Opinia Timisoarei

Campania de primavara ii costa pe timisoreni 4 milioane de euro. Trei firme abonate la bani publici inghit milioane pentru pregatirea Timisoarei de primavara


TIMISOARA. 16,9 milioane de lei, adica aproximativ 4 milioane de euro. Atat ne costa, din bugetul local, firmele care se ocupa cu campania de primavara la Timisoara. Se lucreaza la intretinerea spatiilor verzi, plantarea arborilor si a florilor, taierea crengilor copacilor, repararea bancilor din parcuri, schimbarea cosurilor de gunoi, a jardinierelor sau la tratarea plantelor, precum si la spalarea strazilor. Horticultura, Drufec si Bindalim sunt cele trei firme abonate inca de acum trei ani la banii publici pentru campania de primavara. Cu toate ca bugetul pare a fi destul de mare, Vasile Ciupa, directorul Directiei de Mediu din cadrul Primariei Timisoara, considera ca este extrem de mic si mult sub necesar. Mai mult, daca in anii 2009-2010 in Timisoara s-au facut plantari masive de arbori, la preturi uriase, anul acesta mai mult se intretin cei existenti. Campania de primavara a municipalitatii din 2012 se axeaza pe intretinerea si tratarea lucrarilor facute in anii trecuti.

Reprezentantii Primariei considera ca bugetul pentru campania de primavara este mult prea mic

Societatile Horticultura, Drufec si Bindalim sunt cele trei mari firme care fac din Timisoara un oras frumos si cu un aspect primavaratic. Anul acesta folosesc 16,9 milioane de lei, adica circa 4 milioane de euro, bugetul cu mult mai mic decat cel necesar, considera Vasile Ciupa, seful Directiei de Mediu din cadrul Primariei Timisoara.
Discutam de atata timp de spatiile verzi, dar in ultimii doi ani aceste firme au primit un buget minim. Daca este sa comparam cu anii 2009-2010, de exemplu, cand s-au facut plantari masive in oras, de 20.000-40.000 de arbori, acum discutam doar de 2.000-3.000 de arbori”, ne-a declarat Vasile Ciupa.
De exemplu, daca discutam de contractul incheiat cu Horticultura, care are in gestiune zona centrala, s-a estimat un necesar de 15 milioane de lei. Anul acesta firma a primit doar 8,2 milioane, din care aproximativ 1,5 milioane sunt datoriile de anul trecut. Fiecare societate are un buget stabilit printr-un deviz estimativ. Anul acesta, la Horticultura bugetul este doar jumatate din cel necesar. La fel se intampla si la societatea Drufec, care a cerut 8,5 milioane de lei si a primit doar 6 milioane. In ceea ce priveste Bindalim, dintr-un buget necesar de 4 milioane s-a ales doar cu 2,4 milioane de lei.

Potrivit rapoartelor prezentate de Directia de Mediu, in anul 2011, cele trei firme au ”inghitit” putin peste 17 milioane de lei, doar pentru lucrari de intretinere a parcurilor, scuarurilor si aliniamentelor stradale din zona centrala. Aceasta in conditiile in care societatile si-au impartit orasul in trei mari zone: Horticultura are zona centrala, Bindalim cea de de nord, iar Drufec cea de sud. Contractele cu cele trei firme expira anul acesta, Horticultura urmand a-si termina treaba in luna august, iar celelalte doua societati pana la sfarsitul anului. Se organizeaza mai apoi noi licitatii, la care vor merge, cel mai probabil, aceleasi firme.
Urmeaza alte licitatii, speram ca vom reusi sa gasim operatori care sa faca fata la situatiile reale. Bugetul scazut ne creeaza greutati, ne fac sa fim foarte atenti, bine organizati, sa putem sa facem fata acestor evenimente, pentru ca, de exemplu, o saptamana de ploaie ne duce intr-o zona foarte dificila: de la cosit pana la alte interventii”, considera Vasile Ciupa.
8 milioane de lei doar pentru centrul orasului
Firma Horticultura se ocupa de ani de zile de infrumusetarea centrului Timisoarei. Dupa spusele sefului Directiei de Mediu, bugetul de anul acesta este mai mic cu 1 milion de lei decat cel de anul trecut si doar jumatate din cel necesar.
Cel mai mare buget merge la Horticultura pentru ca se ocupa de zona centrala. Sunt putine locuri prin Europa in care se mai mentine decorul in centrul orasului. Toate aceste covoare care se fac si care se schimba de doua ori pe an sunt extrem de costisitoare. in intretinerea zonelor verzi, sumele sunt cam la jumatate, asta insemnand intretinere, dar si prezenta materialului dendricol”, ne-a spus Vasile Ciupa.

Daca acum in centrul Timisoarei exista lalele si panselute, peste aproximativ o luna in locul lor se vor planta begonii si petunii. Vor fi covoare extraordinare, promite seful Directiei de Mediu. Potrivit raportului societatii pe 2011, anul trecut s-au cheltuit aproape 6,5 milioane de lei, cu tot cu TVA, suma incasata de Horticultura ajungand la 8 milioane de lei. Cei mai multi bani, 4,3 milioane, s-au dus pe mana de lucru a celor 215 angajati ai societatii, care au lucrat in centrul orasului. 1,2 milioane de lei s-au folosit pentru achizitia de plante, arbori si arbusti, iar pentru achizitia materialelor – ingrasaminte, pamant, gazon, tarusi, vopsea – s-au cheltuit 79.000 de lei. Din suma totala, cu circa 22.000 de lei s-au cumparat 12 banci, 8 cosuri de gunoi si un suport pentru biciclete, dar s-au si facut cateva lucrari la parcari ecologice sau la zona verde. Udatul ierbii, al florilor si al arborilor, precum si cositul mecanic din centrul orasului i-au costat pe timisoreni aproape 820.000 de lei din bugetul local.

Vasile Ciupa: Nu exista strada in Timisoara fara arbori
Spatiul verde al Timisoarei arata cum arata datorita plantarilor masive care s-au facut in anii 2009-2010, cand s-au plantat peste 40.000 de arbori, spune seful Directiei de Mediu din Primarie. ”Pe toate strazile se vede prezenta ciresului japonez, cea a malinului, un arbore deosebit de frumos, prezenta castanului rosu, a stejarului si a multor alte specii. Nu exista strada in Timisoara pe care sa nu fie arbori, arbori tineri. Acestia s-au plantat in perioada de acum cativa ani. Anul acesta plantam in jur de 3.000 de arbori. Pai ce inseamna 3.000 fata de 20.000? Acum plantam specii pe care noi le-am adus acum cativa ani de zile, le-am verificat si am vazut ca merg in Timisoara. Un exemplu este malus floribunda, care poate fi admirat pe strada Filipescu sau pe Circumvalatiunii. Am adus si anul acesta cateva sute de bucati pe care le vom planta”, mai spune Ciupa. Sefii din primarie sunt de parere ca diferenta de bani se observa nu numai in lucrari, ci si in materialul dendrologic ce se regaseste in oras. ”Acum mai mult intretinem decat investim”, ni s-a spus de la Directia de Mediu.

Lucrarile care se fac se pot observa cu usurinta, este de parere Ciupa. A fost campania de plantare a arbustilor, a gardului viu, dar si a arborilor, plantare care continua, se continua lucrarile de intretinere care inseamna in mod special cositul, in parcuri, in intersectii, mai sunt lucrarile de intretinere a lalelelor, a panselutelor, niste realizari mai deosebite care au nevoie de intretinere speciala, se fac tratamente cu un biostimulator pe baza de plante realizat la Timisoara.
In plus, mai sunt si lucrarile de corectie a arborilor, pentru care Primaria plateste circa 100.000 de euro pe an. Timisorenii nu au voie sa taie nici macar o creanga de capul lor, fiind obligati sa trimita solicitari la municipalitate si sa astepte uneori luni de zile pana cand angajatii firmelor cu care Primaria are contract sa ajunga la ei. Corectia unui singur copac poate ajunge chiar si la 2.500 de lei, declara in urma cu ceva vreme seful Directiei de Mediu. Acesta a dat exemplul unui plop de 20 de metri inaltime, pentru care este nevoie si de macara, de un alpinist, dar si de transport. Aceasta in conditiile in care banii din buget nu ajung decat pentru jumatate de an, restul anului timisorenii fiind obligati sa faca singur cosmetizarile copacilor, dar nu fara aviz de la municipalitate. Tot din campania de primavara face parte si spalatul strazilor, operatiune care deja a inceput la Timisoara.

Spalarea strazilor a inceput in aprilie. Avem undeva la 250 de strazi pe care le spalam, in zona centrala, Calea Aradului si Calea sagului, unde au fost probleme cu masuratorile la gradul de prezenta a prafului in aer. Usor usor, incepand cu luna iulie, cand se va instala caldura si vara, vom ajunge la 700 de strazi, care vor fi spalate de doua-trei ori pe zi”, ne-a declarat viceprimarul Adrian Orza. Pentru spalarea a 1.000 de metri patrati, municipalitatea plateste peste 70 de lei societatii de salubrizare Retim.
Anul acesta, foarte multi bani alocati campaniei de primavara se folosesc pentru sanatatea plantelor, mai exact pentru interventia fitosanitara. ”Este nevoie de multa munca aici si de un buget mai mare pentru ca se vehiculeaza prezenta capuselor care scapa de pe animale si intra in zona vegetala. Campania de primavara a inceput odata cu terminarea iernii si va merge pana in iunie, cand vom termina cu plantatul. Apoi incepe campania de vara, care inseamna intretinere, udari, dupa care trecem la cea de toamna”, a completat Vasile Ciupa.

Parcul Stonehenge din Timisoara, in atentia DNA
Amenajarea spatiului verde de langa Uzina de Apa din Timisoara a ajuns in atentia DNA, procurorii anticoruptie incercand sa afle de ce a fost nevoie ca stancile plasate in mijlocul parcului, ca o replica la Stonehenge, sa fie importate tocmai din Grecia, in conditiile in care bazaltul putea fi adus si din carierele de piatra din Muntii Apuseni. Interesul anchetatorilor este cu atat mai mare, cu cat firma care a castigat licitatia de 500.000 de euro pentru construirea parcului, SC Garden Center  Group SRL Bucuresti, a decontat bucatile de piatra la o suma impresionanta, de aproape 150.000 de euro.

Materialele pe care le-am prevazut prin proiect nu au putut fi obtinute in Romania, multe din carierele din tara noastra nefiind accesibile, asa ca nu am putut sa aducem bazaltul din Apuseni si, atunci, cel care executa lucrarea a adus aceste pietre metamorfice din Grecia. Au paleta curcubeului, vor avea un impact vizual deosebit asupra acestui peisaj ce se va realiza prin ridicarea pietrelor la o inaltime de 3,10-3,20 metri. Piatra are reflexe interesante, sunt 11 bucati mai mari, cinci mai mici si 30 de bucatele care vor fi folosite pentru soclu”, a declarat la vremea respectiva seful Directiei de Mediu din Primaria Timisoara, Vasile Ciupa.

Un alt aspect verificat de procurorii anticoruptie este modul in care firma din Bucuresti a fost declarata castigatoarea licitatiei, in conditiile in care atu-ul miticilor a fost finalizarea lucrarii intr-o singura luna. Ulterior, acestia au depasit termenul de predare a lucrarii cu nu mai putin de patru luni.

Exit mobile version