Opinia Timisoarei

Dominic Fritz, dupa semnarea contractului CFR pentru modernizarea liniei de cale ferata ce traverseaza Timisoara: Mi se pare ca prea putin a fost discutat acest proiect. E sansa noastra sa avem un tren metropolitan

TIMISOARA. La aproape doua saptamani de la iscalirea contractului pentru modernizarea primului lot de linie ferata pe traseul Caransebes-Timisoara-Arad, primarul Dominic Fritz isi exprima ingrijorarea ca proiectul a fost prea putin discutat si a afirmat ca se asteapta la o consultare publica in perioada proiectarii.

CITESTE SI: Incepe modernizarea liniei de cale ferata pe traseul Caransebes – Timisoara – Arad. A fost semnat contractul pentru primul segment pe care vom merge cu trenul cu 160 km/ora

Domnul ministru Grindeanu a semnat un proiect de importanta strategica uriasa, pentru Timisoara, modernizarea caii ferate pe tronsonul Gara Est – Ronat, un proiect de 1,4 miliarde lei. Mi se pare ca prea putin a fost discutat acest proiect in Timisoara si prea putin unii sunt constienta cat ne va afecta in Timisoara. Este un proiect prin care se vor dubla liniile de tren in Timisoara. in anumite parti se va construi si un zid si este o investitie atat de importanta incat va impacta felul in care ne vom misca in Timisoara in urmatorii 100-150 de ani. Acest proiect poate sa mearga intr-o directie buna, daca va merge intr-o directie buna si va conecta Timisoara de Europa si de restul Romaniei. Daca proiectul este facut prost, are potentialul sa blocheze Timisoara, sa afecteze puternic traficul si de masini si de biciclisti si de pietoni si va desparti nordul de sudul Timisoarei si mai mult decat acum. Acesta este motivul ca, dupa ce a castigat o firma licitatia pentru proiectarea tehnica si pentru executie, de ce noi, ca si Primaria Timisoara, eu ca primar al Timisoarei, vom urmari indeaproape acest proiect si vreau sa spun foarte clar ca ne asteptam la o deschidere maxima si din partea ministrului, si din partea CFR, si din partea proiectantului pentru perspectiva locala”, a declarat Dominic Fritz.

Edilul a adaugat ca urmatoarele 6 luni vor fi decisive pentru modul in care va arata Timisoara.

Atrag atentia asupra catorva aspecte din acest proect pe care urmeaza sa le discutam cu proiectantul, cu CFR si cu Ministerul Transporturilor. Amintesc ca pana acum am avut un studiu de fezabilitate si, de acum, urmatoarele 6 luni se lucreaza la proiectul tehnic. Urmatoarele 6 luni vor fi decisive pentru cum va arata Timisoara in urmatorii 150 de ani. Trebuie sa clarificam ce subtraversari si pasaje facem, atat pentru traficul auto, cat si subtraversari pietonale. Apoi avem acest sens giratoriu suspendat la strada Baader, aproape de Gara de Est unde inca nu este foarte clar cum se va integra in trama stradala existenta, cum se va lega de strazile existente, cum se va face descarcarea traficului. Este absolut urgenta nevoie de a clarifica aceste detalii impreuna cu Primaria Timisoara pentru acest sens giratoriu suspendat care poate arata interesant in randari, dar detaliile tehnice trebuie clarificate. Trebuie sa discutam punctele de oprire din oras, daca nu ar fi o posibilitate sa adaugam unul-doua-trei puncte in plus fata de cele prevazute acum in studiul de fezabilitate tocmai pentru ca e clar ca asta e sansa noastra pentru un tren metropolitan care ne va ajuta sa incurajam oamenii sa foloseasca mai mult trenul, mai ales din zonele periurbane”, a spus Fritz.

Dominic Fritz a mai precizat ca va supraveghea lucrarile din cadrul proiectului de modernizare a liniilor de cale ferata si a atras atentia ca urmeaza 3 ani de santier.

Ultimul aspect unde vreau sa atrag atentia, unde o sa avem o discutie este o supratraversare la Ronat care, daca va uitati pe randari, este asa cum e planificata acum, este o rampa complicata, probabil va distruge Stadionul Rugby din Ronat. Stalpii pe care sta rampa sunt, din ce ne dam seama, acolo planificati, la marginea terenului de stadion si trebuie sa gasim o solutie buna pentru Timisoara pentru aceasta traversare la Ronat. E evident ca nu Primaria Timisoara a semnat pe acest contract si nu este beneficiarul direct, dar Timisoara si timisorenii sunt cei care vor beneficia sau nu de acest proiect strategic si de aceea fac apel la un dialog cu orasul Timisoara, atat cu Primaria Timisoara, cat si timisoreni. Ma astept la sesiuni de consultare, informare publica pe perioada proiectarii”, a declarat Dominic Fritz.

Reprezentanti ai CFR si ai asocierii de firme care va realiza lucrarea au semnat, in 4 noiembrie, contractul pentru modernizarea primului lot de cale ferata pe tronsonul Caransebes-Timisoara-Arad, un proiect in valoare de 1,4 miliarde de lei fara TVA. intregul tronson costa aproximativ 8 miliarde de lei, cu TVA, iar banii provin din PNRR.

Asocierea Webuild SPA-Participazioni Italia SPA-Salcef SPA va realiza lucrarea in 42 de luni, din care primele 6 luni sunt pentru proiectare, iar urmatoarele 36 de luni pentru executie. Lungimea traseului este de 13,86 km. Vor fi 2 statii tehnice si 4 halte de calatori.

Vorbim de un proiect finantat prin PNRR, de Lotul 3 Caransebes-Arad, vorbim de un proiect de aproximativ 1,44 miliarde lei fara TVA, vorbim de un proiect care presupune 6 luni proiectare, 36 luni executie. Este un proiect care va impacta asupra orasului nostru. Este un proiect cu 4 pasaje peste calea ferata, are lucrari si de alte tipuri, in afara de cele legate de modernizarea caii ferate, si care dupa cele 42 de luni, sunt convins ca va duce la sporirea calitatii vietii nu doar in Timisoara, ci si a calatorilor pe acest tronson. Cred ca acesta e cel mai mare proiect semnat vreodata in orasul nostru. Valoarea este de aproximativ 300 de milioane de euro fara TVA si face parte din aceasta sectiune Caransebes-Arad. Nu va spun decat acelasi lucru, ca presiunea va fi una uriasa, atat mai mare va fi daca raman in functia asta de ministru al Transporturilor, pentru ca e vorba de orasul meu. Am aceasta bucurie ca, odata semnat, nu mai poate sa il opreasca nimeni. Am convingerea ca va fi realizat in termenii contractului”, a declarat atunci Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

In mai putin de 3 ani si jumatate, pe acest lot de cale ferata trenurile de calatori vor putea merge pe unele portiuni cu 160 km/h si cu 120 km/h cele de marfa.

Semnarea contractului de modernizare a sectiunii Timisoara Est – Ronat Triaj reprezinta punctul de pornire al dezvoltarii infrastructurii feroviare pe tronsonul Caransebes – Timisoara – Arad, RAMURA SUDICa a Coridorului RIN-DUNARE, si un prim pas in alinierea infrastructurii feroviare din zona de vest a tarii la standardele europene de transport. Principalul nostru obiectiv este sa le oferim calatorilor conditii moderne de transport, si aici ma refer la o infrastructura care va permite o viteza maxima de circulatie de 160 km/h, statii feroviare moderne, servicii publice de calitate, facilitati sigure de tranzitare sau stationare in zonele publice, inclusiv zone speciale de acces si de deplasare pentru persoanele cu dizabilitati. Nu in ultimul rand, trebuie mentionat faptul ca, modernizarea caii ferate inseamna si o contributie economica majora la nivel national si local”, a spus Ion Simu, director CFR SA.

Sens giratoriu la 10 metri inaltime, cu 3 rampe de acces de peste 200 de metri lungime fiecare

Pentru Timisoara, realizarea acestui obiectiv de infrastructura feroviara va insemna o multime de schimbari.

Ministrul Transporturilor a explicat ca in proiectul pentru acest segment este prevazut sensul giratoriu suspendat, la intersectia de la strada Baader din Timisoara, despre care se vorbea inca de acum cativa ani cand au fost intocmite primele planuri.

Conform proiectului, caile de acces pe sensul suspendat vor fi dinspre Divizia 9 Cavalerie, dinspre Baader si dinspre Demetriade, practic, de pe inelul 2.
Cele 3 rampe de acces la giratia aflata la 10 metri inaltime vor avea fiecare lungimea de 230 de metri. In continuare vor fi pastrate benzi de trafic la sol, pe directiile care nu traverseaza calea ferata.

Pe langa giratia suspendata de la Baader, mai sunt prevazute si alte pasaje peste calea ferata, intre care unul pe strada Gheorghe Adam.

Gara de Nord din Timisoara va deveni cea mai frumoasa din vestul Romaniei. 20 de statii CFR din Timis vor fi modernizate 

Proiectul de reabilitare a magistralei de cale ferata cuprinde si modernizarea a nu mai putin de 20 de gari si halte de pe traseu aflate in judetul Timis. Este vorba despre statiile: Timisoara Est, Timisoara Nord, Ronat Triaj, Sanandrei, Baile Calacea, Ortisoara, Sacu, Jena, Chizatau, Tapia, Jabar, Sustra, Izvin, Ghiroda, Gavojdia, Lugoj, Belint, Topolovat, Recas, Remetea Mare.

Poate cea mai importanta modernizare este cea a Garii de Nord din Timisoara.

Aceasta va fi formata din 4 corpuri de cladire modernizate, peroanele vor fi complet schimbate, vom avea scari rulante, lifturi, banda transportoare pentru bagaje si calatori si o super pasarela care va asigura accesul de la tren direct catre o parcare supraetajata planuita in zona stadionului CFR, pe strada Nera. Pasarela va fi prevazuta cu ascensor si covor rulant, iar de-a lungul ei vor fi montate automate de bilete.

Corpul 1 (acces pasarela) – va fi situat in holul central al cladirii de calatori existente, iar accesul la acesta, se va face prin intermediul scarilor fixe, scarilor rulante si a unui lift;

Corpul 2
(distributie peroane) – va fi situat deasupra celor 4 peroane intermediare dintre liniile 1-8, accesul la fiecare peron realizandu-se prin intermediul scarilor fixe, scarilor rulante si al lifturilor;

Corpul 3
(zona de tranzit, asteptare si mic comert) – va fi situat deasupra liniilor 1Triaj – 6Triaj si va face legatura cu cladirea de calatori 2.

Corpul 4
(distributie spre strada Nera) – va traversa cladirea de calatori 2, fiind reprezentat de o pasarela inchisa, cu acces din cladirea de calatori 2, cu rol de distributie a publicului catre strada Nera si catre parcarea supraterana. Pentru confortul calatorilor, avand in vedere distanta intre capetele acestui tronson, pe pasarela se va monta si o banda rulanta (trotuar rulant). Accesul din strada Nera la pasarela se va face prin intermediul unor scari rulante, a scarilor fixe si a unui lift.

Tocmai pentru atragerea publicului catre transportul cu trenul si din nordul orasului, in statia Timisoara Nord, se are in vedere prelungirea pasarelei si realizarea, concomitent cu aceasta, a unei cladiri pentru calatori, de dimensiuni mai mici, si a unei parcari supraterane cu regim de inaltime P+3, in zona stadionului CFR, pe strada Nera, ce va putea adaposti pana la 180 de masini.

Va fi amenajata o statie CFR langa Iulius Town, care va asigura si o legatura rapida cu Aeroportul Timisoara

A fost prevazuta si o halta langa Iulius Town, in zona Aradului. Aceasta noua statie CFR va descarca parte din traficul Garii de Nord, intrucat calatorii vor putea cobori in centrul orasului ori vor putea lua trenul de aici.

Mai mult, aceasta halta va usura accesul catre Aeroportul International Timisoara, unde, de asemenea, este prevazuta amenajarea unei statii in vecinatate.

Va reamintim, calea ferata Caransebes – Lugoj – Timisoara – Arad are o lungime de 162 kilometri, iar in proiectul de modernizare prin PNRR este impartita in 4 loturi:

Lotul 1: Caransebes – Lugoj (39,56km) – castigator licitatie: Asocierea WEBUILD SPA – SALCEF SPA – 1,3 miliarde lei (fara TVA)
Lotul 2: Lugoj – Timisoara Est (53,91km) – castigator licitatie: FCC CONSTRUCCION SA – 1,9 miliarde lei (fara TVA)
Lotul 3: Timisoara Est – Ronat Triaj (13,86km) – castigator licitatie: Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – 1,4 miliarde lei (fara TVA)
Lotul 4: Ronat Triaj – Arad (54,86 km) – castigator licitatie: Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – 2,1 miliarde lei (fara TVA)

Sumele asigurate prin PNRR vor fi folosite pentru lucrari complexe necesare dezvoltarii infrastructurii din sud-vestul tarii:
– dublarea liniei de cale ferata pe tot traseul,
– refacerea liniilor si corectarea traseului pentru ca trenurile sa poata circula cu viteze de 160 km/h;
– modernizarea garilor;
– construirea de pasarele pietonale si adaptarea nivelului peroanelor la standardele europene;
– infiintarea unor halte de calatori in zonele urbane, pentru accesul direct la reteaua feroviara de transport;
– desfiintarea trecerilor la nivel sau construirea unor pasaje denivelate.
– construirea a doua noi cladiri pentru mentenanta si a unui centru regional de management al traficului si sistem ERTMS.

Exit mobile version