Opinia Timisoarei

Controverse la Evaluarea Nationala 2012: La limba romana, la Timisoara se puncteaza propozitia subiectiva, deocamdata. S-ar putea accepta si predicativa

TIMISOARA. Examenul de Evaluare Nationala la Limba si Literatura Romana le-a dat mari batai de cap elevilor, dar si profesorilor. Subiectul nr. 2 i-a pus in dificultate atat pe elevi, cat si pe profesori, care nu s-au pus de acord daca raspunsul corect la exercitiul nr. 3 este “subiectiva” sau “predicativa”.

Comisia nationala de evaluare a stabilit, in baremul de corectare, ca varianta corecta este “subiectiva”, insa jumatate dintre profesorii din Timisoara care verifica lucrarile sunt de parere ca raspunsul oferit de comisia nationala este gresit. La cererea societatii civile si a dascalilor, comisia ar putea accepta acum ambele variante ca fiind corecte.

“Am fost prin centre si am discutat cu profesorii. Am constatat ca jumatate dintre ei spun ca este corecta varianta cu predicativa, iar jumatate spu ca este corecta cea subiectiva. Dupa diverse discutii pe care le-am avut cu inspectorul de specialitate am stabilit ca pot fi aduse atat argumente pro, cat si argumente contra”, ne-a declarat Mariea Stefan, presedintele Comisiei Judetene a Examenului de Evaluare Nationala 2012.

CITESTE SI: Semneaza petitia online pentru acceptarea predicativei la baremul de la subiectul II, cerinta 3 la Evaluarea Nationala 2012

Aceasta spune ca momentan, profesorii care se ocupa de corectat merg pe varianta comisiei nationale data in barem, insa presiunile facute de unii profesori si de societatea civila i-ar putea determina pe membrii comisiei sa accepte ambele variante si elevii sa nu fie depunctati. In acest caz, spune Mariea Stefan, vor fi recorectate toate lucrarile la nivelul judetului Timis.

VEZI SUBIECTELE DE LA LIMBA ROMANA LA EVALUAREA NATIONALA 2012!

Subiectul I

Citeste, cu atentie, textul urmator:

“Dan alese cel mai sigur leac impotriva propriei emotii: sa traiasca emotia altora. Adica sa citeasca pana ii va cadea cartea din mana, pana cand ii va cadea capul pe perna, pana cand ii vor cadea, grele, pleoapele. Cartea il duse in Evul Mediu, printre dueluri si cavalcade; era o carte pe care o mai citise de cateva ori, era una dintre marile carti ale copilariei si recitea cu disperare paginile cele mai frumoase, dar fara sa-si dea seama, si fara sa stie cum si cand, se pomenea in grote infricosatoare, amenintat de bezna si gheata, si trebuia sa-si stranga pleoapele pana la durere petru a regasi castelul cu oglinzi si lumini amenintatoare… ” (Constantin Chirita, Ciresarii, vol. I)

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Noteaza cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: leac, infricosatoare, crezuse. 6 puncte
2. Explica rolul semnului exclamarii in secventa: Asta-i! 6 puncte
3. Selecteaza un epitet si o enumeratie din text. 6 puncte
4. Numeste doua moduri de expunere utilizate in textul dat. 6 puncte
5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte (3-5 randuri), semnificatia secventei: “Cartea il duse in Evul Mediu, printre dueluri si cavalcade; era o carte pe care o mai citise de cateva ori, era una dintre marile carti ale copilariei si recitea cu disperare paginile cele mai frumoase…”. 6 puncte

B. Redacteaza o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa-ti prezinti opinia despre mesajul fragmentului din Ciresarii, de Constantin Chirita. 12 puncte

In compunerea ta, trebuie:
– sa formulezi o opinie despre mesajul fragmentului dat;
– sa sustii opinia formulate prin doua argument potrivite, valorificand textul dat;
– sa ai un continut adecvat cerintei;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.

Subiectul al II-lea

Citeste, cu atentie, textul urmator:

“De Craciun mi-am facut cadou un e-book. (…) Cred ca am fost victima publicitatii si a usurintei cu care poti cumpara acest model. Dar cu proxima ocazie imi voi procura si dispozitivul rival (…), care-mi va da acces la cartile franceze sau romanesti.
Am facut cumparatura, sfidand avertismentele amicilor mei care aratau cel mai mare dispret pentru acest tip de lectura. (….) Au dreptate, intr-un anumit fel, cei care m-au dispretuit fiindca mi-am cumparat e-bookul. (…) Dar nu pot sa spun ca au in intregime dreptate. (…) E usoara cat cea mai usoara carte de buzunar. Ecranul, citit la lumina reflectata ca orice pagina, este extreme de lizibil. Nu luceste, poti tu potrivi dimensiunea caracterelor. (…)
Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii….” (Ion Vianu, Kindle, in revista Dilemateca)

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte referitoare la textul dat:
– numele autorului;
– un dezavantaj al e-bookului;
– un avantaj al e-bookului. 6 puncte
2. Scrie titlu articolului din care este extras fragmentul si denumirea publicatiei in care a aparut. 6 puncte
3. Noteaza litera corespunzatoare raspunsului corect:
Propozitia subordonata din fraza “Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii” este:

a. atributiva;
b. predicativa;
c. subiectiva. 6 puncte
4. Precizeaza valoarea morfologica si functia sintactica pentru fiecare dintre cuvintele subliniate in text: ma, cuvintelor, sa stiu. 6 puncte

B. Alcatuieste o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa evidentiezi trasaturile unui coleg/ prieten pasionat de lectura. 12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
– sa prezinti doua trasaturi ale colegului/ prietenului pasionat de lectura;
– sa utilizezi doua imagini artistice diferite in descrierea colegului/ prietenului;
– sa ai un continut adecvat cerintei;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.

Exit mobile version