25 de troleibuze noi pe baterii, in planuri pentru Timisoara. Primaria actualizeaza cererea de fonduri prin PNRR, la aproape 14 milioane de euro, ca sa cumpere mijloacele de transport in comun. Impreuna cu Dumbravita si Ghiroda trebuie amenajate si 49 de statii de incarcare

TIMISOARA. Nu mai putin de 13,7 milioane de euro vor costa cele 25 de troleibuze pe care Primaria Timisoara vrea sa le cumpere cu bani din Planul National de Redresare si Rezilienta, impreuna cu 49 de statii de incarcare pentru aceste mijloace de transport in comun pe baterii.

CITESTE SI: Tragedie la Timisoara dupa un accident intre doua masini. Un sofer de 74 de ani a murit

Un proiect de hotarare prin care se actualizeaza si se completeaza proiectul cu amenajarea statiilor de incarcare a fost supus aprobarii consilierilor locali intr-o sedinta de indata, joi, si a primit votul acestora.

Se aproba valoarea totala a proiectului „Achizitia de mijloace de transport mai putin poluante (troleibuze) necesare imbunatatirii transportului public de calatori in Municipiul Timisoara” in cuantum de 67.529.598,60 lei (echivalentul a 13.718.000,00 euro, calculat la cursul Infoeuro aferent lunii mai 2022, 1euro=4,9227 lei)….

UAT Municipiul Timisoara in parteneriat cu UAT Comuna Dumbravita si UAT Comuna Ghiroda se obliga sa asigure individual spatiile adecvate amplasarii unui numar total de 49 de statii de incarcare pentru vehicule electrice (45 de statii Municipiul Timisoara, 2 statii de incarcare UAT Comuna Dumbravita si 2 statii de incarcare UAT Comuna Ghiroda), precum si costurile necesare pentru punerea in functiune a acestora.
Contravaloarea celor 49 de statii de incarcare pentru vehicule electrice, in cuantum de 6.030.307,50 lei, va fi suportata din alocarea suplimentara asigurata in cadrul apelului de proiecte, statiile fiind achizitionate centralizat de catre Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei„, se arata in documentatia ce insoteste proiectul de hotarare.

Consilierii locali din Timisoara au aprobat, in 19 aprilie, prima varianta a proiectului privind achizitia de troleibuze. Acestea ar urma sa circule pe liniile deja existente, unde ar fi alimentate la energie electrica, dar si pe tronsoane de drum fara retea, unde ar urma sa foloseasca bateriile.

Proiectul presupune achizitia de troleibuze destinate transportului public de persoane din Municipiul Timisoara pe traseele echipate cu retea catenara de alimentare cu energie electrica precum si pe tronsoane noi sau pe trasee neechipate cu fire de alimentare (de ex. liniile 13, 15 și 16), prin functionare in regim autonom fara utilizarea de combustibili fosili. Autonomia de deplasare si reducerea consumului specific de energie electrica se pot obtine prin baterii de tractare care permit deplasarea partiala folosind energie de la reteaua catenara si partial energia acumulata in timpul mersului (in-motion charging) sau prin reutilizarea unui procent cat mai ridicat din energia elecrica regenerata in regim de franare electrodinamica prin stocarea energiei in unitati de stocare formate din supercapacitori si baterii de acumulatori, precum si pentru consumatorii auxiliari proprii (HVAC, servodirectie, aer comprimat, etc)”, se arata in nota de fundamentare a proiectului.

Daca cererea de finantare prin PNRR va fi aprobata, procedura de achizitie ar urma sa inceapa chiar anul acesta, iar troleibuzele ar urma sa ajunga la Timisoara in 2025.

Valoarea maxima eligibila pentru a cumpara un troleibuz cu emisii zero de gaze de esapament sau baterii este de 510.200 euro, fara TVA, per bucata. Timisoara ar putea achizitiona 25 de astfel de troleibuze noi.

Sursa foto: nwradu

 

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Reinventam roata, ca sa circule banii „verzi”.

    • Da,da fritzulica inventeaza roata. Ca cuvantul caldura,apa calda pentru el este desfintat din vocabular

  2. Biletul de calatorie trebuie sa vina si cu asigurare de viata, ca-s „safe” bateriile…

  3. Se pare ca nu s-a invatat nimic din patania cu bateria de la tramvaie. In plus vad ca se cumpara statii de reincarcare. Oare nu se pot incarca bateriile respective in timp ce troleibusul e conectat la retea? Apoi este asa de scump sa se extinda reteaua astfel incat sa cuprinda si zonele unde circula dar nu sunt electrificate? Cum s-a putut extinde reteaua pana la Dumbravita sigur se pot face si in oras aceste lucrari. Iar daca se doreste s-ar putea monta statii de generare la capete de linie care sa asigure un minim de energie pentru a muta troleibusele in urmatoarea statie in caz de avarie. Lucruri mult mai eco decat bateriile respective care numai asta nu sunt. Dar se pare ca asa este tendinta acum, sa se arunce cu bani in baterii care vor fi schimbate la 5 ani si atunci sa vezi poluare…

    • Pentru a primi fonduri PNRR trebuiesc indeplinite criterii de noutate/inovatie. Nu se obtin astfel de fonduri pentru obiective pe care trebuiau majoritatea oraselor sa le aiba de mult… daca. Daca se apucau din timp de ele, si le intretineau, reparau, asigurau imbunatatire continua. Atunci am fi avut deja transport public modern, si genul acesta de „aberatii” nu ni s-ar mai fi parut atat de ciudate.
      Pe de alta parte, precum spuneti, uneori obiectivul fixat pentru „inovatie” trece cu cativa pasi buni pe langa bunul simt.
      In fine – sa apreciem eforturile „specialistilor” platiti cu 25% in plus fata de salariul oricum prea mare, pentru ca „lucreaza cu fonduri europene”. Fata de tramvaiul cu 60 de kilometri autonomie electrica, de-ar putea ajunge pana la Lugoj daca ar avea pe unde, astea mai au o urma de logica.

      • Daca acele statii de reincarcare sunt cu panouri fotovoltaice atunci s-ar putea sa fie un lucru bun.

  4. Parca se vorbea ca in Mai vin autobuzele electrice…Hai sa nu ne dispersam ca urina boului in trate directiile si sa Guam pe rand…

  5. 1. Un ” roman de dragoste frumos prezentat”. Sper că cei care asigură implementarea proiectului sa aibă cunoștințele de specialitate necesare. În enumerarea ideilor sunt câteva mici inadvertențe pe care le-am pus pe seama (…?)
    2. Nu am remarcat autonomia ptr regimurile de funcționare esențiale – sa zicem 2*4 regimuri).

  6. Acum vreo două zile se lăuda, pe fb, Fritz – cum că ar fi fost deja desființate un număr de semafoare. Poate , pe hârtie. Între Prefectură și Prințul Turcesc, tot enervantele vechi, inca si azi.

  7. se apropie alegerile… se înmulțesc proiectele… pe hârtie

  8. Si aceste troleibuze vor circula la fel ca autobuzele electrice ale lui LASCAU? Ca cu sarle si trambite au anuntat ca USR istul GHINEA a aprobat 45 de autobuze electrice..Intreb si eu cineva in Timisoara le a vazut??? Sau imi spuneti” INTREABA UN PRIETEN?? „

  9. Ar trebui cumparate 26 de buc. nu 25 să avem unul pt. expozitia din Germania, de anul viitor.