sanatate, care efectueaza teste RT-PCR pentru SARS-CoV-2 are obligatia de a transmite in aceleasi termene, buletinele de analiza, electronic, catre DSP si INSP, precum si datele statistice solicitate catre INSP.

Pana saptamana viitoare, Ministerul Sanatatii si STS vor organiza sesiuni de pregatire regionale cu toate institutiile implicate.

Exit mobile version