Opinia Timisoarei

Administratia Fritz vrea sa construiasca un loc de parcare cu 50.000 de euro. Dublu fata de New York. Prima parcare supraetajata, de nici 200 de locuri, pe care o va face primaria la Spitalul de Copii, o concureaza la pret pe cea de 900 de la Iulius Town Timisoara

TIMISOARA. Proiectul privind aprobarea documentatiei tehnico-economice a primei parcari publice supraetajate din Timisoara, cea care se va construi in centrul orasului, in incinta Spitalului de Copii “Louis Turcanu”, va fi supus, in curand, votului consilierilor locali. Pe site-ul www.primariatm.ro au fost postate, recent, proiectul de hotarare si anexele aferente, care cuprind si cifrele relevante ale investitiei care se va realiza cu fonduri din bugetul local. Constructia se va desfasura pe o suprafata totala de 6.935 metri patrati, va avea regimul de inaltime 2S+P+2E+T (etaj tehnic), va cuprinde 184 de locuri de parcare (70 la subsol, 99 supraterane, 15 la nivelul terenului), iar valoarea totala a investitiei este estimata la 45.476.818 lei, adica in jur de 9,2 milioane de euro.

Un loc de parcare aproape cat un apartament cu doua camere?

Cu alte cuvinte, un cost de 50.000 de euro per loc de parcare. O suma care l-a determinat pe deja cunoscutul userist local Alin Ciobanu, inginer constructor de profesie, sa faca o noua postare pe grupul intern de Facebook Membri USR Timis. Una scurta si la obiect: “Parcare supraetajata la 9,2 milioane de euro pentru 184 de locuri de parcare. Adica vreo 50k per loc de parcare. Pret de construit un apartament cu 2 camere sau 25 de mp de spatiu gol, cand estimarea e facuta de PMT. In SUA costul este intre 20k si 30k de dolari / loc de parcare. Si ei au alte dimensiuni (ca au masini mai mari) si alte standarde la incendiu (ca-s super panicati pe subiect)”.

Mai scump ca la New York

Comparatia facuta de Alin Ciobanu ne-a intrigat, asa ca am dat un search scurt pe Google, constatand ca omul avea, din nou, dreptate.

Intr-un material elaborat de specialisti americani in construirea parcarilor si intitulat “Parking structure cost outlook for 2022” (Raport privind costurile structurii de parcare pentru 2022), am gasit costul per loc de parcare la nivelul anului trecut in 35 de orase din SUA. Cel mai scazut cost s-a inregistrat in Oklahoma City – 23.576 dolari (21.522 euro)/loc de parcare -, iar cel mai ridicat in New York – 36.019 dolari (32.881 euro)/loc de parcare. In articol era mentionat si costul mediu per loc de parcare in Statele Unite: 27.900 dolari (25.469 euro).

In crestere cu 8,6 la suta fata de 2021, costurile practicate in 2022 in SUA sunt, intr-adevar, la jumatate fata de suma estimata la prima parcare supraetajata construita vreodata de Primaria Timisoara! Dispusa sa plateasca 9,2 milioane de euro pentru doar 184 de locuri de parcare, administratia Fritz va intra, cu siguranta, in istoria orasului…

De curiozitate, am cautat pe Google si costul parcarii a carei imagine deschidea raportul pe 2022 al specialistilor americani, o parcare a unui aeroport dintr-un oras cu o populatie mai mica decat a Timisoarei. Ne referim la International Airport Parking Garage D din Norfolk (Virginia), inaugurat in 1 noiembrie 2021, o parcare cu noua niveluri care ofera 3.208 de locuri de parcare si care a costat 68 de milioane de dolari, adica 62 de milioane de euro.

Rezulta, asadar, un cost de 21.200 dolari (19.200 euro) per loc de parcare, adica sub jumatate din pretul pe care si-a asumat Primaria Timisoara ca il va plati pentru un loc de parcare in incinta spitalului de copii!

La stat costa de patru ori mai mult decat in privat

Evident, viitoarea parcare supraetajata din centrul Timisoarei nu bate de departe, la valoarea investiei, doar parcarile din New York sau alte orase americane, ci si pe cele autohtone.

In 20 aprilie 2018, in Openville (Iulius Town Timisoara) s-a deschis prima parcare privata supraetajata din Timisoara. Are demisol, parter si patru etaje si dispune pe fiecare nivel de aproximativ 150 de locuri, in total 910 de locuri de parcare. Investitia companiei Iulius a fost de circa 12,6 milioane de euro, adica un cost de 13.800 de euro per loc de parcare.

Prin urmare, construirea primei parcari PUBLICE supraetajate din Timisoara va costa de aproape patru ori mai mult decat edificarea primei parcari PRIVATE din oras! La mai mare, ce sa mai spunem…

Acum sapte ani, la Mamaia s-a construit o parcare de sase ori mai ieftina. Cu bani europeni

Cu fix doi ani inaintea deschiderii parcarii de la Openville (Iulius Town), la 22 aprilie 2016, in celalalt capat al tarii, in statiunea Mamaia, a fost data in folosinta o parcare multietajata in regimul de inaltime P+7E+T, cu o capacitate de 394 de locuri. Investitia a fost realizata de Primaria Constanta din fonduri europene, valoarea totala a proiectului fiind de 14.281.544 lei, adica aproximativ 3,2 milioane de euro (la acel moment, un euro valora 4,48 lei). Asadar, in 2016, Primaria Constanta platea, din bani europeni, circa 8.100 de euro construirea unui loc de parcare, iar acum, in 2022, la Timisoara, administratia Fritz si-a propus sa cheltuiasca, tot pe un loc de parcare, de sase ori mai mult. Si nu din fonduri UE, ci din bugetul orasului. Sigur, au trecut sapte ani, s-au majorat preturile materialelor, a crescut inflatia, dar, totusi, parca diferenta este mult prea mare…

Foto: focuspress.ro

Pe Dunare, banii au alta valoare decat pe Bega

In 14 septembrie 2020, la Galati, primaria din orasul dunarean inaugura o parcare apropiata ca dimensiuni de cea pe care municipalitatea timisoreana o pregateste la Spitalul “Louis Turcanu”. O suprafata desfasurata totala de 7.905 metri patrati (fata de 6.935 la Timisoara), parter plus trei etaje (pe terasa de la ultimul nivel fiind amenajat un teren de sport), cu o capacitate de 214 locuri de parcare (cu 30 de locuri in plus fata de cea din Timisoara). Daca dimensiunile celor doua parcari sunt asemanatoare, in schimb, banii pusi in joc nu au nici un termen de comparatie: 14.500.000 de lei a platit Primaria Galati acum trei ani, 45.500.000 lei estimeaza ca va achita Primaria Timisoara in viitorul apropiat.

Foto: gazetagalatiului.ro

La Oradea se construieste mult si mai ieftin, la Timisoara – putin si mai scump

Ne intoarcem in Vest, la Oradea, unde primaria orasului de pe Crisul Repede a dat in folosinta trei parcari noi in ultimii trei ani, doua in 2020 si una in 2021.

In 25 iunie 2020, a fost pusa la dispozitia oradenilor prima parcare cu trei niveluri subterane realizata in Romania pe albia unui rau, cu o capacitate de 460 de locuri. Conform site-ului Primariei Oradea, “valoarea investitiei este de 39,7 milioane lei (8,1 milioane euro), din care 7,3 milioane lei (1,5 milioane euro) a fost cota de finantare a RDS-RCS, care are si 30% din suprafata parcarii in proprietate”. La 8,1 milioane de euro, costul per loc de parcare este de 17.608 euro, in conditiile in care vorbim de o lucrare complexa, subterana, pe albia raului Crisul Repede. 17.608 euro la Oradea, fata de 50.000 de euro la Timisoara.

Foto: oradeapress.ro

In acelasi an 2020, la 12 octombrie, Administratia Domeniului Public Oradea a inaugurat o parcare cu sase niveluri supraterane si 395 de locuri de parcare, realizata printr-o investitie din fonduri proprii in valoare de peste 16 milioane de lei (circa 3,3 milioane de euro, la cursul leu-euro din 2020). Costul unui loc de parcare: circa 8.400 de euro. De sase ori mai putin decat la Timisoara.

Foto: bihoreanul.ro

In sfarsit, in 16 septembrie 2021, municipalitatea oradeana anunta finalizarea unei alte parcari in zona centrala a orasului, cu demisol, parter, doua etaje si terasa. Avand o capacitate de 336 de locuri de parcare, dintre care 324 locuri auto, sase locuri pentru persoanele cu dizabilitati si alte sase pentru motociclete, dar si un corp de cladire cu birouri, constructia a costat 3,5 milioane de euro, bani platiti din fonduri proprii ale Administratiei Domeniului Public SA Oradea. In jur de 10.500 de euro costul unui loc de parcare, de cinci ori mai putin decat suma previzionata la Timisoara.

Si, ca tot a venit vorba de Oradea, colega cu Timisoara in acea lipsita de efecte Alianta a Vestului, nu putem sa nu remarcam cum orasul de pe Crisul Repede s-a umplut de parcari publice supra si subterane cu mai multe niveluri (mai sunt si altele in afara celor trei mentionate mai sus), in timp ce, pe Bega, prima parcare de acest gen este inca in faza de proiect. Bine macar ca ii depasim pe toti, inclusiv pe americani, la costuri…

Foto: infooradea.ro

Exit mobile version