Opinia Timisoarei

Pasarela Indragostitilor de la Timisoara, prea mica pentru un cost atat de mare. Inginer constructor de la USR, indignat ca Primaria face podul pietonal cu 2 milioane de euro: Vad ca insistam pe preturile astea rupte de realitatea din piata

TIMISOARA. Cu cateva zile inainte de Paste, pe site-ul Primariei Timisoara, dar si pe pagina de Facebook a viceprimarului Ruben Latcau era anuntata inchiderea Pasarelei Indragostitilor, podul pietonal de langa Parcul Copiilor, in vederea demolarii acesteia si construirii uneia noi. Spre deosebire de anuntul de pe primariatm.ro, postarea facuta de vicele Latcau cuprindea si urmatorul detaliu: “Bugetul estimat pentru construirea noii pasarele se ridica la aproximativ 2 milioane de euro”.

Suma avansata de Ruben Latcau l-a determinat pe unul dintre useristii timisoreni cunoscuti pentru franchetea cu care isi exprima punctele de vedere, Alin Ciobanu (inginer constructor de meserie), sa fluiere din nou in biserica. Recte, sa comenteze in stil propriu, chiar pe grupul de Facebook intern “Membri USR Timis”, bugetul pe care Primaria Timisoara l-a alocat operatiunii mai sus mentionate: “La aproximativ acelasi pret, Oradea a deschis in 2018 un pod peste Cris (deci de vreo doua ori mai lung), lat de 18 metri (de vreo 2 ori si ceva mai lat, dupa cum pare a fi pregatit al nostru, din randarile publicate), cu trafic auto (deci incarcari utile si nevoie de redundanta structurala de cateva ori mai mari). In 5 ani, inflatia cumulata in euro e de vreo 20%. N-am comentat nimic la pasarela Gelu pentru ca <e proiect mostenit si no, sa nu refacem documentatia si procedurile de la 0, sa nu pierdem timp, sa nu se ia Lae de noi, sa nu…>, dar vad ca insistam pe preturile astea rupte de realitatea din piata. Si nu, nu ies minuni dupa licitatie (vezi pretul de la pasarela Gelu sau orice alta lucrare licitata de PMT in acest mandat sau in precedentele)”. Captura foto cu textul integral este atasata acestui articol.

Asa cum reiese din linkul atasat postarii sale, Alin Ciobanu a preluat cifrele referitoare la podul din Oradea dintr-o stire publicata la vremea respectiva (2018) pe digi24.ro, in care se mentiona suma de 11,3 milioane de lei, adica aproximativ 2,4 milioane de euro la cursul BNR valabil atunci.

Aceeasi suma apare, la virgula, si pe site-ul primariei orasului de pe Crisul Repede, oradea.ro: “Pretul contractului de lucrari este de 11.343.150,89 lei fara TVA, durata de executie fiind de 12 luni. Constructia s-a incheiat cu doua luni inainte de termen”.

Totusi, in acelasi anunt de pe site-ul Primariei Oradea, cateva randuri mai jos, apare si o declaratie a primarului de la acea ora, Ilie Bolojan, data in momentul inaugurarii Podului Centenarului, din care aflam ca “valoarea aproximativa este de 3,3 milioane euro, dintre care 2,6 milioane euro reprezinta finantarea europeana, iar diferenta de bani o reprezinta cofinantarea noastră”.

Cu toata aceasta nesincronizare intre suma publicata pe site-ul oficial al Primariei Oradea si cea mentionata de fostul ei conducator, discrepanta sesizata de Alin Ciobanu intre bugetele alocate pentru construirea a doua poduri pietonale, unul pe Bega si altul pe Crisul Repede, continua sa ridice serioase semne de intrebare.

Am intrat in posesia mai multor documente elaborate in timpul administratiei Robu, gen expertiza tehnica a pasarelei pietonale de la Parcul Copiilor sau nota conceptuala privind obiectivul de investitie Studiu de Fezabilitate Pasarela Indragostitilor, din care am aflat ca podul care urmeaza a fi demolat are o lungime de 35 de metri si o latime de 1,90 metri.

Si acum revenim la articolul publicat pe site-ul Primariei Oradea, pentru a va oferi cateva cifre concludente: “Potrivit constructorului, Podul Centenarului este cea mai mare structura de acest gen din Romania, avand o deschidere de 80 metri, sustinerile fiind doar pe mal. Podul Centenarului este un pod in arc cu calea la mijloc, latimea totala a constructiei fiind de 18 metri, fiind prevazut cu doua sensuri de circulatie, fiecare banda avand 3,5 metri. Totodata, trotuarele sunt foarte generoase, avand fiecare 3 metri latime, ele deservind atat pietonii cat si biciclistii. In ceea ce priveste legaturile cu strazile adiacente, acestea sunt asigurate prin doua intersectii sub formă de giratie”.

FOTO: www.presshub.ro

FOTO: www.presshub.ro

FOTO: infooradea.ro

Asadar, toate cele de mai sus au costat 3,3 milioane de euro, in timp ce la Timisoara, suma estimata pentru edificarea unei pasarele noi peste Bega – una exclusiv pietonala si mult mai scurta (circa 35 de metri, fata de 80) si mult mai ingusta (circa 5 metri, fata de 18) in comparatie cu podul din Oradea – este de 2 milioane de euro.

Se pare ca Alin Ciobanu nu a fluierat degeaba in biserica, iar Ruben Latcau si echipa sa ar trebui sa-si refaca socotelile…

Pentru a-l ajuta pe tanarul viceprimar Latcau, ii mai oferim un exemplu, tot din Oradea, si anume proiectul intitulat “Construire pod pietonal peste Crisul Repede – zona Hotel Dacia – Hotel Hilton„, prezentat, in acelasi an 2018, de fostul primar Ilie Bolojan intr-o conferinta de presa.
Iata ce spunea Ilie Bolojan in 25 octombrie 2018: “Podul va fi unul hobanat, in stil harpa, asimetric, cu o singura deschidere si un singur pilon de ancorare de 34,70 metri, inclinat, amplasat pe malul drept (Parcul Bratianu, Hotel Double Tree Hilton). Podul va avea o lungime de 91 de metri si o latime de 4,20 metri si va fi iluminat atat general cat si arhitectural. Accesul va fi asigurat prin scari pentru urcare/coborare pietoni, precum și rampe pentru biciclisti si persoane cu dizabilitati, prevazute cu platforme orizontale de odihna. Valoarea totala a investitiei este de 10.978.253,38 lei + TVA, durata de realizare fiind de 18 luni, din care durata de executie a lucrarilor este de 12 luni” (
oradea.ro).

Pana la urma, valoarea anuntata in 2018 de Ilie Bolojan s-a dublat, conform unui raport de activitate pe 2022 al Primariei Oradea, din care aflam ca respectivul pod pietonal se afla anul trecut inca in stadiul de pregatire, iar acum costa 20.090.000 lei, adica 4,1 milioane de euro.

Chiar si-asa, comparatia nu-i este favorabila Timisoarei, care anunta, prin vocea viceprimarului Ruben Latcau ca este gata sa plateasca jumatate din suma de mai sus pentru un pod de aproape trei ori mai scurt…

Si inca un exemplu, de aceasta data din Arad, unde chiar in aceasta luna o firma locala si-a adjudecat la licitatie contractul avand ca obiect „Amenajare pod pietonal acces Insula Mures” pentru suma de 12.739.748 de lei (fara TVA), adica aproape 2,6 milioane de euro.

Noul pod pietonal de peste Mures al vecinilor aradeni va avea o lungime de 99,60 de metri, adica si acesta va fi de trei ori mai lung ca noua pasarela de la Timisoara, acolo unde, vorba lui Alin Ciobanu, administratia locala insista pe preturi rupte de realitatea din piata…

Exit mobile version