Din 9 au ramas 6 oferte pe lista scurta pentru cea mai scumpa bucata de autostrada din Romania si vor fi anuntate in cateva zile. Aproape 325 de milioane de euro pentru segmentul lipsa de nici 10 km de pe Lugoj – Deva

TIMISOARA. S-a incheiat inca o etapa din licitatia lansata pentru gasirea unui constructor care sa finalizeze Autostrada Vestului, iar soferii sa ajunga, in sfarsit, de la Timisoara pana la Sibiu mergand doar pe soseaua de mare viteza.

La termenul limita din 10 mai, pentru cei sub 10 km din Lotul 2 al Autostrazii Lugoj – Deva, intre Margina si Holdea, s-au inscris nu mai putin de 9 firme si asocieri, din Grecia, Turcia, Spania, Italia si Romania. Dupa prima runda de evaluari, din cele 9 oferte au fost selectate 6 care s-au precalificat, iar acestea ar putea fi anuntate chiar in aceasta saptamana, conform CNAIR.

Firmele care vor contractul de 325 de milioane de euro sunt:

1. AKTOR S.A. (Grecia)
2. ASOCIEREA SC ALSİM ALARKO SANAYİ TESİSLERİ VE TİCARET A.Ș – MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. (Turcia)
3. ASOCIEREA FCC CONSTRUCCION SA – GULERMAK AGIR SANAYI INSAAT VE TAAHHUT A.S. (Spania – Turcia)
4. ASOCIEREA IMPRESA PIZZAROTTI & CSpA – PIZZAROTTI SA – RETTER PROJECT MANAGEMENT SRL (Italia – Romania)
5. ASOCIEREA TERNA SA – INTRACOM CONSTRUCTIONS SOCIETE ANONYME TECHNICAL AND STEEL CONSTRUCTIONS (INTRAKAT) (Grecia)
6. KOLIN INSAAT TURIZM SANAYI VE TICARET ANONIM SIRKETI (Turcia)
7. ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia)
8. ASOCIEREA RIZZANI DE ECCHER SPA – OZGUN INSAAT TAAHHUT SANAYI VE TICARET LIMITED STI – CIPA SPA (Italia – Turcia)
9. STRABAG SRL (Romania)

Cum procedura este de tipul „licitatie restransa”, iar din cei 9 candidati Comisia de Evaluare a selectat 6, candidatii rarmasi in cursa vor depune oferte Tehnice si Financiare intr-o a doua etapa a procedurii de achizitie publica.

Conform planului CNAIR, un castigator al licitatiei pentru segmentul lipsa din Autostrada Lugoj – Deva trebuie anuntat cel tarziu la jumatatea lunii ianuarie a anului viitor cand, dupa termenul de depunere a contestatiilor si rezolvarea eventualelor plangeri, se va putea semna si contractul cu constructorul.

Valoarea estimata a contractului este de 1.363.135.841,00 Lei fara TVA, adica aproape 325 de milioane de euro cu TVA.

Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel.

Cei putin peste 9 kilometri ar trebui sa fie gata in 3 ani.

Termenul de finalizare prevazut este 10 luni proiectare și 28 de luni executie conform factorilor de evaluare din Documentatia de Atribuire. Obiectul contractului il reprezinta proiectarea, executia și finalizarea lucrarilor pentru obiectivul major de investitii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Sectiunea E și finalizare Sectiunea D in lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat.

Conform conditiilor din Acordului de mediu a fost prevazuta realizarea a doua tuneluri in cadrul Sectiunii E2 in contexul evitarii problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicatii majore asupra mediului.

Lungimea celor doua tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din doua galerii unidirectionale prevazute pe fiecare cale de circulatie cu platforma de 11,25 m.

Istoria ‘Rusinii nationale’ – Lotul 2 al Autostrazii Lugoj-Deva, ramas nefinalizat intre Margina si Holdea

In anul 2013, in timp ce drumurile se aflau in subordinea lui Dan Sova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrarile la Lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fara TVA, finantarea urmand sa fie asigurata in proportie de 85% din fonduri europene.
In acelasi an, Agentia de Protectie a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului initial prin realizarea unor tuneluri, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele.

Compania de drumuri a solicitat constructorului in 2015 sa elaboreze un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a razgandit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri. In paranteza fie spus, tunelurile reprezentau si singura varianta prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord sa finanteze nicio solutie care ar fi mutilat cadrul natural.

In primavara anului 2017, in timp ce in fruntea transporturilor era Razvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat partial contractul pentru lotul 2, pe portiunea de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proasta, cum avea sa se dovedeasca 3 ani mai tarziu.

Salini Impregilo a castigat in 2020 procesul privind rezilierea abuziva a contractului la Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul roman sa repuna in contract constructorul si totodata sa plateasca despagubiri de 232 milioane de lei, plus alte cateva milioane drept cheltuieli de judecata.

Intre timp, in 2019 a fost reluata licitatia pentru gasirea unui constructor si mai apoi blocata.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Ce noroc pe astia cu rona, nu ii mai intreaba nimeni de ce e asa scump.

    • E scump ca asa se fac la noi contractele si se oferteaza sume fabuloase ca asa i-am invatat. Vezi in alte tari ca nu se acepta nici preturi umflate si nici termene depasite….
      Iar faptul ca statul roman a pierdut procesul, e normal cand anulezi ilegal un contract. Daca stateau pana la capat, platea firma amenzi pentru nefinalizare la timp…. Ms PSD ca ai luat comisionul de la acea firma. E intersant ca rezilierea sa facut dupa ce abuzul in serviciu a devenit oarecum legal (legea PSD)…

      • Contractele în România sunt scumpe, din cauza mitei exorbitante pe care constructorii trebuie sa o dea celor din Minister și CNAIR. Apoi toate materialele folosite(asfalt în mare parte) trebuie importat de unde și costul imens. Fata de Ungaria sau Bulgaria, noi construim cu 10 milioane de euro/km, ceea ce ei o fac cu 4…Cireasa de pe tort este calitatea execrabila a lucrărilor, multe tronsoane intrând în șantier la 2-3 ani de la data în folosință…

  2. EU CRED TOTUSI CA S AU GASIT BRATARILE DACICE IN ZONA ACEEA CHIA SUB AUTOSTRADA DE ESTE ASA DE SCUP!

  3. Pe Cuc nu-l întreabă nimeni de sănătate??????!!!!!!!

  4. Oare de ce nu a participat la ofertare nicio firma din Austria, Germania, Suedia…. tari cu potential !
    Sau astia sunt ocupati cu padurile tarii ?! sigur de acolo scot profit mai bun !

  5. Multumim PSD si USL ptr gaura data!