‘Am fost santajati de CNAIR si ni s-au trimis scrisori de intimidare. Ne vom adresa organismelor europene competente’. Reactia constructorului de pe Lotul 3 al Autotrazii Lugoj-Deva, dupa ce ministrul Razvan Cuc a rupt contractul

In timpul constructiei tronsonului 3 al Autostrazii Lugoj-Deva, de 21 km, au aparut numeroase fisuri, s-a prabusit terasamentul, iar asta s-ar putea repeta dupa deschidere, se tem ministrul la Transporturi si seful CNAIR.

CITESTE SI: Vom avea 21 de kilometri de autostrada-muzeu. CNAIR a rupt contractul cu constructorul Lotului 3 de pe Autostrada Lugoj – Deva. Ce urmeaza 

Oficialii spun ca in unele locuri constructorul ar fi turnat un strat de asfalt si cu 2 cm mai subtire, iar preturile unor poduri ar fi fost umflate. Sefii de la Transporturi sustin ca au descoperit in total 60 de probleme. Ciudat e ca au aflat de ele abia acum, cand lotul e aproape finalizat.

Ministrul Cuc chiar afirma ca reprezentantul statului pe santier, inginerul consultant, le-ar fi trimis rapoarte false.

Pentru toate deficientele de pe autostrada, constructorul a fost deja amendat cu 73 de milioane de euro. In plus ministrul a cerut 8 ani de garantie, in loc de 4 cat prevedea contractul.

Ministrul Cuc anunta ca va face plangere penala consultantului si directorilor CNAIR care au fost responsabili de autostrada. Desi statul se declara nemultumit de autostrada, reprezentantii spun ca constructorul si-a primit 95% din bani, adica aproximativ 580 de milioane de lei si ca au la dispozitie si garantia de 58 de milioane de lei a constructorului, pe care o poate folosi in caz de nevoie.

Acum angajatii CNAIR vor lucra pe Lotul 3 in regie proprie. Mai au de pus garduri de protectie, de curatat sistemul de evacuare a apelor si de facut o expertiza pentru a vedea daca sunt probleme de infrastructura.

Prima reactie a constructorilor dupa rezilierea contractului

Reprezentantii Asocierii de firme care a realizat Lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva au demontat spusele ministrului Transporturilor si ale celor de la CNAIR intr-un comunicat, pe care il redam mai jos.

„Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva este finalizat si asteapta receptia pentru a fi dat in folosinta. Ministrul Cuc a reziliat insa contractul intr-un mod absolut abuziv!

Proiectul construirii lotului 3, in lungime de 21,141 km, al Autostrazii Lugoj –Deva, dupa o colaborare extrem de dificila a constructorului cu Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost finalizat si astepta sa se faca receptia lucrarilor si punerea in functiune. Dupa doua saptamani de asteptare si cu constructia finalizata, raspunsul dat de autoritatile romane si ministrul transporturilor, Razvan Cuc, a fost, in mod surprinzator, rezilierea contractului.

Piedicile inregistrate de Asociere pe parcursul derularii proiectului cat si rezilierea contractului in momentul in care construirea lotului 3 a fost finalizata ridica mari semne de intrebare despre integritatea si buna credinta a autoritatilor statului, care intentionat au adus intarzieri in desfasurarea lucrarilor.

<”Trebuie sa spunem ca, desi au fost anumite intarzieri din partea CNAIR in primirea autorizatiilor de constructie, intarzieri datorate in principal unei modificari a Acordului de Mediu la data de 21 ianuarie 2014, Asocierea a putut incepe lucrarile pentru Proiect in mod eficient. Masurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obtinerea Acordului de mediu au fost respectate de Asociere in totalitate, insa, ne-au creat un prejudiciu financiar si au avut impact si asupra termenului de executie”>.

Asocierea a transmis, in conformitate cu prevederile contractuale, o serie de notificari catre arbitrul ales de comun acord, notificari ramase fara raspuns constructiv.

”In septembrie 2017, in decizia luata de Curtea Internationala de Arbitraj, ne-a fost recunoscuta extinderea termenului de executie si a decis ca CNAIR sa plateasca revendicarile pe care antreprenorul le avea deja castigate in valoare aproximativa de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume”.

In urma acestor intamplari, CNAIR si-a exercitat pe deplin forta intr-o maniera absolut abuziva, incalcand toate clauzele contractuale anterioare, continuand sa ameninte Asocierea cu penalitati, neconformitati, instructiuni de remediere:

”Cu rea-credinta si intr-un mod complet abuziv, conducerea CNAIR, dupa ce a stabilit oficial toate aceste probleme si dupa ce noi am executat aceste lucrari timp de mai bine de un an, a transmis o notificare, in decembrie 2017, prin care am fost informati ca nu doreste sa plateasca niciuna dintre lucrarile executate si in care practic nu recunoaste Autorizatia de Constructie semnata de ministrul Transporturilor cu noile planuri de deviere a drumului national!”

In dorinta de a-si respecta angajamentul luat la semnarea contractului, Asocierea a solicitat mai multe intalniri cu ministrii de resort in primele luni ale anului 2018, dar care nu au dus la o reconciliere si o colaborare in interesul continuarii si finalizarii constructiei pe lotul 3 al autostrazii Deva-Lugoj.

Cu toate acestea, desi toate solutiile tehnice si platile au fost blocate, Asocierea a continuat sa lucreze cu bani din fonduri proprii, deoarece autoritatea contractanta a refuzat sa faca platile.

Situatia a parut ca se va schimba in luna mai 2018, cand CNAIR a avut o noua conducere. Blocarea lucrarilor a incetat, iar ritmul de lucru a fost intensificat pentru recuperarea intarzierilor finalizarea si darea in folosinta a portiunii de autostrada.

Epopeea Asocierii TELOXIM CON – COMSA – ALDESA CONSTRUCCIONES – ARCADIS EUROMETUDES nu s-a terminat, pentru ca lovitura de gratie urmeaza sa vina.

Spre sfarsitul proiectului, pe data de 26 iunie 2019 a avut loc o noua sedinta oficiala, unde s-a discutat despre faptul ca Proiectul se apropie de sfarsit, si se estimeaza ca autostrada va putea fi data in trafic in aproximativ o luna. Cu aceasta ocazie s-a pus sub semnul intrebarii modalitatea contractuala de efectuare a platilor ramase.

”Lucrarile s-au desfasurat cu o normalitate absoluta pana cand s-a schimbat din nou conducerea CNAIR, si pe la mijlocul lunii iulie 2019 este numita aceeasi echipa care anterior a actionat abuziv impotriva noastra. Evident, avem din nou sentimentul ca suntem santajati, numai ca, acum lucrarile sunt practic finalizate si gata de a fi puse in functiune”.

Astfel, se blocheaza posibilitatea populatiei Romaniei de a se bucura, din motive ascunse, din razbunare si actiuni deplasate ale autoritatii contractante, de aceasta portiune de autostrada care este gata sa fie folosita.

”Este, pentru noi cu atat mai frustrant ce se intampla acum, cu cat pe data de 25 iulie dl. ministru Cuc, impreuna cu directorul general al CNAIR si echipa sa, au vizitat santierul si au afirmat ca toate lucrarile practic sunt finalizate si gata de a fi puse in trafic. in mod surprinzator, a fost felicitat si Project Manager-ul pentru munca depusa. Tot atunci s-a stabilit ca lotul sa fie deschis traficului la data de 12 August 2019”.

Asocierea a anuntat pe 12 august ca lucrarile aferente proiectului au fost finalizate si ca nu exista impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru ca CNAIR sa nu efectueze receptia proiectului si punerea sa in functiune. Finisajele actuale sunt in afara corpului autostrazii si se pot executa fara a incurca traficul, ceea ce inseamna ca nu impiedica receptia lucrarii.

De asemenea, Asocierea considera o imprudenta deschiderea unilaterala, in data de 13 august, de catre CNAIR a traficului la Nodul Ilia, existand pericolul unui risc pentru utilizatori si nu isi asuma nicio responsabilitate cu privire la aceasta situatie, avand in vedere ca receptia s-a realizat fara o coordonare corespunzatoare intre Parti.

Totodata, Asocierea subliniaza ca a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrarilor, luand in considerare nu doar lipsa platilor pentru lucrarile efectuate si certificate pentru plata, ci si nerespectarea de catre CNAIR a deciziilor Comisiei de Adjudecare a Disputelor, derivate din pretentiile Asocierii de la inceperea lucrarilor, care sunt obligatorii.

In prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei fata de Asociere, derivata in principal din revendicari estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor si lucrari certificate si aprobate de Inginer, care, insa, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei suma de 15, 5 milioane de lei fara TVA este aferenta Ecoductului 1 neplatit de CNAIR inca din anul 2016.

”Pe 9 august, am primit 2 scrisori de intimidare, prima cu Actul Aditional al Extinderii Garantiilor, deja semnat de toti membrii CNAIR si prin care am fost invitati sa-l semnam desi nu se ajunsese la nici un acord cu privire la aceast subiect, iar a doua scrisoare continand o factura cu penalitati de 73.000.000 de lei pentru curatarea santurilor lucrarii in timpul executiei, cu toate ca exista o decizie a Comisiei de Adjudecare a Disputelor prin care sunt respinse penalitatile solicitate.

In ceea ce priveste receptia lotului 3, CNAIR ne-a transmis ca pentru a o autoriza este necesar sa extindem perioada de garantie contractuala a Proiectului de la 4 la 10 ani, adica 6 ani suplimentari, fara costuri pentru compania de stat. Noi am propus extinderea la 8 ani, cu limitare la parte din contract”, spun reprezentantii Asocierii, care dau toate asigurarile in ceea ce priveste calitatea lucrarilor si siguranta utilizarii autostrazii pe portiunea construita de cei patru asociati.

Aceasta solicitare a CNAIR este total ilegitima, deoarece este lipsita de o baza contractuala. Cu toate acestea noi ne dorim sa gasim o solutie care sa multumeasca toate partile implicate, sa deblocam situatia actuala. Din pacate, pana acum ne-am lovit de un refuz total din partea companiei. Am avut discutii, in ultima perioada, inclusiv cu ministrul transporturilor. Fara rezultat. Domnul ministru Cuc a decis, fara baza legala rezilierea contractului.

Am avut intotdeauna deschiderea de a continua si finaliza acest proiect, chiar daca asta a insemnat pierderi pentru noi. Acest blocaj inventat de autoritatile romane din cine stie ce motive obscure ne determina sa ne gandim foarte serios sa facem plangeri penale si sa actionam statul roman in judecata. Abia acum putem intelege de ce investitorii straini, atrasi de promisiunile guvernantilor si de imaginea idilica prezentata, dupa ce ajung in Romania nu stiu cum sa fuga mai repede”.

Avand in vedere blocarea receptiei si predarea lotului 3 al autostrazii Lugoj-Deva, Asocierea trebuie sa informeze organizatiile europene competente despre aceasta situatie, astfel incat sa ia masurile considerate oportune”, se arata intr-un comunicat al constructorului Lotului 3 al Autostrazii Lugoj-Deva.

Lucrarile pe acest tronson au inceput in 2013, iar cei de la CNAIR spun ca spera sa il dea in trafic pana la finele anului.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Nu cred ca lipsa spagii ar putea fi cauza rezilierii contractului

  2. pe langa „tunele pentru ursi” mai construiti bonus si o „celula pentru cuc”

  3. domnilor, unde este marele ong proinfrastructura care spunea ca se poate deschide lotul 3 pentru circulatie ?!
    acum de ce nu isi dau cu parerea ?? le-a spus cineva sa isi tina parerile pentru ei , sau ce ? tare sunt curios, zau asa !

  4. vai domnilor admiratori de psd si implicit bugetari sau pesnsionari cu venituri nesimtite care v-ati gasit sa va dati cu parerea , toate aceste contracte nu sunt obtinute pe „bune” ; problema este de semantica !