Opinia Timisoarei

Incep lucrarile de reabilitare a zonei Cetate. Din 2015, zece strazi vor deveni pietonale, iar soferii vor avea accesul interzis. Vezi ce presupune proiectul Primariei Timisoara!

TIMISOARA. S-a semnat proiectul pentru reabilitarea zonei Cetate din Timisoara, iar muncitorii vor incepe treaba chiar din luna iunie a acestui an. Primarul Gheorghe Ciuhandu a anuntat ca incepand din 2015, circulatia va fi inchisa masinilor, iar timisorenii se vor plimba la pas pe 10 strazi din centrul istoric al orasului.

Centrul Timisoarei se va transforma intr-un imens santier incepand din vara acestui an. Cel putin pentru cativa ani, cei care se vor plimba prin Piata Unirii, Libertatii, Sfantu Gheorghe si Tarcului vor vedea multe utilaje, vor fi nevoiti sa respire mult praf si sa ocoleasca strazile in lucru.

Lucrarile se vor executa treptat, cu aproape 70 de milioane de lei. Pana la finalizarea acestora, decembrie 2014, ar trebui sa fie complet reabilitate 10 strazi in zona Unirii: Sergent Constantin Musat, Vasile Alecsandri, Lucian Blaga, Florimund Mercy, Franceso Grisselini, Fara Nume 2, Radu Negru, Eugeniu de Savoya, General Praporgescu si Enrico Carusso. In plus, vor fi schimbate aproape in intregime pietele, Sfantu Gheorghe, Libertatii si Tarcului, exceptie facand Piata Unirii, care va ramane la fel. Se vor face insa si aici sapaturi, pentru inlocuirea retelelor subterane. Dupa reabilitare, terasele vor continua sa existe in Piata Unirii, fiecare avand utilitatile separat.

„Piata Libertatii nu va mai avea zonarea oblica pietonala, ci va fi un desen central, in jurul statuii. Va fi o zona minerala, fara sa eliminam deloc niciun fel de arbor. Ramane acelasi microclimat, desi desenul ei se schimba complet. Nu va exista diferentiere intre zona vehiculara si cea pietonala”, a declarat Aura Junie, sefa Directiei de Dezvoltare Primaria Timisoara.

Potrivit proiectului, se vor monta bolarzi la intrarile in zona, care va deveni pietonala, pentru a permite accesul dirijat, doar pentru riverani, pompieri, salvare si pentru aprovizionarea magazinelor si localurilor din zona.

Nu vor lipsi rastelurile pentru biciclete si pravaliile cu mijloace de transport in comun pe doua roti de inchiriat, pentru ca timisorenii sa se plimbe cu bicicleta prin intreaga piata. In plus, proiectul prevede schimbarea intregului mobilier urban din zona, iar subsolurile cladirilor istorice ar urma sa fie transformate in spatii comerciale. Pentru asta, intreaga retea de termoficare va fi scoasa din subteran si trecuta la nivelul strazii, ceea ce inseamna ca timisorenii care locuiesc in zona ar putea ramane o buna perioada de timp fara caldura.

„Avem un grafic de realizare a lucrarilor, defalcat, incepand din luna iunie 2012 pana la finele lui 2014. E o lucrare de mare anvergura, care evident ca o sa streseze multa lume si o sa creeze anumite incoveniente in zona centrala”, a declarat primarul Gheorghe Ciuhandu.

Contractul pentru reabilitarea zonei Cetate a fost semnat in 29 decembrie 2011. „Toata zona descrisa va fi organizata in asa fel incat circulatia vehiculara va fi doar accidentala, pe perioada noptii pentru riverani sau pentru masinile de interventie, cu carduri de acces personalizate. Pavimentul strazii va fi unul la nivel, deci fara denivelari intre zona vehiculara si trotuare. Toata zona va fi trotuar. Va fi doar o diferentiere de desen a pietrei, care va face diferenta intre zonele pietonale si cele accidental vehiculare. Toata infrastructura, retea apa-canal, electrificare, gaze, telecomunicatii, va fi refacuta, complet”, a mai spus Aura Junie.

Ca si noutate, toate retelele de telecomunicatii vor fi inlocuite cu fibra optica, mai spune Aura Junie. Va fi primul tronson din City Net pe care Primaria Timisoara il va realiza. In acelasi timp, vor continua si lucrarile de reabilitare a cladirilor istorice din zona Cetate.

„Ne asteptam sa demaram mai multe lucrari decat ne-am propus, pentru ca daca vom da de situri arheologice, va trebui sa blocam zona si sa demaram in alta parte. Deci acest grafic este unul de intentie, care se va schimba mai mult ca sigur”, a completat Junie.

Conform graficului, in iunie 2012 ar urma sa se faca lucrari la: Piata Libertatii – 12 luni perioada de executie, Piata Sfantu Gheorghe – 18 luni perioada de executie, strada F. Mercy – 12 luni perioada de executie, strada Fara Nume – 6 luni perioada de executie, strada General Praporgescu – 6 luni perioada de executie si strada E. Carusso – 6 luni perioada de executie.

In luna septembrie 2013 vor demara lucrarile de reabilitare pentru Piata Unirii, cu executia in 12 luni, dar si pentru Piata Tarcului, din spatele Tribunalului Timis, cu executia in 9 luni.

In decembrie 2013 vor incepe lucrari pentru strada Vasile Alecsandri – 12 luni executia, strada Lucian Blaga – 6 luni executia si strada Eugeniu de Savoya – 12 luni executia.

In iunie 2014 vor demara lucrarile la strada F. Griselini, cu executia in 9 luni, iar in septembrie 2014 la strazile Serg. C. Musat – 6 luni executia si Radu Negru – 6 luni executia.

„Doar pe aceste strazi se incepe, e mai mult de jumatate din Cetate, pentru ca tehnic nu se poate pe mai mult, pentru ca zona e locuita. Oamenii oricum vor fi deranjati de lucrari. Este absolut normal si uman sa o facem etapizat ca sa asiguram accesul in zona respectiva, pentru ca oamenii nu mai pot ajunge la casa. Sapatura e din casa in casa, nu e doar pe carosabil, este pe toata latimea strazii”, a mai explicat Aura Junie.

Cat despre locuri de parcare, in proiect se mai specifica si ca „parcarea in jurul zonei pietonale sa fie regandita si reglementata”. Primarul Gheorghe Ciuhandu si-ar dori insa sa se amenajeze parcari in jurul zonei istorice a orasului.

„Intr-o perspectiva care excede durata asta pana in decembrie 2014, noi am avut deja discutii privind parcarile. Noi le-am recomandat a fi la marginea acestei zone protejate, care in ultima instanta va deveni zona pietonala, dar nu de azi pe maine, ci in timp. Intr-un studiu pe care l-am prezentat noi se recomanda o parcare in zona Oituz, una in zona Parcului Botanic, parcarea din Piata 700, mai este o zona la proximitatea Muzeului Banatului, in zona asa zisului Parc Civic, Statuia lui Bratianu sau catre magazinul Bega, unde este spatiu verde, unde se poate face o parcare subterana si apoi sa se acopere din nou cu spatiu verde”, a conchis Gheorghe Ciuhandu.

Valoarea proiectului este de 65.588.177 de lei, din care de la Uniunea Europeana vor veni 42 milioane de lei, de la Guvernul Romaniei 9,2 milioane de lei, iar din bugetul local vor fi folositi 1,9 milioane de lei, plus 12,4 milioane de lei ca si TVA.

CITESTE SI: Pana in 2015, zece strazi din zona Cetate din Timisoara vor fi inchise circulatiei. Locul masinilor va fi luat de terase

Exit mobile version