Vine sfarsitul lumii in 2012? O forta ciudata impinge asteroizii catre Pamant

Efectul Yarkovsky este fenomenul care poate conduce la disparitia vietii, asa cum o stim, de pe Pamant! Un asteroid a deviat aproape 160 km de pe traiectoria lui in ultimii 12 ani.

Deviatia a aparut din cauza unui fenomen ciudat, denumit „efectul Yarkovsky”.

Efectul Yarkovsky fie impinge asteroidul catre Pamant, fie il scoate de pe traseul catre planeta noastra„, explica Josh Emery, de la Universitatea Tennessee din Knoxville. „Intelegerea acestei forte si a felului in care afecteaza un asteroid este necesara pentru a determina daca asteroidul ne va lovi sau nu„, mai spune cercetatorul.

Un mic asteroid, 1999 RQ36, ar putea lovi Pamantul in 2135. Analizele au descoperit ca efectul Yarkovsky a dus la devierea asteroidului cu 160km, potrivit www.rtv.net.

Studiul lui Emery din 2007, care foloseste Telescopul Spatial Spitzer de la NASA, a fost esential pentru a determina efectul. El a masurat caracteristicile termice ale asteroidului, folosind emisiile infrarosii si a descoperit ca roca spatiala este acoperita de un material fin izolant.

Cu cat o suprafata retine mai multa caldura, cu atat mai puternic este efectul Yarkovsky. Prin urmare, daca asteroidul este facut din roci solide, forta ar fi mai puternica, intrucat ar retine caldura mai mult. Dar materialul fin precum praful sau nisipul se incalzeste si se raceste mai repede, asa ca efectul este mai slab„, explica Emery.

Datorita acestei descoperiri, cercetatorii au identificat mai multe coliziuni probabile intre anii 2170-2190, in timp ce au eliminat altele.