Opinia Timisoarei

Dominic Fritz, explicatii despre cum a ‘deblocat’ Drumul Boilor, la Timisoara: CNAIR sa proiecteze si sa construiasca sensul giratoriu de la intersectia cu Centura Sud

TIMISOARA. Dupa o intalnire la Bucuresti, acum cateva zile, cu ministrul Transporturilor Catalin Drula, coleg de partid, primarul Timisoarei anunta ca a deblocat situatia complicata de pe Drumul Boilor. N-a dezvaluit atunci si detalii legate de solutia gasita, insa acum vine cu o precizare, facand si un… spirit de gluma pe seama denumirii.

Am discutat si cu ministrul Transporturilor, Catalin Drula, am discutat despre aceasta drama la drumul Boilor, un nume foarte potrivit. Se contureaza o solutie ca CNAIR sa introduca sensul giratoriu in proiectul lor si sa finanteze si constructia. CNAIR lucreaza la aceasta solutie si sper sa fie fezabila dupa analiza de la CNAIR„, a declarat Dominic Fritz.

Primarul Timisoarei nu a oferit si un orizont de timp pana la care se va putea trage o concluzie din analiza specialistilor de la Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care ar trebui sa refaca parte din proiect, iar aceasta nu va fi simplu de realizat in conditiile in care Centura Sud, cu care se intersecteaza Drumul Boilor, se construieste pe bani europeni, iar modificarile presupun o serie intreaga de demersuri, dincolo de alocarea de fonduri suplimentare.

Va reamintim, situatia este una complicata intrucat proiectul de amenajare pe Drumul Boilor e in linie dreapta, chiar s-a turnat asfalt in zona in care ‘taie’ traseul viitoarei sosele de Centura Sud, iar nicaieri nu a fost prevazuta realizarea unui sens giratoriu acolo unde se intalnesc cele doua drumuri. Mai mult, nimeni nu isi asuma cheltuiala cu o astfel de lucrare. Or asta ar insemna ca finalizarea soselei intre Mosnita Noua si Timisoara sa ramana blocata.

***

Va reamintim situatia de ‘noaptea mintii’ de pe traseul de infrastructura foarte asteptat la Timisoara – Drumul Boilor, un drum de nici 2 km ce ar usura viata soferilor care circula intre Timisoara si Mosnita, si nu numai.

Amenajarea soselei, inceputa in iulie 2019 si intarziata de tot felul de neajunsuri cauzate de mutarea unor stalpi de curent ai ENEl, s-a blocat intr-o problema cu adevarat spinoasa. Daca nu va fi rezolvata, drumul, pe care s-au executat deja o multime de lucrari, ar putea ramane inchis circulatiei pentru multa vreme ori chiar pentru totdeauna.

Pe scurt, traseul Centurii Sud este taiat de aceasta sosea, Drumul Comunal 149, mai cunoscut drept Drumul Boilor, ce asigura legatura intre Timisoara si Mosnita Noua, venind din cartierul Plopi.

Cand vor fi gata cele doua sosele, Centura si Drumul Boilor, pentru a putea fi folosite deopotriva, e nevoie de amenajarea unei intersectii, a unor bretele ori a unui sens giratoriu, care sa le lege. Nicio solutie nu a fost cuprinsa in proiectul tehnic pentru Varianta de Ocolire Sud Timisoara, care insa are un traseu stabilit inca din anul 2011.

Pe de alta parte, dupa ani de tergiversari, reprezentantii Primariei Timisoara au emis in vara lui 2019 Autorizatia de Constructie si au incredintat lucrarea de amenajare pe Drumul Boilor, unde se lucreaza deja de luni de zile. Ba mai mult, s-a si turnat asfalt chiar in zona unde intalneste viitoarea sosea de Centura Sud, al carei santier s-a deschis in primavara lui 2020, cand s-a emis si Autorizatia de Constructie pentru ea.

S-a ajuns insa in situatia in care, pe o portiune, Primaria Timisoara a lucrat chiar pe terenul… altcuiva, dat fiind faptul ca atata vreme cat e in executie, terenul de sub centura e in responsabilitatea antreprenorului care o construieste.

Asta vara, la discutiile legate de cum vor putea fi conexate cele doua drumuri, edilul de atunci Nicolae Robu s-a angajat, in plan declarativ, in fata celor de la CNAIR si a ministrului Transporturilor, ca Primaria Timisoara isi va asuma costurile generate de amenajarea unui sens giratoriu. Zis, dar nefacut. De la acele discutii si pana recent, Primaria nu trimisese nicio cerere catre CNAIR pentru a se putea incheia un protocol, pentru a se proceda la realizarea unui proiect, respectiv la o estimare de costuri.

Primarul de acum, Dominic Fritz, a anuntat in mai multe randuri ca municipalitatea nu are bani pentru aceasta lucrare si nicio solutie.

Constructorul de pe Drumul Boilor, intr-o situatie fara precedent

La solicitarea opiniatimisoarei.ro, despre lucrarile de pe Drumul Boilor a vorbit recent si administratorul firmei Super Construct, care a castigat licitatia si se ocupa de proiect, iar acesta e in stare avansata.

VIDEO: Horia Berariu

Ce s-a putut face efectiv am facut, pe partea de canalizare, pe electric, pe partea de carosabil… Si acolo, pana la punctul la care s-a putut face. Avem asa o situatie: intr-o parte centura, intr-o parte exproprieri la intersectia cu str Albastrelelor…

Acolo, exact pe sectorul acela (unde se intretaie cu traseul Centurii, n.r.) s-a turnat asfaltul. Imediat dupa, au intervenit problemele si au spus ca pe partea de Centura nu exista o legatura a centurii cu acest drum. Drumul Boilor a primit Autorizatie de Constructie inainte de a primi Centura. Nu este rezolvata problema. In ceea ce ne priveste, se lucreaza pe partea de cabluri, pe zona de electric, iluminat, cu toate ca si acolo mai sunt chestiuni de pus la punct„, a declarat in urma cu cateva saptamani pentru opiniatimisoarei.ro Narcis Filip, administrator Super Construct.

Cei de la Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere sunt transanti: Drumul Boilor, deocamdata, se amenajeaza pe o portiune pe terenul Centurii de Sud, proiect de importanta nationala, care se realizeaza pe bani europeni, iar asta inseamna intarzieri si costuri.

Santierul pentru DC 149 (Drumul Boilor) intrerupe santierul autorizat al Variantei de Ocolire Timisoara Sud. Centura de Sud are un culoar expropriat, care cuprinde inclusiv o parte din Drumul Boilor, pe latimea centurii. Asadar, este o lucrare care se desfasoara pe terenul altei entitati. Antreprenorul contractat de Primaria Timisoara a executat lucrari de asfaltare in amplasamentul Variantei de Ocolire fara a obtine acordul CNAIR SA, blocand astfel executia lucrarilor pentru centura, generand astfel intarzieri in proiect si, implicit, costuri suplimentare. Conducerea CNAIR a solicitat ca Primaria Timisoara sa isi exprime un punct de vedere privind aceasta intersectie„, transmiteau in urma cu cateva saptamani pentru opiniatimisoarei.ro reprezentantii CNAIR.

Va reamintim, amenajarea de la Drumul Boilor a demarat in iulie 2019 si costa aproape 13,8 milioane de lei, la care se adauga TVA. Lucrarea este executata de o asociere de firme, avand-o ca lider pe Super Construct SRL, castigatoarea licitatiei. Proiectul cuprinde amenajarea carosabilului cu 2 benzi, a trotuarelor, amenajarea pistelor de biciclete, zone verzi, construirea de podete peste canalele de desecarea/irigatie, realizarea de lucrari pentru siguranta circulatiei (marcaje si indicatoare rutiere), canalizare pluviala si menajera, reteaua de alimentare cu apa, iluminat public, reglementarea retelelor electrice, realizarea canalului tehnic pentru cabluri.

De realizarea Centurii de Sud de la Timisoara, in lungime de 25,69 km, se ocupa antreprenorul Tirrena Scavi S.P.A. Valoarea contractului este de 272.432.921,95 lei fara TVA, avand finantarea asigurata de la bugetul de stat si din fonduri europene.

La finalul lunii martie 2020 a fost emis ordinul de incepere al lucrarilor si de predare a amplasamentului, termenul de finalizare a obiectivului fiind stabilit pentru luna martie 2022.

In decembrie 2020 a ajuns la aproximativ 22% din executie.

CITESTE SI: Locul de pe traseul Centurii de Sud de la Timisoara unde se inregistreaza cea mai mare mobilizare pe santier. Horatiu Simion: Anul viitor speram sa ne ducem la peste 80%. Video 

Iata imagini de pe santierul Centurii Sud Timisoara!

CITESTE SI: ‘Eu nu am o factura incasata de la Primaria Timisoara in ultimii ani mai repede de 120 de zile’. La un pas sa fie pus sa plateasca penalitati de intarziere, constructorul de pe strada Alexandrescu: Nu am discutat cu nimeni din Primaria Timisoara. Sistarea lucrarilor am cerut-o din cauza stalpilor celor de la Electrica

 

Exit mobile version