Sorin Șipoș, senator USR de Timiș:
Modelul USR în administrație are un motor simplu, dar extrem de puternic: fondurile europene. De la modernizarea transportului public și până la investițiile în educație, sănătate și infrastructură strategică, ele sunt soluția prin care România poate recupera rapid decalajul față de vestul Europei.
„200 de vehicule noi în transportul public. Asta înseamnă viziunea administrației Fritz și USR: un oraș european în ritm accelerat.”
Este, de fapt, cel mai rapid progres făcut în Timișoara în ultimele decenii. Un ritm de modernizare de peste zece ori mai mare decât în ultimii 50 de ani. Orașul recuperează întârzieri istorice, iar rezultatele sunt vizibile în stradă, zi de zi.
Primele troleibuze complet electrice din ultimii 15 ani circulă deja pe linia 16 – vehicule moderne, cu emisii zero, aer condiționat, Wi-Fi și prize USB. Ele fac parte din cele 33 de troleibuze finanțate prin PNRR, și sunt doar începutul.
La ele se adaugă autobuze electrice noi și o flotă de tramvaie moderne care continuă să crească. Nu e un slogan, e realitate: Timișoara are, în sfârșit, transport public european.
Fondurile europene nu se opresc la transport.
Ele ajung direct în locurile unde contează cel mai mult:
✔ mobilier nou în toate școlile din Timișoara, finanțat din PNRR
✔ clinici renovate și modernizate cu bani europeni
✔ infrastructură culturală construită pentru Capitala Culturală 2023
Rezultatul? Un oraș în care calitatea vieții crește, iar economia culturală și turismul se dezvoltă, în sfârșit, sustenabil.
Acesta trebuie să fie modelul României
Absorbția fondurilor europene este „ultimul tren” al României pentru dezvoltare accelerată. Fiecare euro atras înseamnă infrastructură mai bună, servicii publice decente, orașe care își depășesc trecutul.
De aceea, e esențial ca acest model să devină politică de stat. România trebuie să acceseze toate programele europene disponibile, nu doar o parte dintre ele.
Și avem deja exemple la scară națională:
Cătălin Drulă a introdus în PNRR autostrada A7 și alte tronsoane rutiere majore, fiind un succes major pentru România și o premieră având în vedere ezitarea comisiei de a finanța infrastructură rutieră.
În domeniul apărării, fondurile SAFE pot moderniza căile ferate strategice
SAFE este programul european dedicat investițiilor în apărare și infrastructură militară. El permite finanțări masive pentru modernizarea logisticii, căilor ferate strategice, dotarea armatei, producția de armament și dezvoltarea capacităților industriale interne.
Pe scurt: Europa finanțează apărarea, iar România poate să devină furnizor, nu doar cumpărător.
Industria de apărare românească trebuie revitalizată iar asta înseamnă:
- producție internă de muniție și tehnică militară — nu dependență de import
- locuri de muncă de înaltă specializare și cercetare tehnologică
- capacitate de reacție rapidă pe flancul estic NATO
- parteneriate europene și transferuri de tehnologie
- economie dezvoltată nu doar civil, ci strategic
Prin fondurile SAFE, România poate să își modernizeze căile ferate militare, să investească în producție, să atragă companii mari din industria europeană de apărare și să își asigure securitatea pe termen lung.
Producția românească de armament poate fi revitalizată prin investiții europene – iar ministrul Ionuț Moșteanu a început deja acest proces, în parteneriat cu mari companii din industria de apărare
USR arată, prin oameni și rezultate, capacitatea de a transforma oportunitățile în proiecte concrete.
Fondurile europene nu sunt un bonus, sunt șansa reală de modernizare, iar administrațiile USR au demonstrat că știu să o folosească.
De aceea, primarii și miniștrii USR sunt astăzi cea mai puternică garanție că acest tren nu va trece pe lângă noi încă o dată.
USR livrează. Europa investește. România câștigă.

