Pana in 2015, zece strazi din zona Cetate din Timisoara vor fi inchise circulatiei. Locul masinilor va fi luat de terase

La pas prin centrul istoric al Timisoarei… Suna bine, poate si putin utopic, insa responsabilii din primarie care se ocupa cu dezvoltarea orasului, promit ca visul timisorenilor va deveni realitate in cativa ani. Potrivit unui proiect care asteapta finantare europeana, din 2015 ne vom plimba in Piata Unirii si pe principalele strazi din centrul Timisoarei fara sa fim deranjati de autoturisme.

Asadar, un proiect inceput in urma cu multi ani a prins din nou contur in birourile functionarilor publici din primarie. In curand ajunge si pe biroul ministrului Elena Udrea, care trebuie sa aprobe finantarea europeana. Este vorba despre reabilitarea centrului istoric al orasului, proiect in care este inclusa si transformarea unei portiuni importante din Cartierul „Cetate“ in zona pietonala. O realitate mult prea indepartata, spun timisorenii, mai ales ca primaria promite de ani de zile un centru european, cu zone pietonale si alei refacute, cu multe cafenele si subsoluri pline de magazine. O zona in care masinile luxoase sa nu mai stea parcate chiar sub nasul timisorenilor care ies din cand in cand sa se mai racoreasca la terase.

Circulatia ar trebui sa fie interzisa pe 10 strazi in zona Unirii, Sergent Constantin Musat, Vasile Alecsandri, Lucian Blaga, Florimund Mercy, Franceso Grisselini, Fara Nume 2, Radu Negru, Eugeniu de Savoya, General Praporgescu si Enrico Carusso, dar si in principalele piete din zona Cetate: Piata Unirii, Piata Sfantul Gheorghe, Piata Libertatii si Piata Tarcului, aflata in spatele Tribunalului Timis.

Oficialii din primarie vor sa monteze la intrarile in zona pietonala bolarzi care sa permita accesul dirijat, doar pentru riverani, pompieri, salvare si pentru aprovizionarea magazinelor si localurilor din zona. Nu vor lipsi rastelurile pentru biciclete si pravaliile cu mijloace de transport in comun pe doua roti de inchiriat, pentru ca timisorenii sa se plimbe cu bicicleta prin intreaga piata. In plus, proiectul prevede schimbarea intregului mobilier urban din zona.

Harta zonei Cetate asa cum va arata in 2015

„Se va crea, ceea ce se doreste, un traseu pietonal, care sa plece din Piata Operei pana la Mall, in acelasi timp sa aiba legatura si cu Bastionul, pe directia cealalta. In Piata Sfantul Gheorghe va fi amenajat un amfiteatru, iar cei care au cladiri acolo vor putea sa-si deschida tot felul de magazine in subsoluri. Statuia va fi mutata de cealalta parte a strazii. Tramvaiul va circula in continuare, in Piata Sf. Gheorghe este facut un marcaj in care sa poata intoarce timisorenii care circula cu masinile”, a declarat pentru www.opiniatimisoarei.ro Aura Junie, sefa Directiei de Dezvoltare din Primaria Timisoara.

Ce avem de castigat, ce avem de pierdut din transformarea centrului in zona pietonala?

Giurgiu Vasile - Este un proiect care arata bine. Este pentru prima data cand aud, dar nu pare a fi ceva rau. Cel mai bine va fi ca nu ar mai exista poluare, iar oamenii ar merge mai mult pe jos. Eu sunt pentru un astfel de proiect.

La o prima vedere, putem spune ca timisorenii ar avea numai de castigat prin punerea in practica a acestui proiect. Astfel, Timisoara ar avea, ca si in marile orase din Europa, un centru istoric complet reabilitat unde autoturismele nu ar mai sta parcate aiurea printre cladirile istorice. Acestea din urma ar fi si ele reabilitate in cele din urma, cel putin la exterior, transformandu-se intr-o adevarata atractie atat pentru timisoreni cat si pentru turisti. Timisoara ar avea de castigat, asadar, si in ceea ce priveste turismul.

In situatia in care strazile vor fi inchise circulatiei, in zona Pietei Unirii poluarea ar fi mult mai redusa. In actuala forma, proiectul face referire si la reabilitarea sistemului de canalizare. Acesta va fi complet transformat si toate lucrarile subterane vor fi refacute. De asemenea tevile de termoficare vor fi mutate din subsolurile imobilelor sub drumurile din intreaga piata, eliberand acele spatii care ulterior pot fi transformte in mici magazine sau galerii de arta, asa cum sunt cele din zonele centrale din Paris sau Viena.

Inchiderea circulatiei rutiere in zona centrala a orasului nu aduce neaparat numai vesti bune pentru timisoreni si pentru turistii care vin la noi in oras. Centrul se va transforma intr-un imens santier pentru ca Primaria Timisoara isi propune sa reamenajeze atat strazile, cat si fatadele cladirilor istorice. Asadar, cel putin pentru cativa ani, cei care vor ajunge in Cetatea Timisoarei vor vedea multe utilaje, vor fi nevoiti sa respire praf si vor trebui sa se strecoare printre masinariile muncitorilor de la drumuri.
Un alt aspect negativ este ca, pe perioada reamenajarii zonei, proprietarii teraselor din Piata Unirii vor avea de suferit.

Parcare subterana, inainte de blocarea „cetatii”

Hoancea Catalin - Sa se faca, insa doar cu o conditie: sa se construiasca intr-o zona cat mai apropiata de Unirii o parcare subterana sau supraterana. Nu conteaza de care, important e sa fie.

Poate cel mai mare neajuns al acestui proiect il reprezinta lipsa locurilor de parcare din zona centrala.

Arhitectii timisoreni considera ca inchiderea „cetatii” pentru traficul de masini ar fi benefica atat pentru conservarea cladirilor istorice, cat si pentru pietoni sau proprietarii de pub-uri si cafenele. Singura conditie pentru punerea in aplicare a unui astfel de proiect, ar fi legata de asigurarea locurilor de parcare.

„Nu se poate discuta despre crearea de zone pietonale in perimetrul vechii cetati a Timisoarei fara a se asigura locuri de parcare. Firmele care-si desfasoara activitatea in zona ultracentrala, simplii vizitatori, toti au nevoie de locuri de parcare. Am prieteni care au renuntat la spatii foarte bune in buricul targului, cu vad comercial, din cauza lipsei locurilor de parcare. Inainte de blocarea stradutelor perpendiculare pe Piata Unirii, trebuie gandit locul viitoarei parcari, care poate fi chiar si sub piata. Daca acolo s-ar construi un parcaj subteran, problema traficului infernal ar putea fi rezolvata. Dar, in conditiile in care caietele de sarcini intocmite de primarie nu sunt negociabile, desi la ele nu lucreaza chiar cei mai buni specialisti din oras, parca vad ca se va face o parcare dupa modelul Central!”, a declarat pentru www.opiniatimisoarei.ro fostul arhitect sef al orasului, Adrian Ionasiu.

Zona pietonala din centrul istoric in ani, studii si bani

Istoria proiectului de reabilitare a zonei „Cetate“ a inceput in anul 2005, cand a fost conceput un studiu de fezabilitate. De atunci, au fost facute  si alte studii, pentru care Primaria Timisoara a cheltuit aproape 800.000 de lei.

Toate lucrarile ar trebui sa fie gata pana in 2015, in caz contrar Timisoara nu va mai primi banii de la Uniunea Europeana, adica 61 de milioane de lei. 2% din aceasta suma provine din bugetul local. Potrivit sefei Directiei de Dezvoltare din primarie, proiectul a trecut de toate fazele de jurizare. Acum se afla intr-o faza de corectura, intrucat dupa finalizarea lucrarilor de proiectare a aparut o noua categorisire a cheltuielilor eligibile, iar Ministerul Dezvoltarii a solicitat scoaterea din cheltuielile proiectului a lucrarilor necesare pentru reabilitarea retelelor electrice si a lucrarilor de gaz naturale. Primaria ar fi dorit sa faca treaba operatorilor privati, asa ca ministerul a decis ca acestia sa-si schimbe singuri retelele, pe banii lor.

„Proiectul a fost evaluat, a fost considerat printre cele mai bune lansate pe Axa I, daca nu cel mai bun. Intentionam ca pana la sfarsitul lunii acesteia sa fie pe masa doamnei ministru Elena Udrea pentru semnare. Anul viitor, mai mult ca sigur, vor incepe lucrarile de executie. Nu exista nicio sansa ca acest proiect sa fie respins, pentru ca el a fost deja notat ca foarte bun”, ne-a povestit Aura Junie.

Andreea Petrea - Da, de ce sa nu se faca, insa nu stiu daca se face, sincer. Suna bine, dar... Consider ca o astfel de realizare ar aduce foarte multi turisti si cladirile din zona, daca vor fi refacute, ar avea un aspect mult mai atractiv.

Lucrarile ar urma sa inceapa treptat, intai fiind realizata Piata Sf. Gheorghe si cateva strazi. Reprezentantii primariei spun ca nu s-a stabilit inca ce strazi vor intra mai intai in lucru, mai ales ca zona are un risc arheologic ridicat. Daca se descopera insa vestigii, lucrarile se vor muta pe alte strazi, pentru a nu fi stopate. In orice caz, odata ce o strada va fi reabilitata, va fi inchisa circulatiei, pana cand, in cele din urma se vor finaliza lucrarile la toate arterele.

„Am vrea ca timisorenii sa stie ca acest proiect va schimba in bine imaginea orasului, nu neaparat din punct de vedere estetic, dar si din punct de vedere al civilizatiei, al confortului si al modului de comportament in spatiul public. Eu cred ca va avea un impact pozitiv, nu numai asupra celor care locuiesc in zona. Noi toti ne ducem acolo sa ne petrecem timpul liber”, a conchispentru www.opiniatimisoarei Aura Junie.

Proprietarii de baruri, avantajati de inchiderea strazilor

Daca riveranii ar fi cei mai avantajati de proiect, cei care si-au deschis baruri si cafenele prin zona ar avea si mai mult de castigat daca strazile din centru ar deveni pietonale. In primul rand pentru ca si-ar putea deschide terase in mijlocul strazii, unde acum circula masinile. Clientii ar fi mult mai multi, iar castigurile mai mari.

Patronii de baruri spun insa ca proiectul primariei este un vis promis degeaba de edili inca de acum cativa ani.
Wehry Oliver are un bar chiar pe una dintre arterele care ar urma sa fie inchise circulatiei. Are o terasa pe marginea strazii, insa mult prea mica si prea inghesuita, asa ca timisorenii mai mult o ocolesc decat sa se aseze pe scaunele ei.

„Ar fi mult mai bine si pentru Piata Unirii si pentru oras. Primaria a promis demult chestia asta si nu s-a intamplat nimic. La inceputul anului ne-au spus ca nu se mai pun terase in piata, ca se reface piata, insa lor le e mai bine sa ia bani decat sa inchida. Ar fi o chestie buna sa se inchida strazile, s-ar termina si cu toate tiganiile astea de terase, pentru ca asta sunt acum. Ar arata mult mai bine si mai civilizat cu terase pe mijloc, cum sunt in alte orase mari din lume”, ne povesteste Wehry Oliver.

AUTORI: Roxana Deaconescu, Liliana Iedu, Gheorghe Ilas, Caius Seracin

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. uff, decand visam la un astfel de proiect, ar fi genial, in sfarsit ne am simti si noi mai aproape de Viena, Paris etc..o meritam cu totii. Timisoara este un oras deosebit….proiectul e genial….

  2. Unde dr6cu o sa fie parcate sutele de masini de pe acele strazi? care sint clientii teraselor din unirii? pietoni si biciclisti? o sa dea faliment fara parcare la botul calului. mai intii faceti parcari IN ACEA ZONA, nu la 1 km. Capete patrate, cum o sa se circule in zona centrala daca se inchide str. Alecsandri? Cred ca ati uitat ca la anul o sa fie alegeri iar PNT-cd o sa dispara definitiv din peisajul politic al secolului xxi…

  3. Obligatoriu trebuie macar o parcare subterana sau supraterana, altfel va fi dificil rau de tot. Dau un exemplu, poate nu e cel mai potrivit: in Lyon (cu toate ca e mult mai mare decat Timi, ~1,7 mil locuitori) exista o parcare in centru, sub piata Bellecour, cu peste 1000 de locuri de parcare, pe vreo 7 nivele subterane. Si in Timi ar trebui o investitie masiva intr-un proiect de infrastructura care, daca nu s-ar fura din costuri, ar deveni profitabil destul de rapid.

  4. se pare spiritul european e sa transformi centrul istoric in crisma
    ar trebui consultati si locatarii din zonele vizate , ca ei ii suporta pe cei ce beau un pahar in plus……

  5. frumos proiect si binevenit, chiar este nevoie de un astfel de proiect, adevarat parcari vor fi necesare,probabil ca o solutie ar fi si sa se mai abtina romani, caci prea sau obisnuit cu masina, de parca toti sau nascut in masini, e nevoie in Timisoara sa existe un loc unde sa nu mai dai de nesimtiti si tupeisti, un loc de plimbare si totodata un loc de atragere a turistilor….bun proiect..

  6. cind hotii o sa infunde puscaria si nu o sa fie judecati in stare de libertate, cind aurolacii imputiti o sa fie arestati pt ca merg gratis cu transportul in comun, atunci si lenesii care s-au nascut in masina o sa mearga cu transportul in comun.

  7. Transport in comun ? nu multumesc

    Am fost cu tramvaiul de ziua transportului public, mirosuri insuportabile de transpiratie si o caldura de parca erai la sauna

  8. tot timpul vom trai cu intrebarea cand!….de aia si traim asa de bine, nu!, ne tot intrebam cand va veni cineva sa ne faca curat in fata blocului?, cand vom fi si noi civilizati?, cand??? cand? si vom astepta a muri cu gandul tot la intrebarea cand?..suntem o natie de cand, proiectul e bun, e un inceput, trebuie sa se urneasca cumva….ce asteptati sa fie ca in germania in 2 luni!?…pro proiect…