Deputatul de Timis Daniel Toda despre digitalizare: E o necesitate pentru sistemul de invatamant romanesc

TIMISOARA. Debandada din invatamant, in vremuri de pandemie, si felul in care este gestionata situatia in acest val de infectari sunt aspru criticate de deputatul USRPLUS de Timis Daniel Toda.

Membru al Comisiei pentru Invatamant si al celei pentru Tehnologia Informatiei din Camera Deputatilor, Daniel Toda face o analiza comparativa a felului in care au actionat alte state pentru a proteja copiii si invatarea deopotriva.

Afirmatia ministrului Educatiei facuta in urma cu cateva zile este de neacceptat. Dupa ce un anul trecut s-a desfasurat in mare parte cu lectii predate „la distanta” si cu previziunile expertilor in sanatate care indicau un al patrulea val care urma sa loveasca Romania in toamna, sistemul de invatamant trebuia sa dobandeasca flexibilitatea necesara si sa fie pregatit pentru acest scenariu didactic. Cum sa afirmi, ca diriguitor al unitatilor de invatamant, ca „nu exista continut digital, conectivitate sau profesori pregatiti pentru asta”?! Ce a pazit un an intreg Ministerul Educatiei si, mai ales, daca acum nu suntem pregatiti pentru online, cum s-au desfasurat cursurile in anul scolar 2020 – 2021? Putem intelege din afirmatia domnului ministru ca a fost un dezastru, un an pierdut pentru copiii nostri.

Invatamantul nostru sufera de multa vreme si rezultatele testelor PISA este indicatorul care ne indica unde am ajuns, dar si ca este ceasul al doisprezecelea in care trebuie sa actionam daca mai vrem sa avem un viitor bun ca natiune.

Estonia, de exemplu, a obtinut cele mai bune rezultate din Europa la testele PISA. Cum a reusit asta am aflat in cursul lunii iulie, cand am participat la o conferinta de e-guvernare organizata de autoritatile estoniene. si, aproape simbolic, prima zi a manifestarii a fost dedicata digitalizarii invatamantului.

Educatiei nu i se acorda doar importanta in declaratiile politice, ci face obiectul unor strategii plurianuale, beneficiaza de fonduri suficiente, de specialisti care actualizeaza constant programele de invatamant si pregatesc cadrele didactice, de implicarea colectivitatii in buna administrare a institutiilor de invatamant.

Invatamantul estonian este construit in jurul copilului si a nevoilor sale educationale, nu a cadrelor didactice. Nu trebuie sa avem clase cu cativa copii doar ca un cadru didactic sa nu trebuiasca sa predea la o alta scoala sau sa mentinem in curricula, pentru aceleasi motive obscure, o materie care stim ca nu ii va mai folosi copilului.

Dar nici profesorilor nu li se pun in sarcina obligatii administrative, jobul lor este sa predea, sa invete copiii si sa se pregateasca constant sub indrumarea unor specialisti. Pentru salarii decente, care sa nu ii frustreze si sa ii determine sa imbratiseze teorii conspirationiste.

Unitatile de invatamant si ministerul asigura trainingul permanent al cadrelor didactice, asa cum la noi se intampla numai in companiile serioase. Daca elevul este in centrul sistemului educational, profesorul sau invatatorul este elementul care il formeaza si trebuie sa aiba parte de o pregatire constanta, sa fie ajutat sa isi depaseasca nemultumirile, sa fie mereu motivat.

Si, esentialul: invatamantul este digitalizat. inca de la inceputul anilor ’90, Estonia a asigurat accesul la internet al tuturor scolilor. Iar digitalizarea a pornit de la pregatirea sistematica a cadrelor didactice: ministerul s-a asigurat ca toate cadrele didactice deprind competentele digitale necesare.

Informatica se invata inca din clasele mici. Elevii care doresc sa realizeze proiecte tehnologice primesc fondurile necesare fara sa parcurga proceduri administrative descurajante.

Pandemia si trecerea la predarea online le-a dat bataie de cap si estonienilor, chiar daca exista acces la internet in toata tara. insa, dupa primul lockdown au pregatit modulele si metodele necesare pentru ca urmatoarele „treceri in online” sa nu mai creeze probleme. Estonienii au pregatit din vreme continutul digital al lectiilor si au instruit cadrele didactice pentru a putea utiliza corespunzator tool-urile necesare.

Dincolo de elevi sau profesori, predare fata in fata sau online, elevii estonieni invata sa se adapteze, sa aiba mintea deschisa, sa anticipeze si sa interpreteze, nu doar sa utilizeze formule si sabloane.

Trebuie sa ne adaptam si noi secolului XXI, sa fim pregatiti pentru orice provocari si sa avem mintea deschisa: altfel vom trai mereu angoasele izvorate din neputinta de a ne alinia cu prezentul, victime ale teoriilor conspirationiste si politicienilor populisti„, spune Daniel Toda, deputat USRPLUS de Timis.

 

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Da maa, indeed !!
    E nevoie mare, deci continuati !
    SUCCESE.

  2. Ma intreb toti au aceste trasaturi??
    fereasca dumnezeu sunt uratzi cu crengi..

  3. usr plus numai e de actualitate e pa ,,,,,poate iti cauti un alt loc de munca intelijentule parca vad cum se vor bate Multinationalele pentru tine pretenas ….va spusai ca o patzitzi daca va infoiatzi prea tare ,,ca sa faci politica trebuie sa ai oameni care sa fie de acord cu aberatiile voastre

  4. Bumbescule muica vezi ca te cheama acasa prazul stai cumintel in banca ta si taci din gura .

    • Danut vezi ca te iau de urechii cand ne vedem ….si teai manjit tot la gurita de Latina…vrei sa te mut din badea cartan? se rezolva …nu ridica rhatul …mucosule

  5. Bai, dar te bagi peste Raul Trifan, ca el era cu digitalizarea ! Sau tu ai un an in plus la facultate, fata de el, asa ca practic esti pe jumatatea absolvent de facultate ?
    „Fara licentiati in functii publice !”

  6. Și pinguinul a vorbit

  7. Apare unul ca asta sa ne spună de ce avem nevoie ! Sa mori tu, ca daca nu ne spuneai nici nu stiam ca ne lipseste! Si asa mai apare din cand in cand „un frezat” sa ne lumineze! . Asa trece si unul pe strada pe langa un prăpădit de boschetar si ii spune ca ar avea nevoie de un adapost, mâncare, o baie si haine noi. Si dupa aia pleacă si il lasa in aceiasi condiție! Dar a spus „un adevar”.