Opinia Timisoarei

Avem city manager la Timisoara. Matei Creiveanu, un ‘bancher’ din Bucuresti, ales de Dominic Fritz dintre sute de CV-uri: Ii deleg semnatura, toate facturile vor trece prin mana lui

TIMISOARA. Nume din Bucuresti in pozitia de city manager la Timisoara. Dominic Fritz anunta ca economistul Matei Creiveanu este noul administratorul public al orasului, aceasta dupa ce, spune el, a analizat cateva sute de CV-uri din noiembrie si pana acum, cand a lansat un ‘concurs’.

Matei Creiveanu are 42 de ani si vine din Capitala, unde a activat ca reprezentant regional al bancii austriece HYPO NOE Landesbank für Niederösterreich und Wien AG.

S-a incheiat un proces inedit de recrutare. Am avut peste 300 de persoane care au aplicat pentru aceasta functie si pot sa spun ca am avut candidaturi de la niste profesionisti extraordinari. Din 2014 a fost directorul reprezentantei in Romania la banca de dezvoltare a landului Niederosterreich din Austria, una dintre cele mai importante banci. Are experienta in administrarea unui patrimoniu, dar si in lumea financiara.

Este economist. A absolvit Academia de Studii Economice din Bucuresti, a absolvit si liceul german si are 42 de ani. Ma bucur foarte mult ca Matei s-a hotarat sa ni se alature. Este unul dintre acei oameni realizati profesional si chiar material, asa cum sunt si consilierii mei personali, si simt ca a venit momentul sa dea ceva inapoi societatii si sa se implice. Din această categorie face parte si Matei Creiveanu. L-am ales pe Matei pentru că are o dubla experienta: a lucrat timp de 18 ani in privat, in banci, dar are o solida experienta de colaborare cu administratia publica din Europa Central Rasariteană, inclusiv din Romania. A initiat si structurat finantari municipale de peste 200 milioane de euro pentru municipii din Romania precum Oradea, Brasov, Iasi, Craiova si a asistat municipalitati in utilizarea finantarilor nerambursabile din partea UE, impreuna cu instrumente de datorie publica, pentru finantarea unor investiții locale de anvergura, precum Parcul Industrial Oradea.

Prinicipalii clienti ai lui Matei Creiveanu au fost municipii, administratii publice din toata regiunea.

A finantat proiecte de investitii mari in toata regiunea, la Ruse, la Belgrad, si in ultimii ani, a restructurat si finantat mai multe proiecte in domeniul energiilor regenerabile.

In acest proiect de selectie, am constatat ca avem o viziune comuna asupra dezvoltarii Timisoarei. Prin jobul lui este foarte bine conectat la toate ideile si strategiile moderne de dezvoltare urbana. Ma bucur foarte mult ca am reusit sa atragem in Primaria Timisoara cei mai buni profesionisti din Romania.

Din pacate, trebuie sa spun ca acest concurs de city manager este singurul pe care eu am putut sa-l fac asa cum consider eu ca e cel mai bine. Din pacate, toate celalalte sunt facute dupa legea functionarilor publici si sunt foarte rigide si am cateva dubii daca prin acest sistem reusim sa atragem cei mai buni oameni. Cu acest proces gestionat de mine sunt convins ca am reusit sa gasim cel mai bun.

Are 3 obiective principale: sa reduca din cheltuielile orasului, sa creasca veniturile si sa valorifice patrimoniul nostru si sa creasca calitatea serviciilor publice – curatenie, transport in comun…

Prin prisma economistului, o sa se uite cum decontam, cum gestionam resursele.

O sa primeasca si drept de semnatura, o sa ii deleg semnatura mea de ordonator de credit, deci toate facturile orasului o sa treaca prin mana lui Matei. A primit si un aviz de la BNR, atunci a fost verificat ca este un om de incredere si asta imi da si mie incredere ca va gestiona foarte bine resursele orasului„, a spus primarul Dominic Fritz.

Matei Creiveanu a explicat de ce s-a indreptat spre Timisoara si spune ca bugetul pe 2021, curatenia si Coltermul sunt prioritatile sale.

Au fost 3 luni fabuloase, a fost un proces incredibil. Acum 3 luni nu aveam nicio intentie sa fac pasul catre sectorul public si catre Timisoara. A fost un concurs care a atras atentia profesionistilor din sectorul privat care lucreaza cu sectorul public. Am incercat sa aflu mai mult despre noua administratie de la Timisoara, ce isi propune, care sunt principiile, de ce au venit acesti oameni sa conduca un municipiu mare. La Dominic Fritz mi-a atras atentia viziunea functionarului public, ca om aflat in serviciul public. A fost impresionant ca s-a inconjurat de o echipa de profesionisti, varfuri in domeniile lor, si asta a facut diferenta majora fata de oricare alta administratie publica din Romania. Abia atunci am hotarat sa candidez pentru acest post. A fost un proces complex, au fost multe discutii, in care ne-am intalnit cu toti membrii echipei, a fost un proces de cunoastere. Eu, ca profesionist, trebuia sa conving echipa. Ne-am dat seama ca avem aceeasi viziune. Nu ne facem iluzii, stim ca va fi greu, stim ca lucram cu un sistem greu. Cu o echipa extrem de sudata si profesionista, putem sa depasim problemele. La nivel personal, nu am ales Timisoara intamplator. Pentru mine si generatia mea, eu sunt copil al comunismului, Revolutia, schimbarea, renaterea, a venit de la Timisoara. La inceputul anilor 2000, din Timisoara a inceput renasterea economica din Romania. Au inceput investitiile straine, pe care le-am tot asteptat in anii ’90. Cred ca sunt sanse mari, cunoscand echipa care administreaza acum Timisoara, ca tot de la Timisoara sa plece si un nou mod de a face administratie publica, in care demersurile sunt centrate pe cetatean si mai putin pe functionarul public. Este clar ca aici exista o dorinta autentica de reforma. Aici e punctul esential care m-a determinat sa fac un alt pas. Pasul principal in cariera a fost din mediul privat in mediul public. Aici a fost un proces. De la Praga pana la Sofia, poti sa torni foarte multi bani, dar totul se inchide pe partea administratiei publice. Nu poti sa ridici nivelul unei tari fara sa ai o noua calitate a oamenilor din sectorul public. Si asta m-a determinat sa fac acest pas. N-am intalnit niciodata un proiect de investitii meritoriu pentru cetateni care sa nu se faca din lipsa de finantare. Am intalnit, insa, proiecte care nu au fost realizate din cauza administratiei publice sau centrale proaste.

Vine peste noi un urias bulgare de cheltuieli angajate si neplatite. Anul trecut Timisoara a avut un buget supraevaluat masiv si principalul nostru scop este sa rezolvam aceste cheltuieli neplatite.
O alta mare prioritate este intocmirea bugetului local pe 2021, iar principiile din 2021 se vor continua si in urmatorii ani. E foarte important sa rebalansam bugetul de pe partea de cheltuieli, care nu aduc un plus in comunitate catre partea de investitii. A existat o evolutie, in ultimii 10 ani, nu doar la nivel local, ci si la nivel national, de crestere a cheltuielilor de functionare si de renuntare la investitii. Aceasta tendinta trebuie noi sa o intoarcem incepand cu acest an. Cu atat mai mult ca este un an de pandemie, trebuie sa avem un buget cat mai echilibrat. Nu exista solutii magice, mintile luminate din domeniul economic nu stiu cum va arata acest an. Vom incerca sa intocmim acest buget foarte echilibrat. E foarte clar ca bugetul si orasul il sustin contribuabilii, prin taxele si impozitele locale, dar cea mai mare contributie este din impozitele pe salarii, iar marii platitori sunt marii angajatori.
Vom cauta o apropiere cat mai puternica de acesti mari angajatori, pentru ca in pandemie este esential sa pastram locurile de munca in Timisoara. Trebuie sa intelegem de ce sunt ei aici, de ce sunt in Timisoara, e vorba de multinationale care se pot stabili oriunde. Trebuie sa intelegem ce ii poate face sa continue in Timisoara si ce ii poate determina sa creasca afacerile in Timisoara. Asta este esential intr-o perioada de pandemie, care va atrage si o criza economica. Plecand de aici, aceasta este baza pentru serviciile publice pe care vrem sa le prestam. Sunt chestiuni urgente, precum salubritatea, rampele de gunoi, Colterm, toate acestea sunt prioritati pe care trebuie sa le rezolvam rapid. Cam astea sunt prioritatile mele.

Eu impreuna cu primarul si cei doi viceprimari si consilierii primarului formam o echipa unitara. Aceasta e echipa, nu voi avea consilieri personali. Eu sunt un profesionist, un consilier si un expert. Vom lucra cu aceiasi consilieri ai primarului. Este o echipa remarcabila, pe care multe multinationale si-ar dori-o, daca ar putea sa le plateasca. Nu am fost director de banca, am fost seful reprezentantei in Romania din Austria. Familia a fost de acord cu mutarea. Am avut un proces profesional care a avut destul de multa mobilitate geografica. Aspiratiile oamenilor la o viata mai buna sunt aceleasi. Oamenii vor in viata lor imediata sa aiba siguranta, acces la serviciul de baza, medical, apa. Timisorenii nu sunt mult diferiti de cetatenii din mari orase din Bulgaria, Cehia. Ce este important la Timisoara este cultura si invatamantul. Dezvoltarea orasului se datoreaza in buna masura faptului ca Timisoara este un mare centru universitar. Calitatea invatamantului, nivelul cultural al orasului, toate acestea contribuie si la dezvoltarea economica. Noi cand ‘vindem’ orasele Romaniei, vindem salariile mici, vindem pentru ca suntem in vestul Romaniei, vindem autostrazile Ungariei, dar, de fapt, marii investitori care vin aici se uita la calitatea invatamantului, masura in care isi pot atrage angajati din mediul local. Marile firme se uita la oras din prisma calitatii vietii. Pot ei sa isi aduca oameni din afara sa lucreze aici? Cred ca asta este marele atuu al Timisoarei, cultura si invatamantul”, a spus Matei Creiveanu, noul administrator public al Timisoarei.

Noul city manager sustine ca nu va avea consilieri personali, iar primarul a anuntat ca ii va pune la dispozitie o secretara.

Vezi CV-ul noului administrator public al Timisoarei, Matei Creiveanu AICI.

 

Exit mobile version