Expertizele care releva starea proasta a pistei Aeroportului International Timisoara, dosite timp de 4 ani de fosta conducere a societatii

Administratia Aeroportului International “Traian Vuia” din Timisoara a dispus, ieri, declansarea unei anchete interne care vizeaza motivele care au stat la baza blocarii, timp de patru ani, de catre fosta conducere a institutiei, a unor expertize tehnice referitoare la gradul de siguranta a pistelor de decolare, cailor de rulare si platformelor de stationare a avioanelor.

Executate in 2005 si 2006 de catre institute de cercetare agreate de Ministerul Transporturilor, expertizele contin date si informatii extrem de importante pentru siguranta celei mai mari porti aeriene din vestul tarii, care ar fi trebuit comunicate de urgenta companiilor care operau pe Aeroportul International Timisoara, Autoritatii Aeronautice Romane si Ministerului Transporturilor.

Din motive greu de explicat, fostul director general, Dan Idolu, si directorul operational, Marian Chivu, au secretizat informatiile din cele doua expertize, preferand sa pastreze tacerea asupra problemelor de infrastructura la aeroportul timisorean.

Mai mult, in Manualul de aerodrom au inclus si pastrat date tehnice nereale, care nu coincideau cu cele din expertizele tehnice in discutie.

“Este o chestiune extrem de grava, pe care Codul Aerian o pedepseste cu ani grei de inchisoare! Spre exemplu, companiile aviatice trebuie sa stie foarte exact care este capacitatea portanta a pistei, altfel exista riscul ca, la aterizare, o aeronava mai grea sa se infunde in pista. Cu acesti indicatori nu se poate juca nimeni! In general, conteaza marimea avionului, dar si numarul de roti. Este important cum este repartizata greutatea pe roti, pentru a sti cum te raportezi la capacitatea portanta, la rezistenta pistei. Nu ai voie sa ascunzi datele reale si sa strecori in manualul de prezentare al aeroportului cifre umflate. Oricand se poate intampla un dezastru!”, ne-a declarat confidential unul dintre fostii dispeceri de pe Aeroportul International Timisoara.

Capacitatea portanta a pistei Aeroportului Timisoara, supraevaluata in Manualul de aerodrom

in anul 2005, in baza contractului nr. 214/5869/2005, Institutul de Cercetari in Transporturi INCERTRANS, apartinand Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, a realizat un studiu detaliat al infrastructurii de trafic de pe Aeroportul International Timisoara. “Expertiza capacitatii portante actuale a sistemelor rutiere pe Aeroportul International Timisoara. Etapa II – Acostamente pista decolare/aterizare, calea de rulare A, calea de rulare B si platforma de stationare” cuprindea aproape 100 de pagini si releva, cu ajutorul graficelor comparative, starea pistelor, cailor de rulare si a platformelor de stationare a avioanelor.

La nici un an distanta, in aprilie 2006, s-a semnat un alt contract de expertizare tehnica a pistelor (nr. 4576/3729) cu Institutul de Proiectari pentru Transporturi Auto, Navale si Aeriene IPTANA – SA Bucuresti. Specialistii din capitala au facut masuratori, evaluari si diverse teste tehnice si au elaborat „Studiul suprafetelor de miscare la Aeroportul International Timisoara. Structuri rutiere aeroportuare”, o alta lucrare de referinta de aproape 150 de pagini. Ambele au fost predate conducerii de atunci a Aeroportului Timisoara, cu recomandarea expresa ca datele sa fie comunicate operatorilor aerieni si autoritatilor centrale. Acest lucru nu numai ca nu s-a intamplat, dar in Manualul de aerodrom au aparut alte date, mult imbunatatite. Spre exemplu, in cele doua expertize capacitatea portanta a pistei de decolare/aterizare (PCN) a fost calculata la o valoare de 47 R/C/W/T pe tronsonul 0 – 2500 m si 32 R/C/W/T pe ultima portiune, respectiv tronsonul 2500 – 3500 m. Paradoxal, in Manualul de aerodrom al Aeroportului International Timisoara, la capitolul “Caracteristici fizice ale aerodromului si informatii conexe”, pag. 24, apare o capacitate portanta putin ajustata, respectiv 49 R/C/W/T. Cu alte cuvinte, rezistenta pistei a fost “imbunatatita” din pix, oferindu-se date nereale potentialelor companii aviatice partenere. Practic, s-a deschis poarta spre aterizarea unor aparate de zbor foarte grele, din categoria Boeing-urilor, desi rezistenta pistei nu ar fi permis acest lucru.

„S-a pus in pericol viata a milioane de calatori!”

Cornel Samartinean

Cornel Samartinean

Daniel Idolu

Daniel Idolu

M-am autosesizat si am dispus o ancheta interna, pentru a vedea motivele financiare sau de alta natura care au dus la ascunderea celor doua expertize si prezentarea unor date nereale in Manualul de aerodrom. Dupa terminarea verificarilor, voi sesiza organele de urmarire penala. Timp de patru ani, prin dosirea celor doua studii, s-a pus in pericol viata a milioane de calatori, dar si siguranta avioanelor care au aterizat aici. Au fost indusi in eroare, prin tainuirea de informatii, atat operatorii aerieni, cat si Autoritatea Aeronautica si Ministerul Transporturilor”, ne-a declarat actualul director general al aeroportului, Cornel Samartinean.

De partea cealalta, fostul director general, Dan Idolu, spune ca in toti anii cat a condus societatea a monitorizat foarte atent starea pistei de decolare/aterizare si ca s-a functionat in baza certificatelor de exploatare emise in fiecare an de Autoritatea Aeronautica. „Nu vreau sa intru intr-o polemica si sa intreb actuala conducere de ce si-a amintit de starea necorespunzatoare a pistei acuma, la aproape noua luni de la instalare, cand vine iarna. In aviatie, se iau masuri preventive, nu retroactive. Se tot vorbeste de capacitatea portanta, dar putini stiu ca pistele de la Timisoara si Otopeni sunt cele mai groase din tara, de aproximativ 40 de centimetri. in conditiile in care pista face parte din proprietatea publica a statului, s-au tot asteptat bani de la buget pentru reparatii, insa, in ultimii ani, acestia nu au venit. Nu vreau sa ne razboim prin presa, aeroportul e locul unde am muncit 29 de ani, de aceea sunt alaturi de actuala conducere si le doresc succes in rezolvarea problemelor cu care se confrunta”, ne-a declarat Dan Idolu.

Conform Codului Aerian, art. 106, „Comunicarea de informatii, stiind ca acestea sunt false, daca prin acest fapt se pericliteaza siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 10 ani”.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Poate incepem sa aflam de ce tragea cu dintii fostul director sa ramana in functie!

  2. pai si cu idolu a fost pe mana ostafriciuc ala ?
    poate da pe goarna idolu tot ce stie despre afacerile din aeroport ale fostului tovaras, rezerva de cadre la comitetuljudetean PCR, actual domn ostafriciuc

  3. Vorba lu IDOLU dupa fix noua luni s-a trezit domn CHILOTE si a constatat ca n-avem portanta. Probabil ca a asteptat sa se nasca un omnipotent om de afaceri sa vina sa ne faca pista. Acu intelegem de ce si-a retras IORDACHE megasuperavioanele de la Timisoara, sa nu se cufunde in cea mai solida infrastructura din tara.

  4. Raspuns gresit. Nu a dotat avioanele cu cauciucuri de iarna J.

  5. Vine, vine, iarna. Ca si propunere de afacere ii recomandam intaiului chilotar al tarii sa doteze angajatii cu desuuri antiderapante J, ciorapi cu gluga, ochelari de soare cu degivrare rapida si sa serveasca cafea imbunatatita la scara avionului.

  6. Din ciclu sa manipulam poporu cu televizoru, acest articol este o tentativa ordinara de denigrare a fostului director care a condus cu cinste timp de 29 de ani aeroportul.Cum puteti domnilor sa ziceti ca nu s-a ocupat de pista cand a strans peste un milion de euro pentru reparatii. Daca voi n-ati fost in stare sau n-ati vrut sa incepeti lucrarile pentru ca nu va ajunge partea de casacaval va ascundeti in spatele unor dosare stufoase in care prezentati date pe care numai voi le intelegeti. Sapa groapa Samarti-nene ca poate te afunzi in ea ca avioanele imaginare in pista de beton.

  7. Imi este frica sa mai zbor de la Timisoara. Sa ma lamureasca cineva daca mi-a fost pusa viata in pericol ca si a altor milioane de calatori.

  8. Nu te teme fiule, domnul este cu tine. Daca 9 luni s-a ascuns adevarul directorul are o singura optiune. Sa-si dea demisia!

  9. Nu cifrele aeroportului sunt umflate, ci labarul de Coiote mai urat decat ugly. Pitiponcu vrea sa conduca judetu din turnul de control al aeroportului. Domnu Brendu, aloo, ce faceti, dormiti?!.

  10. Se incearca decredibilizarea infrastructurii judetului Timis,auto,ferovioara,aeriana,pentru a se indrepta atentia in directia orasului vecin si rival,Arad…Ce este de condamnat,este ca acest lucru se face de catre cei ce conduc Judetul Timis.
    Domnilor din presa..de ce nu le spuneti romanilor,dar mai ales timisorenilor cine sunt cei care au cumparat Aeroportul din Arad?!!!..interesele cui sunt in mutarea Regionalei CFR din Timisoara la Craiova?..cine a modificat,usor,traseul autostrazii Arad-Timisoara pentru expropierea terenului privat?..or fi iarasi aceiasi?..Oastaficiuc,Popovici,Seculici,Falca si Pistru?sau mai sunt si altii??????
    Noroc ca Bega NU TRTECE PRIN ARAD!!!!!

  11. Bunul Samaritean, acest Samartinean. S-a trezit acum, dupa lupte seculare, care au durat 9 luni, sa demaste actiunile ilegale ale fostului! De ce nu vorbeste de propriile actiuni? De ce nu vorbeste despre cum a trecut Comisia Europeana cu nasul la sarmale mai rapid decat prin sistemul de supraveghere? Sau despre cata pizza vom manca in asteptarea avioanelor lui Iordache? Sau despre cat de rapid s-a miscat el in ceasul al doispelea incercand sa rezolve ce nu a facut 8 luni?

    • Laudarosul de Tarnaveni si-a scos la inaintare super realizarile! Nu l-a invatat mama sa nu minta ca-i va creste nasul. O sa lovesti cu el scara avionului, samartinene daca mai continui in ritmul asta!

      • Pe principiul, prostul nu e prost destul, daca nu e si fudul, asa a manageriat acest super Don Chilote aeroportul Timisoara.

  12. Orice om normal isi da seama ca raspunsul galant acordat de fostul director Idolu este un semnal ca toata super mascarada asta initiata de Chilotar are accente de minciuna si miros de bani multi pe vremurile astea de criza. La fel cum orice om acuzat pe nedrept si amenintat cu inchisoarea ar raspunde cu actionarea in judecata! Lasa-ne, mai Pinochio!

  13. Titlul articolului este tendentios si ma face sa cred ca ascunde o mare manipulare si niste interese obscure. Daca expertiza prezenta starea CATASTROFALA a aeroportului si riscurile URIASE pentru siguranta, atunci cum de mai este in functiune si cum de a fost functional timp de 4 (PATRU) ani. 4x365zile=1460 zile cu cate zece decolari si aterizari pe zi, face 1460zile x 10 = 14600. Deci au fost „evitate” 14600 de accidente aeronautice? Imbecililor!